***MAALIKSET 2007 viikkolla 19***
Aurinkoista huomenta kaikille!!
Aivan ihanan näköinen päivä on tulossa. Meillä on tänään taas lääkärissä käynti päivä, toiveissa olisi saada kipsi pois, mutta se nähdään sitten. Seuraavaksi tulee tilalle tulee sellaiset tukikengät ja niitä sitten pidetään aluksi 23h vuorokaudessa ja sitten kun lähtee liikkeelle vain yöllä ja päiväunien aikaan. Mutta jos kenkiä ei ole tullut , niin luultavasti lasta tulee jalkaan. Onneksi kuitenkin kesäksi päästään eroon kipsistä kun se kuitenkin hautoisi jalkaa.
Muuten kaikki sujuu mukavasti, tyttö nukkuu yöt ja seurustelee sitten päivällä. Edes tällä hetkellä oleva nuha ei ole paljoa häirinnyt unta. Ja hyvä niin. Kahdella sisaruksella on korvatulehdus.No mutta toisaalta meillä ei ole sairastettu koko keväänä laisinkaan joten täytyyhä se jonkunlainen tauti meillekin tulla.
Saattaa noita kirjotusvirheitä tulla kun on tyttö samalla rinnalla, joten yhdellä kädellä kirjoittaminen on hiukan hankalaa.
Huomenna olisi myös lääkärineuvola, vähän jänskättää paljonko tuo paino on noussut. Varmaan ollaan jo reilusti yli 6 kg.
Mutta nyt täytyy alkaa laittamaan tavaroita ja lapsukaisia lähtö valmiiksi.
Kaksosmamma1 + Iita 6vk + 4pv
Kommentit (52)
Vettä oon ajatellut alkaa välillä tarjoamaan.Tuntuu että välillä olis hyvä antaa.
Vesirokkoa taitaa olla liikkellä enemmänkin.2viikkoa sitten nelkun muskarissa yksi äiti " kehuskeli" poika rattaissaan että kun on päällä kuumeeton vesirokko,on niin mukavaa kun voi liikkua!Just joo!Kuinkahan monelle tartutti rokon...Mukavia ihmisiä kun tuo lapsiaan sairaana ihmisten ilmoille ja varsinkin tyyliin muskariin tai kerhoon...
Nyt alkaa itämisaika olla takana ja odottelen tarttuiko meidän pikkuviitoseen vesirokko kyseiseltä muskari reissulta....
Eipä tässä muuten ihmeempiä,levoton yö takana ja nuhaakin puskee ainakin kolmelle.
Nyt aamupalan laittoon!
Ihanaa kun aurinko paistaa taas!
VESI;
Neuvolan ohje oli ettei vettä erikseen anneta niin kauan kun lapsi on rintaruokinnalla..siis pelkällä äidin maidolla. Helteelläkin tulee vaan imettää tiuhempaan, vettä ei pidä antaa..täyttää vatsaa ja vie tilaa maidolta jossa on energiaa ja ravinteita.
Siitä mulla ei oo hajuakaan et jos antaa muuta kun rintamaitoa....airot nou ei voi soutaa. Tuo ohje oli kuitenki mulle annettu.
Btw, miks ihmeessä sä haluat antaa vettä jos lapsi syö rintaa? Jos siis ei syö ni sit unoha koko juttu..aah sekavaa taas.
Mä oon ihan jumissa tänään - heti aamusta..menen siis puispuis :)
Tappertti
... tai siis juottamisesta.
Tässä taas yks asia missä niin monta ohjetta kuin on neuvolan tätejäkin.
Sairaalalla mulle sanottiin että anna vettä vaan oikein pahalla helteellä ja sit kun lapsi osaa sitä itse sanoilla pyytää.
Neuvolassa taas nainen sanoi et sammaksen hoitoon voi " huottaa" vettä maidon jälkeen eikä määrällä ole väliä kunhan lapsi syö suhteessa enemmän maitoa. Jotkut vauvat kuulemma on janoisempia, ei niinkään nälkäisiä. Eli vaik maito olisi vienyt nälän pois, jano jää ja siihen saisi antaa vettä.
Meillähän rintamaito on lähes kuihtunut kasaan eli syödään korviketta jo nyt pääsääntöisenä ravintona. Oon antanut vettä silloin jos sammasta on ollut havaittavissa tai jos poika reilun ruokamäärän jälkeen on imuhaluinen mut ei syö tuttia.... ja silloin on kyllä innolla juonut myös vettä.Tyhjään vatsaan en ole antanut koskaan vettä ettei juuri tekisi sitä et täyttää masunsa vedellä eikä siksi sitten syö tarpeeksi maitoa.
Omaa napaa:
Nimimerkkini täällä alkaa kuulostaa hassulta, mulla kun on tuo paino niin hassusti kehittynyt eli paino oli kotiutuessa sairaalasta 10kg vähemmän kuin ekalla neuvolakerralla rv 8. Nousua ei ole paljon havaittavissa, ekojen menkkojen jälkeen-jotka mulla on siis jo tulleet ja pojalla ikää himppu yli 2kk-jäi mahaan jonkin asteinen pömpötys joka tuo mieleen ennen raskautta olleen ajan masuni...ja suolaiset herkut joita nyt ristiäisissäkin tuli syötyä tekee pullukammaksi olon kuin heti kotiutumisen jälkeen mut paino ei vaan nouse...mikä on tietty ihan kiva juttu..paitsi että kaikki kesävaatteet on auttamatta isoja eikä uusiin oikein ole varaa. :)
Benjaminista:
Poika nukkui yöllä kaksi 5 tunnin pätkää ja sitten jokelteli rauhassa mun vierellä ja antoi äipän nukkua lisää kun enhän minä tietty illasta malttanut yhtäaikaa käydä nukkumaan.
Nyt on ollut pari päivää sellaista ihmetystä et poika syö tosi paljon vähemmän määrällisesti kuin normaalisti..se hiukan ihmetyttää,mut ei tuo vaikuta kipeältä tai nälkäiseltäkään...ihan pirteä ja hyvän tuulinen.
Nyt pomputtelee siterissä,rakastaa sitä kapistusta...sai sen ristiäispäivänä pikkuserkultaan lainaan.
Masumamma+ Benjamin
Nyt sitten sataa vettä :( Mutta muuten ihan kiva ilma ulkona siis lämpöistä, eilenkin lenkkeilin vaikka satoi illalla mutta kun oli niin lämmin :)
Meillä taas viime yö meni vähän niin ja näin. Kummasti sitä kuitenkin jaksaa vaikka ei ole juurikaan nukkunut, olo on ihan hyvä itsellä. Nyt poika nukkuu uniaan vaunuissa, taitaa olla hyvä nukkua kun on lämmintä mutta ei aurinko paahda vaan sataa ja ilma on raikas.
VESI:
Ennen suositeltiin aina annettavan vettä maitoruoan päälle..ennen :) siis tarkoitan aikaa vain 5v taakse päin ;)
Nyt mulla on käsitys että kuumana kesäpäivänä on hyvä antaa maidon lisäksi vettä jos on tarpeen, mutta siis just sen syönnin lopuksi tai näin ettei tyhjää mahaa täytetä vedellä. Ja itselläkin käynyt mielessä että pitäisköhän alkaa antamaan maidon päälle " suun huuhtomista" varten vettä, sammasta tulee sitten ihan yhtäkkiä ja nyt välillä näyttää että oisko mutta todennäköisesti se vain on maitoa kun häipyy sitten hetken päästä pois...niin ja nevuolantätikin katsoi suun olevan siisti..
Mutta siis voi mun mielestä sitä vettä antaa :)
Vesirokkoa ja muuta:
Meillä on joku kevätflunssa menossa, toivotaan että poika säilyy siltä.
Isommilla lapsilla yskää ja lämpöä, semmoista normi flunssaa. Vesirokkoa on paljon meilläkin päin liikkeellä, meilläkin se sairastettiin tuossa alkuvuodesta. Voi tarttua myös vauvaan, kannattaa yrittää pitää se rokkoinen lapsi ja vauva erillään. Mulle sanottiin neuvolasta kun meillä oli se rokko että jos vauva syntyisi niin kotiin ei voisi mennä jos rokkoa mutta tämä siis aivan vastasyntyneen kanssa. Kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä miten toimia mutta tarttunuthan se jo on jos on tarttuakseen..kenellä tämä vesirokko nyt olikaan, anteeksi kun unohdin :/.." imetysdementia" täälläkin vaikkei imetäkkään ;)
Mut eiköhän nyt ole päiväkahvin aika :)
Sinna ja lapsukaiset
Näinä 10,5 vuotena jona olen vauvoja hoitanut on tosiaan ohjeet vaihdelleet niin monesti ettei mikään.
Vettä antaisin vauvalle juuri siitä syystä että maito jää" kielen päälle" Ja sammaksesta kun on ollut jo kertaalleen ikävä kokemus,en sitä riesoiksi halua.
Kolmannen kohdalla sammas äityi vauvan suussa pahaksi ja tarttui vielä mun rinnanpäihin tehden niihin haavoja.Kun mitkään poppakonstit ja reseptilääkkeetkään eivät auttaneet jouduin lopettamaan imetyksen kun se teki niin kipeää.
Jostain syystä korvikkeeseen siirtyminen poisti myös vauvan suusta sammaksen.
Perusohjehan tosiaan nyt muutamat vuodet ollut ettei tarvitse vettä lisäksi antaa vaan tiheää imetystä mutta noin 5v sitten oli ohje juuri huuhdella suuta vedellä syötön jälkeen.
En huomannut " päivitettyä" ohjetta nyt neuolasta kysäistä vaikkakin toimin omien tuntemusten ja kokemusten perusteella=)
Ihan vaan mielenkiinnosta mukava tietää mikä nyt on suositus ja senhän Tappert jo kertoikin=)
Ja kun sinne etelään menemme ajattelin että jos sielä hyvin kuuma(toden näköisesti onkin)olisi hyvä että vauva hieman tottunut vettäkin naukkailemaan.
Vedestä: hyvä vinkki tuo suun huuhtelu, meillä " jää" myös maito kielen päälle, enkä kyllä toivo mitään sammasta. Muuten en ole ajatellut vettä antaa.
Mekin ollaan lähdössä reilu kuukauden kuluttua Italiaan; voi miten sitä onkin taas odotettu. Ihanaa päästä lämpimään ja syömään herkkuruokaa. Me vuokrattiin kaverien kanssa talo. Ollaan pari kertaa oltu ja ison porukan kanssa hyväks havaittu (eikä hintaakaan tuu perhettä kohden juuri enempää kun hotellissa ollessa).
ON: silmät on turvoksissa ja kipeet kun koivu alkoi kunnolla kukkimaan; sais tulla sadetta niin vähän helppais. Lääkkeitäkin oon käyttänyt jo helmikuusta alkaen. No muutama viikko vielä kestettävää.
Heippati taasen
-m- ja Siiri
joutunut syömään.
Tytsy painoi eilen neuvolassa tasan 5kg ja oli 57 cm--->hurjaa kasvua!!
Kohta ollaan ihan isoja jo...
Masulille ja perheelle ihanaa italian matkaa.Italia on mun ehdoton suosikki maa,nam ne ruoat.Muutenkin italialainen kulttuuri ja ihmiset kiinnostavia!
Me mennään nyt kuun lopulla tosiaan Kyprokselle 2:si viikoksi.Ihan lasten ehdoilla loma,uimasta uimista ja uimista siis.Ja mies jos suunnittelee seuraavaa matkaa joululle,kaipaamilleen alpeille..
Yö meni ok.Nukahti 22.30 ja söi 02 ja 04 ja rauhallista unta joka välissä.
Mä vaan sain kunnon flunssan,nenä punaisena ja tukkoisena niiskutan.Päätäkin jomottaa,ei hyvä!
Mutta pidemmitä puheitta,mukavaa päivää jok ikiselle!
Enpä oo täällä kirjotellu aikasemmin, mutta oon lukenu joskus viestejä. Pojanköllikkä tuli 14.3. (3270g, 49cm) ja taijettiin Tappertin kanssa olla sängyt vastatusten käytävähuoneessa, kun sairaalassa oli vähän täyttä :) Tuossa lueskelin juttuja ja muistin kun sanoit että pyörit täällä, että tuu kattomaan.
Tässä on menny kohta 2 kuukautta tiiviisti tutustuessa vaaviin ja totutellessa tähän uuteen elämään. Imetysrumba oli ihan hirveetä siellä sairaalassa, kauheeta häsläystä niitten rintakumien kanssa ja sitä jatkuvaa lypsämistä! Melkein heti jätin ne kumit pois kotona ja oikein hyvin on sujunut sen jälkeen.
Meijenki Aapolla on ilmavaivoja, välillä on itketty alkuillasta yhdessä kun ei vaan helpota. Cuplatonia on käytetty mutta en nyt sitten tiijä auttaako. Hää nukkuu aika hyvin, nyt on jopa välillä nukkunu pitkiäkin pätkiä yöllä, esim. yheksästä kolmeen, mutta sitten aamuyöt onkin tyyliin tunnin välein heräämistä. Ihan huippua on nyt vauvan kanssa, kun hää paljon enemmän seurustelee, hymyilee ja jokeltelee. (tai siis jotain möngertää).
Mites Tappert, eikös teillä ollu koiria? Miten ottivat vauvan, meillä on kissan kanssa mennyt yllättävän hyvin. Sillon kun tultiin sairaalasta kotiin, ja hää avas suunsa, niin kissa järkytty niin että oli koko yön ulkona. Sitten kun tuli aamulla sisälle, tarjottin katkarapuja jotka on suurta herkkua, niin ei kelvannu ollenkaan, koska vauva olikin vielä paikalla. Mutta nyt on jo tottunut ja on menny ihan mukavasti. Huomaa vaan, että enää ei oo tullu oltua kissan kaa niin paljon ja pitää ihan ajatella erikseen, että " nyt menen silittämään kissaakin" , jotenkin vaan kaikki huomio menee lapseen.
Ristiäiset meillä pidettiin pari viikkoa sitten. Meillä on niin pieni asunto, että ei oltais mitenkään mahuttu, joten pidettiin seurakuntakeskuksessa, ei maksanu paljon ja mummot hoiti tarjoilut kiitettävästi. Pullat ja kuivakakun leivoin pakkaseen etukäteen, joten ei tarvinnu stressata muutakuin että jos Aapo huutaa koko toimituksen ajan. Hääpä nukku kiltisti koko ajan! Ja turhaan taas äiti hermoili...
Kirjottelemisiin!
t. Pinjamiina ja Aapo
Leanna: Italia on meidänkin suosikki. Haaveillaan miehen kanssa, jos vanhoilla päivillä sais sieltä vuokratalon. Ja lasten ehdoilla mekin mennään; ihana katsella miten pienistä noi lapset siellä saa ilon ja kokemuksia ja muistoja talven varalle muisteltavaks.
Vai on Tappert rekrytoinut lisää väkeä; HYVÄ, HYVÄ!!! Riittääpää juttuseuraa, kun ainakaan itse en ehdi joka päivä palstailemaan. Tervetuloa mukavaan joukkoon Pinjamiina (toivottavasti nikki meni oikein).
Meillä Siiri heräili taas useammin, taitaa yrittää lisätä maidon tuloa, kun piti 3 krt yöllä syödä.
Neiti kutsuu
-m-
Täällä puhaltavat uudet tuulet, siis meillä. :
Minä se otin ja ryhdyin lenkkeilemään. Enkä mitään silloin tällöin vaan kelistä riippumatta päätin ottaa päivittäiseksi tavaksi ja kävellä sen 10 000 askelta, jota aina suositellaan vähimmäismääräksi. Ma tuli aika tarkasti se, eilen peräti 15t ja tänään tasan 10t.
Kaikista mielenkiintosinta tässä on se, että vaikka miten ois väsy niin sitä vaan lähtee sinne ulos siksi, että on itselleen luvannut ja minä kun en periksi tässä asiassa anna. Ihan erilainen olo on tullut nyt, kun joka aamu tekee tän vähintään tunnin lenkin. =)
KIELI;
Meillä neuvolantäti sanoi, että sen " puuron" siitä kielen päältä saa pois, kun pitää kolmen päivän tehokuurin ja antaa sitruuna- tai puolukkamehua vauvalle. Me ollaan jo kolme tällasta kuuria pidetty ja se tosiaan häviää siitä ja taas on niin nätti punainen kieli sen jälkeen viikkoja. Annetaan sitruunamehua siitä syystä, että puolukkaa ei meillä ole. Aluksi oli ihan kamalan vaikeeta mulle henkisesti se homma, kun vauva näytti kärsivän suunnattomasti siitä, mutta eipä tuo sen enempää irvistellyt kuin minä itsekään..
Mutta meillä siis käydään yksi reipas " pakko" lenkki päivässä, muutoin ulkoillaan vain tässä lähinurkissa. Syödään paljon ja hyvin ja masuvaivoja ei enää ole. Kaikki on siis tosi hyvin. Poika vain kasvaa ja kasvaa ja oppii uusia taitoja. On nyt harjotellu ottamaan kiinni niillä pienenpienillä nyrkeillä kaikesta mitä eteen tulee ja sekös on ihanaa. Milloin lähtee äidiltä rillit ja milloin hiukset.. =D
MENKAT;
Onko kellään niitä jo tullu?? Mulla tuli, nelisen päivääkö ois vuotoa ollut. Ja tuli sitten sitä tahtia, ettei ennen oo tullukaan. Vissiin halus muistuttaa, ettei niitä ole tosiaan yli 9kk tullut. ;)
Mutta tästäpä lähden ruoanlaittoon, kun poika vielä uinuu.
Papu ja Hermanni, huomenna 8vkoa
Eilen kävin pienellä lenkillä ja lauantaina olisi uinnin vuoro ja samalla ajattelin käydä haudatkin laittamassa. Pakko aloittaa liikkuminen, ei tästä tule mitään jos vain kotona jumittaa ja vetää herkkuja. Toivottavasti vain liikkuminen onnistuu, kun leikattu polvi on alkanut taas kenkkuilla.
Päätä särkee julmetusti, onneksi ei enää kuitenkaan koske mahaan ja okseta. Voi kun alkaisi jo olo helpottaa!
Tyttöllä on vähentynyt huomattavasti vatsavaivat, johtunee siitäkin, että sai vihdoin vatsan toimimaan ja oli melkoiset liisterit, eihän täysimetyksellä olevalla vauvalla pitäisi olla kakkaamis ongelmia? Nyt olen kahvin juontiakin vähentänyt, kun näyttäisi kahvi aiheuttavan vatsanvääntöä, en kuitenkaan haluaisi kahvia kokonaan jättää. Tyttö on aivan ihana kun katselee niin tarkasti ja kun äiti puhuu niin tulee maailman kauneimpia hymyjä!
Kuukautiset ei ole alkanut, viimeksi meni vuosi synnytyksestä ennen kuin alkoi. Voihan olla ettei alakaan, kun välillä tuo ehkäisy unohtunut ;), no toivottavasti ei kuitenkaan olisi niin käynyt :).
möhkis ja adalmiimi 6vk
Tässäpä alkuun uusin kasvupino: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10274335&p=1&tmode=1&smod…
Jos Tiinu käyt lukemassa juttuja niin laitatko lapsesi sukupuolen sinne kasvupinoon. Saadaan sinustakin sininen tai punainen, eikä tarvii olla yksin violetti.
Papu kyseli menkoista. Mulla tuli aika tasan neljän viikon päästä siitä kun jälkivuoto loppu. Oli vielä yhtä niukat kuin silloin aikanaan kun alkoi ensimmäisen kerran eli pärjään pikkuhousunsuojilla. Vuoto kesti viitisen päivää.
Uusille tervetuloa.
Pitää yrittää pikkuhiljaa lähteäkävelylle, jos siellä ei sataisi vielä.
Dumle ja Kata 2 kk
Tervetuloa vain Pinjamiinakin joukkoon iloiseen :)
Menkoista:
Heti alkuun.. Mullakin ekat jo tässä just, aikasta niukat ja epämääräiset mutta oletan niiden olevan niin. Enhän tosin ole imettänyt kokonaan ollenkaan joten ajallisesti ne voisivat oikeesti ollakin. Itse ajattelin ettei nyt vaan mitään häikkää olis mutta iepä kyllä ole mitään oireitakaan, mahakipua, kuumetta tms.
Caiusta kaipailen..
Nyt ei ehdi muuta tänään kirjoitella, kaveri tulossa kahville, mukavaa keskiviikkoa kaikille!
Sinna
PINJAMIINA;
Juu, minähän se..ihana kuulla et teilläkin menee hyvin, ja kissakin on toipunu shokista!! Oijoi..ja Aapo sitte tuli pojusta, mun lemppari nimi mut mies ei suostunu tuohon..meillä vasta ristiäisiä ootellaan, kiitos papin kiireiden.
Joo, se imetysrumba oli ihan kamalaa, mulllekin ne sano että imetä vaan kumin kanssa kun ilman sitä tuo lapsi ei tuu koskaan syömään ?!? Hah, lemppasin ne kirotut kumit kotona ja hyvin on menny..ei vaan tainnu olla kätilöillä aikaa opettaa ja opastaa kunnolla, enkä mä hölmö tajunnu vaatia.
Miekii pääsin siit käytävästä pois sitte loppujen lopuks kun seiskasta vapautu paikka, siellä notkuin sit viel pari piiitkäää päivää ennen kotiutusta.
Koirat suhtautu alusta alkaen ihan mallikkaasti, oudoksuvat ensin mutta nyt ajuri jo käy nuolemassa vauvan käsiä jos annetaan lupa, lappalaista ei kiinnosta pätkääkään. Lattialle en oo uskaltanu pientä vielä laittaa ettei jää koirien jalkoihin - tuo ajuri kun varoo kyllä etukoipiaan mutta unohtaa kääntyessään että takanakin on koivet..vaan kai se siitä aikanaan.
huhhuijaa, ulkona sataa, boooring...siivosin jo kylppärin ja meinasin alkaa pestä lattioita, mut mihis noi matot sateella, ja siks toiseks koirat on tarhassa ja tuovat sitte kuraa sisää kun tulevat - on siis hyvä syy jättää siivoomatta ja mennä lukemaa kirjaa vauvan vieree sängylle..samalla voi kuunnella kun sade ropisee peltikattoo :)
Tappert ja ' Puksu-Leevikkä'
Hyvä, että arvasin oikein, oikeeta henkilöö kutsuin! Vähän ois ollu noloo jos ois menny väärälle..
Sitä piti viel kysyy että mites teijen poika, pääskö pois sielt yläkerrasta, entäs joutuko viel sinne lampun alle niinku meijen Aapo? Katoin tuolt kasvupyrähdyksistä että on teijen Puksu ainakin kasvanu hyvin!
Aapo oli miun keksimä nimi ja mies onneks heti suostu siihen, muut ehdotukset tyrmäs kyllä. Toiseksi nimeksi annettiin Elmeri, koska miusta hää näytti niin siltä piirrettyjen Elmeriltä.
Onko kukaan muu yllättyny siitä, miten sitovaa tää imetys on? Miulla on ainaki ollu välillä hirveen vaikeeta kun ei pääse mihinkään kun tuo VAMPYYRI on kokoajan kiinni. Aapo on nyt vasta alkanu vähän nopeemmin imasemaan tissit tyhjiksi, pitkään istuttiin se tunti VÄHINTÄÄN kerrallaan. Ja sitä sitten n. 3 tunnin välein, elikkä varmaan se 8-9 tuntia päivässä siis istumista/makaamista sängyssä. Onko se sitten ihme jos takapuoli pysyy aina vaan leveenä???? :)
Syökö teidän vauvat tuttia? Meijen Aapo ei suostu syömään, lupsuttelee vaan kielellä sitä ja sylkee heti pois. Voiskohan jotenkin opettaa, ja kannattaako edes? Omaa nyrkkiä kyllä imuttelee. Tuntuu vaan että mahavaivat voi johtua myös siitä että annan tissiä heti joka huutoon, että tuttikin vois auttaa. Mutta kun ei suostu, niin ei. Oon kokeillu erilaisia, silikonisia ja luonnonkumisia.
Ehkäisyrenkaasta joku kyseli. Mulle se ei sopinu. Kutitti, tuli paljon valkovuotoa jne. Lääkäri sanoikin, että näin voi joskus käydä, kyseessä on kuitenkin vierasesine sisuksissa. Puoli vuotta kärvistelin ja vaihdoin takaisin pillereihin. Ja pillereillä jatketaan kunhan menkat nyt joskus alkaisi.
Vedestä: Meille terkka sanoi esikoisen kohdalla, että vettä saa vapaasti antaa. Se menee nopeesti vatsalaukusta suolistoon, joten ei täytä mahaa maidolta kovin pitkään. Vauva ei välttämättä vettä tarvitse, mutta auttaa sammaksen torjumisessa. Meillä on maidon jälkeen otettu vesihuikka. En tiedä onko ohjeistus muuttunut parissa vuodessa, mutta vuonna 05 sanottiin, että vesi tulee keittää kunnes siirrytään kiinteisiin ruokiin.
Vauveli on valvonut muutaman päivän. Ähisee ja ei nuku kuin 10 min pätkiä. Pitäis nukkua sylissä tai liikkuvissa vaunuissa. Nyt on nukkunut jo peräti puoli tuntia putkeen. Onneksi nukkuu yöt hyvin! Yhdellä tai kahdella syönnillä mennään.
Nyt kun molemmat pojat ovat yhtäaikaa unilla, taidan mennä jumppaamaan.
rimma
PINJAMIINA;
Puksu pääs yläkerrasta sillon...ööö...tiistainakohan se oli, ehkä joo. Oli vierihoidossa sitte torstaihin et päästii kotii, antibioottia annettii to-aamuu asti. Lampun alle ei joutunu vaikka lähellä oli.
IMETYS;
Joo..jatkuvaa on, ja sitovaa..eritoten kun en ole vieläkä sinut sen istuallaan imetyksen kanssa - jotenki se sujuu imetystyynyn kera mut ei ilman - hätätilassa saan sen verran imetettyä et päästää jonnekin missä pääsee kyljelleen. Puksu ei vaan suostu syömään vatsaansa täyteen jos mä istun, ja siitä seuraa puolen tunnin päästä uus nälkä :( vaan kai me joskus opitaan - pakkohan se on.
TUTIT;
Jaa,a..Puksu sai tutin sairaalassa kun oli antibiottihoidossa, siellä olivat antaneet tutin suuhun joten..sitä imeskellään aina väliin, toisinaan nyrkki on parempi. Voineeko tuota mitenkään opettaa tutille..kai se on vähän sama kun opettas pullolle?! Vai?? En minä tiedä, älkää mua kuunnelko..
VESI;
Joo, vesi tulee keittää jos sitä antaa, ennenkun alkaa antaa kiinteitä. Hmmm..vai sammakseen vettä..pah, mä en edes tiedä mitä sammas on, saati sitten että maitoa jäis jotenki " kielen päälle" ? Kyllä meillä niellään maidot ihan kiltisti masuun asti :) Puolukkaa oon kyllä kuullu annettavan siihen sammakseen, joko suoraan suuhun tai rinnan päästä..mut en mä tiedä tästäkään mitään joten..
Aah..alkaa kuulua jokeltelun alkeita sängystä..tarttee mennä..
Tappert ja ' Puksu-Leevikkä'
Piti kommentoida, että ihana kun teillä alkaa jo rytmi löytyä. Meillä on vielä rytmi ihan hukassa. Päivällä ei ole minkäänlaista rytmiä ja illalla menee sit niin että 22-23 ruetaan nukkumaan ja syödään 2-3 tunnin välein, joskus ensimmäinen väli voi olla 4h.
Vettä olen antanut aina välillä suun huuhdontaan. ei kai tuo pahaksikaan ole ja keitettyä vettä olen näin pienelle antanut. mitään ohjeita en ole neuvolasta saanut.
minkä verran teidän vauvat puklailee? meillä puklaillaan todella paljon, monta kertaa päivässä saa tytölle vaihtaa kuivaa päälle ja sitterit ja sängyt on rätteineen märät, tyttö puklailee kaaressa pitkän aikaa syönnin jälkeenkin. mistä tietää jos lapsella on refluksitauti?
mistäs voisi johtua että nännit on edelleen vähän kipeet, sammasta ei ole ja imuotekin hyvä, jotenkin vain nännit arat ja välillä kirveltää.
pantaakos muiden vauvat kakkaa, meillä kakkaa todella harvoin ja sekin saa tulemaan vain " kuumetta mittaamalla" , en siis mitenkään ronki, mittaan vaan lämmön ja tiedän että sitä ei suositella, mutta kun ei muuten vatsa toimi ja onkin sitten melkoista siirappia kun tulee..
Cassua ja duppista kaipailen!
Anteeksi kirjoitusvirheet ja puuttuvat isot kirjaimet, tässä tuttö tissillä kirjoittelen.
... ja heti poika alko " huuteleen" ... joten nyt pienen kierroksen jälkeen, mitähän mun oikeestaan piti tänne kirjotella... Hyvä muisti, mutta lyhyt! MUtta jospa jotain meidän kuulumisia kirjoittelisin.
Meillä nukutaan ja syödään, mutta viimepäivinä on myös hereillä oleminen pidentynyt huomattavasti. Onneksi poju viihtyy omassa sängyssään ja lattiallakin, joten ei tarvi kannella koko aikaa. Kantelussakin on omat ongelmansa, kun on sellainen jässikkä kuin meidän poju taitaa olla noin 7-kilonen jo :P Neuvola siirty ensviikolle, kun samalla on sitten lääkärikin, joten saa vielä viikon jännittää paljonko poju nyt painaa :) Pituuttakin on tainnut tulla aikalailla, ellei vaatteet ole pelkästään kutistuneet kuivausrummussa.
Tutti jäi pari päivää sitten meillä pois, ihan oma-aloitteisesti, se vaan ei enään kelvannut. Silikonitutti ei ole kelvannut koskaan. Isoveli on paras " viihdyttäjä" ja isiltäkin osataan vaatia erikseen huomiota kun ääni kuuluu. Äitee on vissiin liikaa kotona ;)
Syömiseen kuluu 10-15 minuuttia ja senkin jälkeen pulautellaan liikoja pois. Kakkaa tulee joka vaipassa ja paljon! Välillä on yhtä vaipan vaihtoa, mutta pari päivää kun oli hieman väliä tuossa kakkaamisessa, niin oli poikakin itkuisempi kuin koskaan. Turhia itkuja meillä ei ole, mutta ruokaa on saatava HETI kun on nälkä! Itsellä on hieman paha mieli kun pojulla on nuita mahanväänteitä ja melkein jokaiset unet päättyy niihin ja itkuun :(
Tosin öisin meillä ei itkeskellä, paitsi jos vaippa pitää vaihtaa. Öisin nukutaan ensin 5-7 tunnin pätkä ja sen jälkeen 2-4 tunnin pätkä, joten unta riittää. Päivällä ei sitten sisällä osata nukkua kuin pieniä pätkiä, mutta ulkona unta riittää.
Nyt mun pitäis olla pihaa haravoimassa, mutta ukkoskuurot ja vesisade ei oikein innosta :/ Ristiäiset on ensviikolla, joten niitäkin pitäis valmistella. Mutta sellaista meillä täällä.
T. punkeli ja poju
ja kiva kun on uusia tullut mukaan =)
3kk ikään asti pitäisi vauvalla olla äidinmaidosta saama suoja vesirokkoa vastaan, mutta kaverin vauvalle tuli silti vesirokko ja aikasta pahana, joten kyllä se voi pieneenkin vauvaan tarttua. Toivotaan kuitenkin, että ei tarttuisi!