Mikä aiheuttaa erittäin runsaan kuukautisvuodon?
Kun ultrassa ei näy mitään rakenteellista syytä, mutta vuoto on vuosikymmenestä toiseen erittäin runsasta? Ja sama ongelma myös muilla suvun naisilla.
Kommentit (52)
Eikös kohdun limakalvoa voi polttaa lämpöpallohoidolla? En tosin tiedä saako tuota hoitoa julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa estrogeenia ja liian vähän keltarauhashormonia?
Kaikilla suvun naisilla on myös pienet A-kupin rinnat, mutta erittäin runsaat menkat. Eikö rinnat kasva nimenomaan estrogeenistä?
No mulla on, varmaankin koska olen aina ollut hyvin hoikka, pienet rinnat, mutta kuukautiset sitten todella runsaat. Että en allekirjoita tuota.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kohdun limakalvoa voi polttaa lämpöpallohoidolla? En tosin tiedä saako tuota hoitoa julkisella puolella.
Olen saanut julkisella.Tosin tästä on aikaa reilu 10 vuotta.
Suklaa- ja kaakaotuotteita kannattaa vähentää nollaan, jos on runsasta vuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ihmetellyt runsasta vuotoani.
M31
Mene nyt ihmeessä lääkäriin, jos sinulta M on kuukautisvuotoa ruvennut tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Suklaa- ja kaakaotuotteita kannattaa vähentää nollaan, jos on runsasta vuotoa.
Miksi? Mitä niissä semmoista on?
Endometrioosi ei näy ultrassa.
Sitä potee 10% hedelmällisistä naisista ja se tuhoaa lisääntymiselimet.
Miesmenkkoja potevat kaikki incelit ja setämiehet 24/7/365. Siinä erittyy sontaa päästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ihmetellyt runsasta vuotoani.
M31
Kannattaa lopettaa se pojupimpin pympyttäminen.
Ei tee peräpukamille hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut muutaman kerran gynegologisella tutkimuksessa menkkojen aikana, veret ovat vain virranneet jalkoja pitkin sen muutaman askeleen otettuani, kun olen kivunnut tutkimuspöydälle. Molemmat gynet sanoivat, että poikkeuksellisen runsas vuoto, eikä mitään syytä ole löydetty ultrasta.
Eikö olisi mielummin kannattanut mennä gynelle silloin kun ei ole kuukautisia?
Jos voit käyttää ibuprofeiinia kokeile sitä isoina annoksina. Vähintään 600 mg kolmesti vuorokaudessa. Minulla oli muistaakseni 800 mg tabletteja reseptillä.
Miksi et kysy gynekologiltasi? Täällä saa vain tyhmiä vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että päivässä tulee noin desilitra siteisiin vähintään. Öisin lorisee vain, kun kääntää kylkeä. Isoin ja imevin yöside pitää vaihtaa tunnin välein päivällä ja se on umpitäynnä ja painava. Pönttöön ja suihkuun tippuu isoja hyytymiä.
Tällaista vuotoa tulee noin 4 päivää. Loput 3 päivää tulee inhimillisesti. Vuodot kestää aina 7 päivää yhteensä.
Caprilon ei sovi sillä se aiheuttaa kovan päänsäryn 24/7, e-pillerit eivät sovi aurallisen migreenin takia ja kierukkaa eli vierasesinettä en suostu ottamaan kohtuun.
Kiinnostaisi vain tietää, miksi vuodot ovat tämmöisiä niin siskoilla kuin meidän lapsillakin? Ferritiini on kaikilla pudonnut myös alle 5:seen.
ap
Apua, toi raudan puute on kyllä paha.
Minulla ei riittänyt suurin tamponi ja sen lisäksi sidekään, kamalaa vuotoa neljä ensimmäistä päivää, sitten perään runsasta vuotoa kolme, aneeminenkin olin. Vasta vanhempana aloin edes yrittää etsiä syytä kipujenkin vuoksi, ja syyksi ajateltiin ensin endometrioosia, mikä näkyikin ultrassa, mutta ehkäisypillerit eivät auttaneet. Syy oli lopulta kilpirauhasen vajaatoiminta, lähisuvussa tätä paljon olikin jo diagnosoitu ennen minua, mutten ollut koskaan oudon väsynyt tai lihonut helposti, olin myös normaalipainoinen. Lääkitys sitten kilpirauhaseen auttoi kuitenkin vuotojenkin runsauteen, eli tuo kilpirauhasen vajaatoimintakin voi mahdollisesti olla yksi syy liian runsaalle vuodolle.
Mulla oli aina runsaat, kivuliaat menkat noin kolmen viikon välein. Tutkittiin aikanaan mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Hemoglobiini luonnostaan hyvä joten rauta-arvot ei tippuneet kuin raskauden aikana ja vähän ennen vaihdevuosia kun vuoto runsastui entisestään. E-pillereitä kokeilin monia mutta vaivana tiputtelu kolmannella pilleriviikolla kun kierto luonnostaan niin lyhyt. Myös vauva syntyi 2 viikkoa etuajassa minkä kokenut kätilö veikkasikin juuri tuon lyhyen kierron perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut muutaman kerran gynegologisella tutkimuksessa menkkojen aikana, veret ovat vain virranneet jalkoja pitkin sen muutaman askeleen otettuani, kun olen kivunnut tutkimuspöydälle. Molemmat gynet sanoivat, että poikkeuksellisen runsas vuoto, eikä mitään syytä ole löydetty ultrasta.
Eikö olisi mielummin kannattanut mennä gynelle silloin kun ei ole kuukautisia?
Ekan kerran lääkäri passitti minut päivystykseen rajuissa tuskissa ja vuodoissa, kun epäili jotain kääntyneitä munasarjoja. Tokalla kertaa olin jo vuotanut 3 viikkoa putkeen. Gynegologi sanoi, että nimenomaanhan tänne kannattaa tulla niissä menkoissa, niin hekin näkevät kuinka runsasta se oikeasti on.
Aina oli runsaat, läpi housujen tuli monta kertaa, jos pelkkä side. Sitten opin käyttämään molempia yhtä aikaa tamponia ja sidettä. Koskaa ei tutkittu mistä se voisi johtua, ihan normaalina pidettiin, toisilla vaan on. Sitten ne vaan loppu normaaliin aikaan. Miksi nykyään tehdään kaikesta, että on jotain vialla.
Mulla loppui vasta kun kohtu poistettiin. Oli kokeiltu kierukka x2, lääkitys yms. Kohdunpoistossa huomattiin että endometrioosi.
Mulla johtui adenomyoosista.
Hormonikierukka sopi paremmin kuin hyvin, vaikka mullakin aurallinen migreeni. Ensimmäiset 3kk oli tiputteluvuotoa, mutta sitten seuraavat 6,5 vuotta niukat kuukautiset ja migreenit pysyi poissa! (Koska hormonivaihtelut vaikuttaa niihinkin.) Joo, se on vierasesine, mutta saa sen kehosta poiskin heti kun haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina oli runsaat, läpi housujen tuli monta kertaa, jos pelkkä side. Sitten opin käyttämään molempia yhtä aikaa tamponia ja sidettä. Koskaa ei tutkittu mistä se voisi johtua, ihan normaalina pidettiin, toisilla vaan on. Sitten ne vaan loppu normaaliin aikaan. Miksi nykyään tehdään kaikesta, että on jotain vialla.
No ei ole normaalia, että vuotaa kuin seula. Tätä miesvaltainen ala yrittänyt vuosia toitottaa, että vaan naistenvaivoja. Ihme vähättelyä. Itsellä oli yöside ja suurin tamponi ja vartin välein sai vaihtaa, lääkärin mukaan normaalia. Ei ollut, oli pitkälle edennyt endo joka huomattiin sitten kun kohtu poistettiin.
Mulla oli perinnöllisesti todella runsaat kuukautiset ja lisäksi normaalia lyhyempi kierto. Olin jatkuvasti sillä tavalla aneeminen, että punasolut oli pieniä kooltaan, kun eivät ehtineet kasvaa normaaliin kokoonsa. Lopulta sain rauhan kohdun ablaatiolla ja sen jälkeen sitten alkoikin vaihtarit rajuina 41-vuotiaana, joten ongelma korjaantui luonnollisesti. Kaikki mahdollinen tietysti tutkittiin, moneenkin kertaan, mutta mitään syytä runsaille kuukautisille ei löydetty..