Älkää lähettäkö niitä teinejä ja finninaamoja ovelle huomenna
Ovi ei aukea teineille ja finninaamoille, virpominen kuuluu lapsille, ei sokerille persoille teinirääpäleille!!!!!
Kommentit (36)
Jep, yli-ikäiset käy ovella ja paperit löytyy parin metrin päästä. Ei paljoa kiinnosta avata ovea.
Karkkia lapsille ja 10c teineille että panuvat...
Tuo on aivan totta, ikä vaan nousee joka vuosi. Voisi kyllä vanhemmat sanoa että nyt riittää jos 14v on lähdössä kerjäämään.
Olen joskus nähnyt isänkin käppäilevän sen noitalauman perässä ja se vasta huvittavan näköistä olikin. 😁🧙
Ma mut repivät oksia mun pihasta ja yrittivät tulla pummimaan rahaa tai karkkia. En avannut ovea.
Tottakai saa minkä ikäinen vain virpoa. Trulleilu ja kellojen soitto on aikuistenkin hupia, miksi teinit ei saisi virpoa? Sehän on pääsiäisen toivottamista ja pahojen henkien karkottamista. Enemmänkin ihmettelen lapsia, jotka virpovat vain saadakseen suklaamunia eikä heille edes opeteta itse perinteestä mitään. Jokainen voi varmaan laittaa lapun oveensa, jos ei virpojia halua.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus nähnyt isänkin käppäilevän sen noitalauman perässä ja se vasta huvittavan näköistä olikin. 😁🧙
Lol. Ei E.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa minkä ikäinen vain virpoa. Trulleilu ja kellojen soitto on aikuistenkin hupia, miksi teinit ei saisi virpoa? Sehän on pääsiäisen toivottamista ja pahojen henkien karkottamista. Enemmänkin ihmettelen lapsia, jotka virpovat vain saadakseen suklaamunia eikä heille edes opeteta itse perinteestä mitään. Jokainen voi varmaan laittaa lapun oveensa, jos ei virpojia halua.
No tämäpä. Nykyisin ei edes tiedetä miksi virvotaan ja siksi sanotaan, että vain pikkulapsille sallitus hakea karkkia. Siitähän ei ole kyse ollenkaan. Jos sokeria ei halua antaa, antaa sitten vaikkapa pääsiäiskoristeita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä on pienten lasten mukana aina aikuinen.
Mutta se on kurjaa, jos teinejä kuskaillaan vieraille ovilla oikein auton voimin, eli iskä tai äiti on kuskina. Mutta outoa, jos se vanhempi kulkee niiden teinien perässä.
Meillä virvotaan vasta pääsiäslauantaina. Lapset kulkee virpomassa päivällä ja illalla syttyy pääsiäistulet lakeuksille. Monilla kylillä on isoja kokkoja. Siellä on paljon porukkaa ja ohjelmaa. Ihan mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Silloin kun minä olin teini, koko kylän teinit, lapset ja aikuiset kiersi virpomassa ja lankalauantaina trulleiltiin. Siihen pääsi mukaan vasta teininä, sen verran pelottavaa oli pimeässä soittaa kelloja ja torvia ja jos jöi kiinni, sai vettä niskaan. Sitä oikein odotettiin kun pääsi siihen ikään, että pääsi vanhempien mukaan.
Perinteet olisi hyvä elvyttää uudelleen kun porukka vinkuu miten virpominen on vain lapsia varten.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan totta, ikä vaan nousee joka vuosi. Voisi kyllä vanhemmat sanoa että nyt riittää jos 14v on lähdössä kerjäämään.
Nythän ei ole kyse kerjäämisestä, vaan virpomisesta.
Virvon varvon tuoreeks terveeks. Vitsa sulle, palkka mulle.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! 10v+ vosivat jo jäädä kotiin, alkaa olemaan jo noloa kun samat räkänokat laahustaa ovella jokaisena pyhänä kun mahdollista saada sokeria. On se tietysti parempi kuin varastaa kaupasta, mutta kyllä tässä touhussa alkaa mennä maku kun 14v tulee lökäpöksyissä ovelle ja karkkipaperit heitetään maahan.
No jos pukeutuvat ja käyttäytyvät asianmukaisesti eli näkevät itse vaivaa, niin mikäs siinä. Kerjuureissu arkivaatteissa ei ole asian idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! 10v+ vosivat jo jäädä kotiin, alkaa olemaan jo noloa kun samat räkänokat laahustaa ovella jokaisena pyhänä kun mahdollista saada sokeria. On se tietysti parempi kuin varastaa kaupasta, mutta kyllä tässä touhussa alkaa mennä maku kun 14v tulee lökäpöksyissä ovelle ja karkkipaperit heitetään maahan.
No jos pukeutuvat ja käyttäytyvät asianmukaisesti eli näkevät itse vaivaa, niin mikäs siinä. Kerjuureissu arkivaatteissa ei ole asian idea.
Koskaa tietenkin myös niitä pienempiä lapsia.
Onneksi asun ison kaupungin keskustassa, niin ei ole tuotakaan riesaa. Kaikki ovet on lukossa.
Lähettäkö? 14-vuotiaat käyvät virpomassa ihan itse, jos haluavat. Jos ovat pukeutuneet asiallisesti ja koristelleet vitsat, saavat karkkia.
Ymmärrettävämpää se on, kuin viedä niin pieniä virpomaan, että tarvitaan aikuinen mukaan. Söpöjähän 3-vuotiaat ovat, mutta eivät ymmärrä koko asiasta vielä mitään. Ihan lähisukulaiset ovat eri asia.
Ovikellon voi kiertää irti ja onneksi meidän talon alaovi on lukossa. Edellisessä asunnossa tuli pari pikku bussillista lapsia jostain kauempaa, kellä helkkarilla on ostella kymmeniä pääsiäismunia ja lisäksi vielä rahaa antaa kun monelle ei karkit kelpaakaan? Muutama vuosi sitten tuli mua pitempiä pojan julleja ovelle, että anna rahaa, haistatin paskat ja vetäsin oven kiinni. Sen jälkeen ovikello on kierretty irti enkä ovea ole avannut. Enkä avaa muutenkaan jos tutut ei soita ensin että on tulossa käymään.
Perinteen mukaan on käyty virpomassa sukulaisen luona. On mennyt kauaksi alkuperäinen ajatus, kun kuljetaan tuntemattomien luona kerjuulla. Alunperin palkkio on sitten käyty hakemassa sukulaiselta viikon päästä virpomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Perinteen mukaan on käyty virpomassa sukulaisen luona. On mennyt kauaksi alkuperäinen ajatus, kun kuljetaan tuntemattomien luona kerjuulla. Alunperin palkkio on sitten käyty hakemassa sukulaiselta viikon päästä virpomisesta.
Milloin näin on tehty? Me lähdettiin koko perheen voimin nimenomaan kiertämään ihan kaikki talot aamuvarhain. Kaikille oli tärkeää saada toivottaa siunausta ja hyvää pääsiäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin näin on tehty? Me lähdettiin koko perheen voimin nimenomaan kiertämään ihan kaikki talot aamuvarhain. Kaikille oli tärkeää saada toivottaa siunausta ja hyvää pääsiäistä.
Juurikin näin. Jokainen antoi sitä mitä halusi kiitokseksi siunauksesta. Me saatiin jopa eläviä tipuja ja kerran myös kissanpentu 😂