Kannattaako pulloja ja tölkkejä enää palauttaa?
Kaikki on niin kallista että panttien arvo on jo niin olematon että ei maksa vaivaa.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 70€ riittää monen päivän ruokaan.
Yli viikon ruoat saa.
Hah hah no ei todellakaan saa ellei syö jauhoja ja perunaa.
Joo ei maksa vaivaa tänä päivänä.
Se ettei viitsi palauttaa pulloja alkaa olemaan jo laiskuuden huippu. Me viedään pullot kauppaan samalla kun käydään muutenkin siellä. En ymmärrä miten siitä olisi mitään ylimääräistä vaivaa. Enemmän näen vaivaa jätteiden kierrättämisessä omakotitalossa. Silti teemme senkin ekologisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi sitoa pantit elinkustannusindeksiin.
Kai sä ymmärrät, että sä oot jo maksanut sen pantin siinä oston yhteydessä? Eli siitä palauttamisesta ei makseta mitään, ainoastaan palautetaan se sun jo maksama pantti takaisin.
No ei ymmärrä.
Olen palauttanut ja lahjoittant pantin rahat kohta varmaan 10 vuotta, niin vähän on hyötyä sille jolle siinä kerätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Aika on rahaa ja pullojen palauttamiseen kuluva aika ei korvaa menetettyä aikaa ainakaan minulla.
Aina ne tyhjät pullot ja tölkit voi lahjoittaa jollekulle, joka ehtii ne palauttaa. Enemmän minulla kuluu kyllä aikaa kauppaan lähtemisen suunnitteluun kuin napata pullot kassiin ja palauttaa ne kaupassa.
itseasiassa ei voi sillä juuri hiljattain tuli laki että niistä pitää tehdä veroilmoitus.
Ei tullut. Aina on ollut muka veronalaista tuloa, ja ikinä ei oo kukaan asiasta välittänyt.
Palautusautomaatti tai kukaan muukaan ei tosiaan pysty mitenkään varmistamaan, että nämä ovat varmasti juuri ne pullot ja tölkit, jotka ostit itse. Mutta kai joku tomppeli saattaa mennä tähän verottajan koijaukseen ja ilmoittaa ne.
Tomppeli on se joka pitää huolta suomen taloudesta ja ilmoittaa veropetoksen?
Niistä on kyllä maksettu jo verot. Valtion pitäisi olla tyytyväinen, että joku viitsii kerätä niitä ilmaiseksi. Sen sijaan, että yrittää tuplaverottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
150 l. säkkiin mahtuu 35€ edestä 0,33 l tölkkejä ja ylikin. Kokeile joskus.
Nippa nappa voi mennä jos kaikki on 0,33 l, mutta tulee vähintäänkin niin täyteen, että täytyy solmia narulla kiinni.
Kantokahvallisia jätesäkkejä. Saa solmuun niistä. Kätevää.
Niksipirkka-ainesta!
Voisikohan sukkahousuja myös jotenkin hyödyntää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Aika on rahaa ja pullojen palauttamiseen kuluva aika ei korvaa menetettyä aikaa ainakaan minulla.
Aina ne tyhjät pullot ja tölkit voi lahjoittaa jollekulle, joka ehtii ne palauttaa. Enemmän minulla kuluu kyllä aikaa kauppaan lähtemisen suunnitteluun kuin napata pullot kassiin ja palauttaa ne kaupassa.
itseasiassa ei voi sillä juuri hiljattain tuli laki että niistä pitää tehdä veroilmoitus.
Ei tullut. Aina on ollut muka veronalaista tuloa, ja ikinä ei oo kukaan asiasta välittänyt.
Palautusautomaatti tai kukaan muukaan ei tosiaan pysty mitenkään varmistamaan, että nämä ovat varmasti juuri ne pullot ja tölkit, jotka ostit itse. Mutta kai joku tomppeli saattaa mennä tähän verottajan koijaukseen ja ilmoittaa ne.
Tomppeli on se joka pitää huolta suomen taloudesta ja ilmoittaa veropetoksen?
Niistä on kyllä maksettu jo verot. Valtion pitäisi olla tyytyväinen, että joku viitsii kerätä niitä ilmaiseksi. Sen sijaan, että yrittää tuplaverottaa.
Verottajalle ei kyllä koskaan tahdo kelvata tuo "niistä on jo maksettu vero".
Jättäkää pussi roskakatoksen viereen näkyville, joku joka rahaa tarvitsee sen kyllä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jättäkää pussi roskakatoksen viereen näkyville, joku joka rahaa tarvitsee sen kyllä ottaa.
Ei se välttämättä noin mene rahaa tarvitsevalle. Voi mennä yhtä lailla varakkaallekin henkilölle. Nehän on tunnetusti saatanan pihejä ja säästää kaikesta mahdollisesta. Parempiakin tapoja on, jos haluaa antaa ne rahaa tarvitsevalle.
Kyllä palauttaminen aina kanattaa. Panttia saisi kyllä nostaa. Sehän on ollut sama varmaan vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palauttaminen aina kanattaa. Panttia saisi kyllä nostaa. Sehän on ollut sama varmaan vuosikymmeniä.
Panttia ei haluta nostaa koska se nostaisi tuotteiden hintoja kaupassa. Maksat pantin oston yhteydessä palautit sen pullon kauppaan tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panttia ei haluta nostaa koska se nostaisi tuotteiden hintoja kaupassa. Maksat pantin oston yhteydessä palautit sen pullon kauppaan tai et.
Pantin tehtävä on varmistaa kierrätys. Vaikuttaa siltä että kohta kierrätys alkaa loppumaan. Vielä kun porukka ei voi enää viedä muiden pulloja koska pitää tehdä vero ilmoitus niin lopputulos on siinä että ei niitä kukaan enää kohta palauta. Lukuunottamatta niitä fanaattisia luonnonsuojelijoita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuntuu niin hölmöltä säilöä 10 1,5 litrasta ja raahata kauppaan ja saada 4 euroa. Eihän sillä oikein saa mitään enää.
Prismasta 4 l Valio arkimaitoa.
Jos ajatellaan kokonaisenergia niin ei paljoa plussalle jää. Kaloreita kuluu siihen pullojen kanssa värkkäilyynkin ennenkuin on se pullokuitti kädessä on jo kulutettu puolet niistä neljästä maitopurkeista. Tottahan se on ettei niillä tienaamaan pääse. Maksun puolelle jäät jos kävelet kilometrin kauppaan palauttamaan kymmenen pulloa saadaksesi 4 litraa maitoa ja niiden kanssa takaisin kotiin.
Minkälainen energiankulutus tällä kirjoittajalla oikein on? Rasvattomassakin maidossa on 330 kcal/litra eikä sitä millään kahden kilsan kävelyllä kuluteta, lähellekään, jos on keskimääräisen kokoinen nainen, vaikka laskee perusenergiankulutuksenkin mukaan. Saati neljää litran energiamäärää. Tietenkin ihmiset ja kulutukset on erilaisia.
Ei se minulle ainakaan ole mikään suuri vaiva koukata palautusautomaatin kautta kauppareissulla.
Jos kaikki on jo niin kallista niin kannataisko jo jättää pullo ja tölkkijuomat ostamatta?
Palautan ne, koska en halua niitä nurkissanikaan säilyttää enkä roskikseen heittää. Joskus kyllä olen sinnekin jokusen laittanut, kun joskus join vain satunnaisesti palautepullollisia virvokkeita, enkä viitsinyt paria pulloa ruveta palauttamaan. Rahaa niistä ei juuri saa takaisin, sen, mitä ostaessa on joutunut niistä panttia maksamaan.
Juon paljon tölkkiolutta ja saan panteista paljon lisää tölkkiolutta.
Vaatii aikamonta kauppa keikkaa ensin.