Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni tekee virallisen matkustusilmoituksen kun reissaa?

Vierailija
28.03.2026 |

Mä reissaan aika paljon, mutta aina unohdan sen tehdä. Kuinka moni sellaisen tekee ulkoministeriölle? 

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen sen jos sitä kohteeseen suositellaan.

Mistäs tuon tietää suositellaanko? 

Ulkoministeriön sivuilta.

Vierailija
22/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen sen aina kun matkustan kohteeseen, jossa mielestäni on suuria riskejä. Venäjällä käydessäni ei tulisi mieleenkään jättää tekemättä, sinne nyt en tosin enää mene ellei Aleksi komenna. Mutta olen sen tehnyt myös ihan Euroopan reissuillakin. Eihän sitä tiedä milloin karvoittuneet ihmiset alkavat täysin yllättäen hurmioituneet tuhojuhlansa. 

Ai, onko esimerkiksi venäläiset erityisen karvaisia? 

Yhdistelet virheellisesti kaksi asiaa. Venäjällä käydessäni en nähnyt ainoatakaan "ulkomaalaiselta" näyttävää. Heidät oli kai piilotettu johonkin. Olisi voinut luulla tulleensa II maailmansodan saksalaiskaupunkiin. Sen verran "arjalainen" fiilis siellä tuli.

Venäjä on ulkomaa, joten sen kansalaiset ovat suomalaisen vinkkelistä ulkomaalaisia. Hassua, jos et siis ole Venäjällä nähnyt sellaisia, vaikka se on täynnä venäläisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan kahdesti vuodessa, aina teen ilmoituksen, sitä on helppo muokata kun on ensimmäisen kerran omat tiedot täyttänyt.

Vierailija
24/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs tuon tietää suositellaanko? 

UM:n sivuilla on eri maista oma sivunsa, josta sen voi tarkistaa, mikä suositus maassa on päällä juuri nyt.

Vierailija
25/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en koskaan ole tehnyt  ja reissannut olen kaukanakin

Vierailija
26/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustusilmoitusta suositellaan tehtäväksi aina, vaikka matkustaisi ns. turvalliseen maahan.

Vierailija
27/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt aina omatoimimatkoilla. Tosin epäilen, ettei ulkoministeriöstä ole mitään hyötyä, jos matkalla tulee ongelmia.

Kyllä on, jos vaikka kuolla kupsahdat matkalla.

Vierailija
28/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä on hyötyä? 

Vierailija
29/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkoministeriön sivuilta.

mistä sieltä. ei löydy

Et voi olla noin avuton.

Vierailija
30/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina. En keksi yhtään syytä miksi jättäisin tekemättä niin yksinkertaisen homman.

Vierailija
31/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkustusilmoitus.fi/

Matkustusilmoitus on palvelu, jossa ulkomaille matkustavat suomalaiset ja Suomessa pysyvästi asuvat ulkomaalaiset voivat antaa matka- ja yhteystietonsa ulkoministeriölle. Myös ulkomaille muuttavat tai jo ulkomailla asuvat suomalaiset voivat ilmoittaa yhteystietonsa palvelun kautta.

Hätätapauksessa tai kriisitilanteessa ulkoministeriö voi ottaa yhteyttä matkustusilmoituksen tehneisiin.

Matkustusilmoitus kannattaa tehdä erityisesti silloin, jos matkustaa riskialttiille alueelle.

Voit tehdä matkustusilmoituksen ilman rekisteröitymistä.

Vierailija
32/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt aina omatoimimatkoilla. Tosin epäilen, ettei ulkoministeriöstä ole mitään hyötyä, jos matkalla tulee ongelmia.

Kyllä on, jos vaikka kuolla kupsahdat matkalla.

Maanjäristys, tsunami, maanvyörymät, liikenneonnettomuus, jne, 

Vierailija
33/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin helmikuussa 2 viikkoa Meksikossa. Olin tehnyt matkustusilmoituksen, ja sen johdosta sain tekstiviestin mellakoista. Emme olleet sillä alueella, mutta pidin hyvänä sitä, että aiheesta tiedotettiin. Tammikuussa olin 2 päivää Tallinnassa, enkä tehnyt ilmoitusta.

Vierailija
34/34 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku saanut ihan konkreettista apua? Auttoiko esim. nyt tuossa Iran-tilanteessa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi