Kuinka moni tekee virallisen matkustusilmoituksen kun reissaa?
Mä reissaan aika paljon, mutta aina unohdan sen tehdä. Kuinka moni sellaisen tekee ulkoministeriölle?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen sen aina kun matkustan kohteeseen, jossa mielestäni on suuria riskejä. Venäjällä käydessäni ei tulisi mieleenkään jättää tekemättä, sinne nyt en tosin enää mene ellei Aleksi komenna. Mutta olen sen tehnyt myös ihan Euroopan reissuillakin. Eihän sitä tiedä milloin karvoittuneet ihmiset alkavat täysin yllättäen hurmioituneet tuhojuhlansa.
Ai, onko esimerkiksi venäläiset erityisen karvaisia?
Yhdistelet virheellisesti kaksi asiaa. Venäjällä käydessäni en nähnyt ainoatakaan "ulkomaalaiselta" näyttävää. Heidät oli kai piilotettu johonkin. Olisi voinut luulla tulleensa II maailmansodan saksalaiskaupunkiin. Sen verran "arjalainen" fiilis siellä tuli.
Venäjä on ulkomaa, joten sen kansalaiset ovat suomalaisen vinkkelistä ulkomaalaisia. Hassua, jos et siis ole Venäjällä nähnyt sellaisia, vaikka se on täynnä venäläisiä.
Matkustan kahdesti vuodessa, aina teen ilmoituksen, sitä on helppo muokata kun on ensimmäisen kerran omat tiedot täyttänyt.
Mistäs tuon tietää suositellaanko?
UM:n sivuilla on eri maista oma sivunsa, josta sen voi tarkistaa, mikä suositus maassa on päällä juuri nyt.
No en koskaan ole tehnyt ja reissannut olen kaukanakin
Matkustusilmoitusta suositellaan tehtäväksi aina, vaikka matkustaisi ns. turvalliseen maahan.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt aina omatoimimatkoilla. Tosin epäilen, ettei ulkoministeriöstä ole mitään hyötyä, jos matkalla tulee ongelmia.
Kyllä on, jos vaikka kuolla kupsahdat matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoministeriön sivuilta.
mistä sieltä. ei löydy
Et voi olla noin avuton.
Teen aina. En keksi yhtään syytä miksi jättäisin tekemättä niin yksinkertaisen homman.
matkustusilmoitus.fi/
Matkustusilmoitus on palvelu, jossa ulkomaille matkustavat suomalaiset ja Suomessa pysyvästi asuvat ulkomaalaiset voivat antaa matka- ja yhteystietonsa ulkoministeriölle. Myös ulkomaille muuttavat tai jo ulkomailla asuvat suomalaiset voivat ilmoittaa yhteystietonsa palvelun kautta.
Hätätapauksessa tai kriisitilanteessa ulkoministeriö voi ottaa yhteyttä matkustusilmoituksen tehneisiin.
Matkustusilmoitus kannattaa tehdä erityisesti silloin, jos matkustaa riskialttiille alueelle.
Voit tehdä matkustusilmoituksen ilman rekisteröitymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt aina omatoimimatkoilla. Tosin epäilen, ettei ulkoministeriöstä ole mitään hyötyä, jos matkalla tulee ongelmia.
Kyllä on, jos vaikka kuolla kupsahdat matkalla.
Maanjäristys, tsunami, maanvyörymät, liikenneonnettomuus, jne,
Olin helmikuussa 2 viikkoa Meksikossa. Olin tehnyt matkustusilmoituksen, ja sen johdosta sain tekstiviestin mellakoista. Emme olleet sillä alueella, mutta pidin hyvänä sitä, että aiheesta tiedotettiin. Tammikuussa olin 2 päivää Tallinnassa, enkä tehnyt ilmoitusta.
Onko joku saanut ihan konkreettista apua? Auttoiko esim. nyt tuossa Iran-tilanteessa?
Ulkoministeriön sivuilta.