Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tapahtuiko jotain selkeää muutosta, kun lopetit hormonikorvaushoidon?

Vierailija
27.03.2026 |

Lihasmassan kato tai äkkirupsahdus? Tai ehkä jotain positiivista?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutuin mieheksi.

Mä ajattelin tätä kun vaihtarit tekivät musta entiseen verrattuna itsekkään, laiskan, tylyn ja aggressiivisen. Toki se entinen palautui taas hormonikorvaushoidon myötä.

Tapahtuiko tuo jo ennen menopaussia vai sen jälkeen?

Ennen. Mä en ole vielä menopaussissa. Raskaat oireet alkoivat 43-vuotiaana ja jonkunlainen tasapaino on löytynyt vasta nyt, 3 v myöhemmin. Puolet työkyvystä on jäljellä. Ei ne unet, eikö edes se raivo, vaan ne nivelet. 

Ok. Ikävä kuulla, että olet saanut noin rajut oireet. Onneksi on hoitoa.

Onneksi on. Elämänhalu oli jo aika vähissä kun pahimmillaan vain sitkutti vartin kerrallaan, taisteli ihan pimeitä oireita vastaan ja vuosi 3/4 viikosta kuukaudessa. Mä olen työkseni liikkuva, hoikka ja päihteetön kasvissyöjä paskoilla geeneillä. Mitä kellekin tulee.

Vierailija
62/64 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin hormonikorvaushoitoa liki 20 vuotta, en huomannut muutoksia lopettaessani.

Mutta muutto Suomeen pitkän etelässä asumisen jälkeen: Naamani valahti senttejä alaspäin ja poskiin tuli todella syvät uurteet! En osannut edes kuvitella vanhenevani kuukaudessa vuosikausia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuli rytmihäiriöt, kuumat aallot ja univaikeudet. Aloitin estrogeenin uudestaan.

Millaista annosta käytit?

Yksi pumppaus pullosta estrogeeliä.

Eli paljonko siinä annostelulastassa?

Miksi tätä alapeukutettiin? Itselläni on sama lääke, mutta ei pumppupulloa. Yritän suhteuttaa tätä geelinä levitettävään. Paljonko se yksi pumppaus on määrällisesti?

En kyllä ole koskaan punninnut paljonko siinä on, mutta täytä se lastan kolo, vedät sitä geeliä siihen lastaan suoraan siitä tuubista. Tuubi kestää noin kuukauden.

Ok. Mulla on sama tuubi ollut jo kuukausiakäytössä, kun annos on minimissä. Siinä lastassa pystyy säätelemään hyvin.

Jaahas, ei se sääteliminen paljon helpota jos geeli määrä on liian pieni. Mutta jos sulle se on riittävä annostus, niin hyvä.

Niin, eihän sitä tuedä, että muuttuuko tarve tässä vielä, kun menopaussista kuluu enemmän aikaa. Pitää miettiä, että ovatko lääkkeiden sivuoireet vai alkuperäiset oireet sietämättömämpiä.

Niin että mitkä sivuoireet?

Mulla ainakin verenpaine nousi niin, että se tuntui päässä. Lisäksi sain migreenin, joka jatkui monta päivää laastarin irrottamisen jälkeen. Eli kaikille eivät hormonivalmisteet sovi.

Liian suuri annos.

Vierailija
64/64 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin hormonikorvaushoitoa liki 20 vuotta, en huomannut muutoksia lopettaessani.

Mutta muutto Suomeen pitkän etelässä asumisen jälkeen: Naamani valahti senttejä alaspäin ja poskiin tuli todella syvät uurteet! En osannut edes kuvitella vanhenevani kuukaudessa vuosikausia.

Mikä vanhensi Suomessa?