Tapahtuiko jotain selkeää muutosta, kun lopetit hormonikorvaushoidon?
Lihasmassan kato tai äkkirupsahdus? Tai ehkä jotain positiivista?
Kommentit (92)
Käytin hormonikorvaushoitoa liki 20 vuotta, en huomannut muutoksia lopettaessani.
Mutta muutto Suomeen pitkän etelässä asumisen jälkeen: Naamani valahti senttejä alaspäin ja poskiin tuli todella syvät uurteet! En osannut edes kuvitella vanhenevani kuukaudessa vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuli rytmihäiriöt, kuumat aallot ja univaikeudet. Aloitin estrogeenin uudestaan.
Millaista annosta käytit?
Yksi pumppaus pullosta estrogeeliä.
Eli paljonko siinä annostelulastassa?
Miksi tätä alapeukutettiin? Itselläni on sama lääke, mutta ei pumppupulloa. Yritän suhteuttaa tätä geelinä levitettävään. Paljonko se yksi pumppaus on määrällisesti?
En kyllä ole koskaan punninnut paljonko siinä on, mutta täytä se lastan kolo, vedät sitä geeliä siihen lastaan suoraan siitä tuubista. Tuubi kestää noin kuukauden.
Ok. Mulla on sama tuubi ollut jo kuukausiakäytössä, kun annos on minimissä. Siinä lastassa pystyy säätelemään hyvin.
Jaahas, ei se sääteliminen paljon helpota jos geeli määrä on liian pieni. Mutta jos sulle se on riittävä annostus, niin hyvä.
Niin, eihän sitä tuedä, että muuttuuko tarve tässä vielä, kun menopaussista kuluu enemmän aikaa. Pitää miettiä, että ovatko lääkkeiden sivuoireet vai alkuperäiset oireet sietämättömämpiä.
Niin että mitkä sivuoireet?
Mulla ainakin verenpaine nousi niin, että se tuntui päässä. Lisäksi sain migreenin, joka jatkui monta päivää laastarin irrottamisen jälkeen. Eli kaikille eivät hormonivalmisteet sovi.
Liian suuri annos.
Vierailija kirjoitti:
Käytin hormonikorvaushoitoa liki 20 vuotta, en huomannut muutoksia lopettaessani.
Mutta muutto Suomeen pitkän etelässä asumisen jälkeen: Naamani valahti senttejä alaspäin ja poskiin tuli todella syvät uurteet! En osannut edes kuvitella vanhenevani kuukaudessa vuosikausia.
Mikä vanhensi Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi läytit noin pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas alapeukkua. Miekestäni ihan relevantti kysymys. Muotoillaanpa toisin: oliko oireita 20 vuotta, vai käytitkö enemmän esteettis-ennaltaehkäisevistä syistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas alapeukkua. Miekestäni ihan relevantti kysymys. Muotoillaanpa toisin: oliko oireita 20 vuotta, vai käytitkö enemmän esteettis-ennaltaehkäisevistä syistä?
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutuin mieheksi.
Mä ajattelin tätä kun vaihtarit tekivät musta entiseen verrattuna itsekkään, laiskan, tylyn ja aggressiivisen. Toki se entinen palautui taas hormonikorvaushoidon myötä.
Hah. Hyvin kuvailtu. Itse olen huomannut samanlaista. Toisaalta tämä ilmenee vain muiden seurassa ja yksin voin ihan hyvin. En ole viitsinyt mitään hoitoa ottaa, koska perhettä ei ole ja ainoastaan pihapuun linnut kärsivät kiroilustani.
Olen myös miettinyt, että ehkä tämäkin on osa vanhenemista. Pitääkö meidän olla koko elämme niin mukautuvaisia?
En ole vielä aloittanut. Vaihdevuodet menivät ilman ongelmia. Kuuluvat elämään. N77
Tulin äkäiseksi kuin terrieri,mitään ei jaksanut,heräilin jatkuvasti.Mies rupesi ärsyttämään,olin ilkeä,pahalla päällä.En suosittele lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä aloittanut. Vaihdevuodet menivät ilman ongelmia. Kuuluvat elämään. N77
Ne eivät mene kaikilla ongelmitta. Asialla on turha brassailla, kun kyseessä on biologinen asia, johon omilla teoilla ei välttämättä ole vaikutusta.
Estrogeeni tekee naiset kilteiksi, mukautuviksi, miellyttäjiksi ja palvelijoiksi. Sen jälkeen, kun estrogeeni alkaa vähenemään, karisee nämä ominaisuudet ja nainen alkaa kotonakin sanomaan, että mitä ihmettä, miksi minä teen täällä kaikki kotityöt ja metatyöt. Näin kärjistettynä esimerkkinä siis, mitä kaikkea estrogeenin väheneminen saa aikaan.
Estrogeeni on myös ns. hoivageeni. Palvelee vauvanhoitoa myös.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sinulla.
Suosittelen lämpimästi äkkisiirtymää hormonikorvaushoidosta hormonihoitoon.
Geeli, suihke eivät auttaneet mitään.
Auttoi vain suunkautta otettava.
Olo alkoi tuntua ihmiseltä oikealla hoidolla.
Ilman masensi, ahdisti, väsytti ja kaikki tuntui vaikealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheiselläni kuivuivat intiimialueen limakalvot niin, että kirvely ja polttelu oli jatkuvaa. Hän aloitti hormonikorvaushoidon uudelleen ja ongelma poistui noin viikossa.
Näyttikö siis systeemistä hoitoa? Jos, niin eikö pelkkä paikallishoito auttanut?
Jos on kohtu paikallaan, on pakko saada keltarauhashormoniakin.
En aio lopettaa, vaikutukset on pelkästään positiivisia. Mitä sinä hourit, ap?
Onneksi on. Elämänhalu oli jo aika vähissä kun pahimmillaan vain sitkutti vartin kerrallaan, taisteli ihan pimeitä oireita vastaan ja vuosi 3/4 viikosta kuukaudessa. Mä olen työkseni liikkuva, hoikka ja päihteetön kasvissyöjä paskoilla geeneillä. Mitä kellekin tulee.