Tapahtuiko jotain selkeää muutosta, kun lopetit hormonikorvaushoidon?
Lihasmassan kato tai äkkirupsahdus? Tai ehkä jotain positiivista?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuli rytmihäiriöt, kuumat aallot ja univaikeudet. Aloitin estrogeenin uudestaan.
Millaista annosta käytit?
Yksi pumppaus pullosta estrogeeliä.
Eli paljonko siinä annostelulastassa?
Miksi tätä alapeukutettiin? Itselläni on sama lääke, mutta ei pumppupulloa. Yritän suhteuttaa tätä geelinä levitettävään. Paljonko se yksi pumppaus on määrällisesti?
En kyllä ole koskaan punninnut paljonko siinä on, mutta täytä se lastan kolo, vedät sitä geeliä siihen lastaan suoraan siitä tuubista. Tuubi kestää noin kuukauden.
Ok. Mulla on sama tuubi ollut jo kuukausiakäytössä, kun annos on minimissä. Siinä lastassa pystyy säätelemään hyvin.
Jaahas, ei se sääteliminen paljon helpota jos geeli määrä on liian pieni. Mutta jos sulle se on riittävä annostus, niin hyvä.
Niin, eihän sitä tuedä, että muuttuuko tarve tässä vielä, kun menopaussista kuluu enemmän aikaa. Pitää miettiä, että ovatko lääkkeiden sivuoireet vai alkuperäiset oireet sietämättömämpiä.
Niin että mitkä sivuoireet?
Lihominen erityisesti reisiin, nesteen kertyminen, v...tus ja itkuisuus... Kaksi viimeistä aina keltaraihaskuurista, ensimmäiset liittynevät enemmän estrogeeniin. Lisäksi pitkässä käytössä tiettyjen syöpien riskin kasvu.
Mulla taas itkuisuus ja v#tutus hävisivät kun aloitin estrogeenin. Ja tuo syöpä sitten, niin....kun ihmiselle tulee ikää lisään niin syövän mahdollisuus kasvaa muutenkin. Hormonikorvaushoito ehkäisee sydän-ja verisuonitauteja, nivelrikko, osteoporoosia, hiusten lähtöä, uniongelmia jne. Mutta, kannattaa punnita ihan itse hyödyt ja haitat.
Kannattaakohan aloittaa hormonikorvaushoito, jos mitään oireita ei ole? Onkohan kenellekään kokemusta tästä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakohan aloittaa hormonikorvaushoito, jos mitään oireita ei ole? Onkohan kenellekään kokemusta tästä?
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuli rytmihäiriöt, kuumat aallot ja univaikeudet. Aloitin estrogeenin uudestaan.
Ei ollut lastaa, pumppu pullosta tuli kerralla sopiva annos. Jos käytät lastaa, niin sen kolon varran mikä siinä lastassa on.
Ok. Koko lasta taitaa olla 2,5 g. Käytän itse tosi pientä määrää, ja mietin, että uskaltaisinko lopettaa? Keltarauhaskuurit tekevät hulluksi ja sotkevat elimistön.
Käy gynellä juttelemassa muista vaihtoehdoista, esim suun kautta otettavasta.
Keltarauhashormonia pitää ottaa joka tapauksessa, jos on kohtu ja käyttää estrogeenikorvaushoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä alapeukutettiin? Itselläni on sama lääke, mutta ei pumppupulloa. Yritän suhteuttaa tätä geelinä levitettävään. Paljonko se yksi pumppaus on määrällisesti?
En kyllä ole koskaan punninnut paljonko siinä on, mutta täytä se lastan kolo, vedät sitä geeliä siihen lastaan suoraan siitä tuubista. Tuubi kestää noin kuukauden.
Ok. Mulla on sama tuubi ollut jo kuukausiakäytössä, kun annos on minimissä. Siinä lastassa pystyy säätelemään hyvin.
Jaahas, ei se sääteliminen paljon helpota jos geeli määrä on liian pieni. Mutta jos sulle se on riittävä annostus, niin hyvä.
Niin, eihän sitä tuedä, että muuttuuko tarve tässä vielä, kun menopaussista kuluu enemmän aikaa. Pitää miettiä, että ovatko lääkkeiden sivuoireet vai alkuperäiset oireet sietämättömämpiä.
Lihominen erityisesti reisiin, nesteen kertyminen, v...tus ja itkuisuus... Kaksi viimeistä aina keltaraihaskuurista, ensimmäiset liittynevät enemmän estrogeeniin. Lisäksi pitkässä käytössä tiettyjen syöpien riskin kasvu.
Mulla taas itkuisuus ja v#tutus hävisivät kun aloitin estrogeenin. Ja tuo syöpä sitten, niin....kun ihmiselle tulee ikää lisään niin syövän mahdollisuus kasvaa muutenkin. Hormonikorvaushoito ehkäisee sydän-ja verisuonitauteja, nivelrikko, osteoporoosia, hiusten lähtöä, uniongelmia jne. Mutta, kannattaa punnita ihan itse hyödyt ja haitat.
Se on juuri näin. Itselläni on ollut aina vaikeaa ylimääräisten ja jopa omien hormonien kanssa, ja tuo itkuisuus on liittynyt nimenomaan keltarauhaskuureihin. Jollekin hoito isollakin annoksella voi olla paras vaihtoehto, ja jollekin toiselle taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kannattaa. Mutta olisin myöskin kiinnostunut kuulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Muutuin mieheksi.
Eli mitä tapahtui, ja käytitkö isoa annosta ennen lopetusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Ihon ja hiusten kunto, lihasmassa, luusto ym.
Univaikeudet pahentui, ärtyisyys joka asian vitutus ja ahdistus, lihominen.
Vierailija kirjoitti:
Muutuin mieheksi.
?
Vierailija kirjoitti:
Muutuin mieheksi.
Mä ajattelin tätä kun vaihtarit tekivät musta entiseen verrattuna itsekkään, laiskan, tylyn ja aggressiivisen. Toki se entinen palautui taas hormonikorvaushoidon myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutuin mieheksi.
Mä ajattelin tätä kun vaihtarit tekivät musta entiseen verrattuna itsekkään, laiskan, tylyn ja aggressiivisen. Toki se entinen palautui taas hormonikorvaushoidon myötä.
Tapahtuiko tuo jo ennen menopaussia vai sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutuin mieheksi.
Ennen. Mä en ole vielä menopaussissa. Raskaat oireet alkoivat 43-vuotiaana ja jonkunlainen tasapaino on löytynyt vasta nyt, 3 v myöhemmin. Puolet työkyvystä on jäljellä. Ei ne unet, eikö edes se raivo, vaan ne nivelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutuin mieheksi.
Ennen. Mä en ole vielä menopaussissa. Raskaat oireet alkoivat 43-vuotiaana ja jonkunlainen tasapaino on löytynyt vasta nyt, 3 v myöhemmin. Puolet työkyvystä on jäljellä. Ei ne unet, eikö edes se raivo, vaan ne nivelet.
Ok. Ikävä kuulla, että olet saanut noin rajut oireet. Onneksi on hoitoa.
Aloin käyttää mietoa estrogeenituotetta paikallisesti vaginapuikkona 68-vuotiaana. Sitä ennen en käyttänyt mitään hormonikorvauslääkettä.
Olen herkkä lääkkeiden vaikutuksille. Mielestäni tämä paikallishoito vaikuttaa myös systeemisesti: nukun paremmin, olen levollisempi ja vähemmän ahdistunut. Iho ja limakalvot ok. Hiukset tuntuvat rasvoittuvan nopeammin(?)
Joo, testot hävisi niin muutuin takaisin vasemmiston äänestäjäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin verenpaine nousi niin, että se tuntui päässä. Lisäksi sain migreenin, joka jatkui monta päivää laastarin irrottamisen jälkeen. Eli kaikille eivät hormonivalmisteet sovi.
Jännä, että tästäkin saadaan tällä palstalla väittely :D