Tyssääkö imetys vuorokauden taukoon? Vinkkejä, ettei niin kävisi?
Joudun matkustamaan ensi viikolla yhdeksi päiväksi Helsingistä Rovaniemelle lentokoneella niin, että lähden aamulla aikaisinja tulen illalla myöhään.
2 kuukauden ikäinen vauvani jää isän kanssa kotiin.
Miten käy imetyksen?
Onko mahdollista, että maidontulo loppuu tämän pakollisen reissun takia?
Onko teillä kokemuksia, miten käy?
Miten voisin toimia, että imetys voisi jatkua normaalisti reissun jälkeen?
Vauva on ollut lähes täysimetyksellä tähän asti, mutta hän saa rintamaitoa välillä myös pullosta öisin. Koskaan minulla ei ole ollut silti näin pitkää taukoa imetyksessä.
Nyt on varmaan pakko antaa päivän aikana korvikettakin.
Kommentit (16)
Minulla ei ole mitään pumppauspaikkaa reissussa, en käy missään sellaisessa paikassa, missä voisi rauhassa pumpata. Eikä oikein yleisessä vessassakaan kehtaa. ap
Ota rintapumppu matkalle mukaan, muuten voit itse olla vaikeuksissa, kun maito pakkautuu rintoihin.
Jos vauva kerran ongelmitta syö pullosta, hänellä ei varmaan ole päivän aikana mitään ongelmia. Voi tietysti olla, ettei vauva hyväksy korvikkeen makua. Sitä kannattaa kokeilla etukäteen. Voit pumpata maitoa vauvaa varten etukäteen itsekin. Äidinmaito on tosi hyvin säilyvää, jääkaapissa se säilyy muistaakseni jopa useita päiviä pumppaamisesta, pakastimessa puolisen vuotta. Voit pumpata vaikka muutaman kymmenen millilitraa useita kertoja päivässä (muista huuhtoa pumppu huolella välissä) ja jäähdyttää erät jääkaapissa. Jäähdytetyt erät voi yhdistää ja pakastaa kerralla.
Täysimetin (nipoille: lasken pullosta annetun äidinmaidonkin olevan täysimetystä) silti 6 kk ja osittaisimetys jatkuu yhä, lapseni on jo 1 v 1 kk.
Itse oon pessyt ja keittänyt pumpun sen jälkeen hyvin. Ja juu, ihan varmaan sä haluat pumpata päivän aikana ;) voi meinaan tulla aika tukala olo! Tai voithan lypsää käsinkin?
Mutta kandee tyhjentää, niin maidontuotanto pysyy balansissa. Tsemiä!
ja sitten kun palasin kotiin vauva roikkui rinnassa oikeasti melkein koko seuraavan vuorokauden. Luultavasti oli vähän hidastunut maidon tuotanto, mutta sinnikkäästi tyttö imi ja maidon tuotto palautui ennalleen. Juu, mäkin ajattelin, ettei ole mitään paikkaa missä pumpata jne, mutta rinnat kun vaan paisuivat ja paisuivat, todella kosketusherkätkin jo olivat niin vessaan lukittauduin puoleksi tunniksi käsin lypsämään. Oi olisipa vaan ollut rintapumppu matkassa.
Minulla ei ole hetken rauhaa reissun aikana. Vessassa varmaan ehdin käydä juuri ja juuri,mutta en sentään pumppaamassa! Elikkäs: miten käy imetyksen, kun EN TOSIAAN voi edes pumpata??? ap
hinkit vaan hiton kipeenä ja kotiin palattuasi 2 kuppikoota isommat. Been there done that.
palautuuko maidon tulo ennalleen reissun jälkeen ja MITEN?
Toki pumppaisin, jos reissu olisi vapaamuotoisempi, mutta nyt se ei vaan käy.
Onko mahdollista, että maidon tulo loppuu siksi, etten pumppaa? ap
Pumppaa edes mennen tullen lentokoneessa. Kai edustustilaisuudessakin nyt jotain pikku taukoja tulee? Kun käyt kusella, pumppaa samalla edes minuutti tai kaksi.
Mieti nyt sitäkin, miltä edustusasusi näyttää kun rinnuksissa on maitoläikät liian täysinäisistä rinnoista :D
Imetyksen ei käy mitenkään, kun lapsi pääsee rinnalle heti kun tulet kotiin. Mutta sinulla voi olla todella kipeät rinnat, ja tulehdus johon tarvitset antibiootteja. Itselläni tuli rintatulehdus kun lapsi oli 5 kk ja täysimetyksellä, olin päivän pois kotoa, ja vaikka pumppasin 2 krt niin silti tulehtui kunnolla. Auts.
Vierailija:
Minulla ei ole hetken rauhaa reissun aikana. Vessassa varmaan ehdin käydä juuri ja juuri,mutta en sentään pumppaamassa! Elikkäs: miten käy imetyksen, kun EN TOSIAAN voi edes pumpata??? ap
Vierailija:
palautuuko maidon tulo ennalleen reissun jälkeen ja MITEN?
Toki pumppaisin, jos reissu olisi vapaamuotoisempi, mutta nyt se ei vaan käy.
Onko mahdollista, että maidon tulo loppuu siksi, etten pumppaa? ap
Täpötäydet rinnat tulehtuvat niin järkyn helposti. Kokemusta on. Ota edes se pumppu varuiksi mukaan!
Rintatulehdus tuli justiinsa siitä, etten saanut rintoja pumpatuksi tarpeeksi paljoa.
Mitä ihmiset ajattelevat, jos hipsin vaikka kymmeneksi minuutiksi vessaan. Luulevat, että olipas sillä pitkä hätä... En voi kerta kaikkiaan mennä pumppaamaan, minusta ei ole siihen. ap
Luuletko tosiaan selviäväsi reissusta ilman pumppaamista? Onnittelen jo etukäteen rintatulehduksesta..
tissit vaikka noin neljän, viiden tunnin välein.