Miten saatte auringonkukan taimista tanakoita ja itsekseen pystyssä pysyviä?
Mulla ne kyllä itää hienosti, mutta sitten alkavat kasvattamaan vartta niin että niistä tulee alkuun pitkiä ruikuloita, jotka ei ilman tukia pysy pystyssä, joten puolet niistä menehtyy tässä vaiheessa. Sitten ulos siirrettäessä tukemista jatkettava ja taas menehtyy puolet 😭
Viime vuonna 16:sta sisällä idätetystä neljä oli hengissä syksyllä ja niistä kaksi ehti kukkia. Onkohan mulla väärä lajike tjm....Olen kasvatellut noita ihan linnuille tarkoitetuista siemenistä. Samalta ne kuitenkin sitten syksyllä näyttää kuin ne mitä jotkut kasvattaa ihan pelloillaan.
Kommentit (2)
Tosiaan lajike on se tärkein tekijä, ja sitten valoisa mutta viileä kasvupaikka, ja viimeisimpänä tukikeppi jos muu ei auta. Kesällä näkee paikoin komeita auringonkukkapeltoja, tuskinpa niitä on mitenkään esikasvatettu.
Ehkä niitä ei paljon kannata esikasvatella sisällä. Lämpö ja vähäinen valohan taimia yleensä venyttää. Minullakin nyt on siemeniä montaa eri väriä, auringonkukkaketo suunnitteilla, mutta meinasin kylvää vasta ihan kesän kynnyksellä, ja kasvattaa taimia vaikka ulkona lavakauluksessa+ teltassa alkuun. Muistaakseni itävät varsin nopeasti, ja ovat vähän hauraita tosiaan, kun sisällä venähtävät helposti. Katsotaan toimiiko suunnitelma.
Äidillä oli joskus lintulaudalta kylväytynyt auringonkukka n. 3-4 m korkea! Kasvoi talon seinustalla, niin pysyi pystyssä. Hieno oli.