Raskaushepatoosi?
Moi!
Onko täällä ketään, kenellä olisi diagnosoitu raskaushepatoosi? Itse olen menossa huomenna aamulla labrakokeisiin ja mietityttää asia tosi paljon. Kutinaa on ollut viikon verran lähinnä vatsalla, rinnoissa ja selässä. Nämä klassiset paikat, kuten kämmenet ja jalkapohjat ei kutia. Ja raskausviikkoja on 31+3.
Kutina alkaa hepatoosin tavoin iltapäivällä ja yltyy iltaa kohden ja jokapäivä ei kutia yhtä paljon. Nyt kutina on ollut parina päivänä pahinta rinnoissa ja elättelen toiveita, ettei tämä olisi raskaushepatoosia ensinkään, vaan vaikka kudosten venymisestä johtuvaa oireilua. Tosin rinnat on kasvanut jo viikkoja sitten tähän mittaan, eikä kutina silloin kiusannut. No tiedä häntä. Mutta siis minkälainen hepatoosiin liittyvä kutina on teillä ollut, kellä sitä on ollut ja miten on mennyt jatko?
Kun tätä asiaa rupeaa oikein vatvomaan, niin vauvakin tuntuu hiljaisemmalta kuin ennen, mutta johtunee vaan mielikuvituksesta..
Kommentit (28)
Ja semmonen vinkki vielä, mulla kun nuo mitkään rasvat ei auta pätkän vertaa. Yks mikä hetkeks kylmäkallen lisäks helpottaa, on kylmä suihku!
Miten sulla kävi niiden sappihappojen kans? Oliko nousseet?
Ei mullakaan mitkään rasvat auta, mutta tää öljy viilentää ihan kuin kylmävoide ja varmaan se mentholi auttaa siihen kutinaan.
No pikkuriikkisen oli koholla, eli 8. Ei mitään hätää siis. Uus kontrolli ens maanantaina. Adursalia lisättiin 2+2:een.
Menee vaan vähän hermot tohon äitiyspolin kohteluun. Oikeen pelottaa soittaa tai mennä sinne, ku ei tiiä taas, että minkälaista kohtelua sieltä saa. Melkeen joka kerta joutuu itkeen, ku sieltä lähtee tai sinne soittaa. :( Mutta onneks vauva jo pian syntyyki toivottavasti, niin ei sitte enää tartte siellä juosta!
Tänään kävin aamulla uudestaan labrassa ja heti perään lääkärillä. Ultrattiin vauvaa ja kaikki oli kunnossa, sain painoarvioksi 2-2,2 kg. Ipana piti sellaista elämää, että kätilöitä nauratti kun ottivat vähän aikaa käyrää ennen lääkäriä. Lääkäri soitti äsken ja maksa-arvot olivat laskeneet vähän viime viikkoisesta, olivat silti vielä yli viitearvojen. Mutta sappihappo olikin sitten noussut 7,7 eli vähän koholle. Viikko sitten se oli ihan ideaali eli 3,6. Sain käskyn mennä viikon päästä maanantaina ylävatsan ultraan ja verikokeisiin. Sitten keskiviikkona lääkärille kuulemaan tuloksia. Vaikka nää mun arvojen nousut onkin ihan pieniä niin niihin suhtaudutaan silti vakavasti. On tosi turvallinen olo.
Tosi inhottavaa Tuupalainen että olet saanut ikävää kohtelua!
Kolmesta raskaudestani kahdessa viimeisessä olen sairastanut hepatoosin. Kummatkin raskaudet käynnistettiin, eka viikolla 37+ ja toinen kun 38 viikkoa tuli täyteen. Vuonna 2002 Jyväskylässä en saanut lääkitystä, mitä nyt kummastelen. En edes tiennyt, että sitä olisi voinut saada. Olin todella väsynyt valvottujen ja kynsittyjen öiden jälkeen. Ja väsymys jatkui vauvan synnyttyä. Edesauttoi varmasti synnytyksen jälkeisen masennuksen puhkeamista. Nyt viime syksyisessä raskaudessa Satakunnan keskussairaalassa vauvan vointia seurattiin ultralla pari kertaa viikossa ja kävin tiuhaan verikokeissa. Sain heti alkuun Ataraxia öitä varten, ihanaa! En väsynyt.
Kummatkin lapset olivat täysin terveitä.
Piti tulla sen verran kertomaan, että sain Kättäriltä puhtaat paperit perjantaina hepatoosin suhteen! Viimeisten kahden verikokeen arvot olivat jälleen normaalit, joten mistään ei varmaan saada selville mikä niitä arvoja silloin aluksi nosti. Samalla sitten ultrattiinkin ja kaikki oli masussa hyvin, painoarvio 620g (rv 23+2).
Kutina jatkuu edelleen eikä lääkäri sen paremmin kuin kätilökään osannut sanoa syytä. Jotain viilentäviä geelejä suosittelivat käytettäväksi, mutta eipä niistä paljon apua ole. Mutta raavitaan tässä sitten, olen kuitenkin aika helpottunut vapauttavasta diagnoosista.
Tsemppiä kaikille tämän asian kanssa painiskeleville!
Tipu & Mini rv 23+6
Hyvä, että sun arvot normalisoitui.
Mä otin eilen illalla puolikkaan Ataraxin kutinaan, ja voi että nukuttikin. Tuntuu, että vasta puolenpäivän aikoihin alkoi olla tänään hereillä. Aika vahva lääke! Liekö psykologista vai mitä, mutta tuntuu että kutinat vaan pahenee. Nytkin kutisee kämmeniä koko ajan kun vielä viime viikolla päivällä ei tuntunut juuri mitään.
Voimia meille kutisijoille!
Eli nyt näyttäis olevan taas nousussa arvot. Kävin aamulla labrassa ja maksa-arvo oli noussu jonku verran. Sappihappoja ei oo vielä tullu, ne menee varmaan maanantaille. Ei nyt vielä mitään halyyttävää, mutta arvot oli kuitenki useemman viikon jo tosi alhaalla ja nyt on taas noussu. En tiiä mitä nyt tehdään, saa nähdä...
Tuo atarax on tosi ärsyttävää, se pistää pään jotenki ihan sekasin ja siks määkään en sitä meinaa uskaltaa ottaa. Pakko tietty välillä yöks ottaa, jos ei ollenkaan saa nukuttua.
Mulla menee adursal, joka tähän asti siis pitäny arvot kurissa. Pelottaa mitäs nyt. :(