Raskaushepatoosi?
Moi!
Onko täällä ketään, kenellä olisi diagnosoitu raskaushepatoosi? Itse olen menossa huomenna aamulla labrakokeisiin ja mietityttää asia tosi paljon. Kutinaa on ollut viikon verran lähinnä vatsalla, rinnoissa ja selässä. Nämä klassiset paikat, kuten kämmenet ja jalkapohjat ei kutia. Ja raskausviikkoja on 31+3.
Kutina alkaa hepatoosin tavoin iltapäivällä ja yltyy iltaa kohden ja jokapäivä ei kutia yhtä paljon. Nyt kutina on ollut parina päivänä pahinta rinnoissa ja elättelen toiveita, ettei tämä olisi raskaushepatoosia ensinkään, vaan vaikka kudosten venymisestä johtuvaa oireilua. Tosin rinnat on kasvanut jo viikkoja sitten tähän mittaan, eikä kutina silloin kiusannut. No tiedä häntä. Mutta siis minkälainen hepatoosiin liittyvä kutina on teillä ollut, kellä sitä on ollut ja miten on mennyt jatko?
Kun tätä asiaa rupeaa oikein vatvomaan, niin vauvakin tuntuu hiljaisemmalta kuin ennen, mutta johtunee vaan mielikuvituksesta..
Kommentit (28)
Aamulla kävin labrassa, huomenna polille. Ilmeisesti ei oo hirveen korkeet arvot, ku ei oo heti tänään sieltä soitettu. Näin aattelisin.
Viikko sitte oli siis maksa-arvo 70 ja sappihapot 8. Nyt kutisee musta enempi, polvet ja nilkat verillä. Samoin kädet.
Onneks tässä ei oo hirveesti enää jäljellä tätä raskautta, huomenna alkaa 36. viikko. Silti, ihan tarpeeks, jos tarttee vielä koko loppuaika raapia. :(
Kaks yötä oon nyt kärvistelly ilman ataraxia, ens yönä joutuu taas varmaan ottaan. Niin huonosti nukkunu, että ihan poikki. Mutta en vaan halua joka ilta niitä ottaa!
Mulla on tullu myös inhottavaa pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta, joka voi kyllä liittyä tähän loppuraskauteen ennemmin. En tiiä. Tänään en oo voinu kuvitellakaan mitään ruoan syömistä, äsken pakottauduin vetäsemään lautasellisen kaurapuuroo. no onneks meni alas, toivottavasti ei tuu ylös.
Huomenna siis lisää kuulumisia täältä suunnalta, kun tuun polilta. Mies lähtee onneks mukaan!
Ei sulla siellä ylävatsan ultrassa näkyny mitään vissiin, kun et maininnu?
Joo kaikki näytti ultrassa normaalilta, tietty se lääkärikin vielä kuvat kattelee mutta ainakaan ultraaja ei nähnyt mitään erikoista. Sappikiviäkään ei ollut. Odottelen nyt sitten keskiviikkoista lääkäriaikaa.
Tuuhan sitten kertomaan kuulumiset huomenna.
Tänään Kättärillä oli sitten lääkäri ja mun kutinoitten syyksi varmistui raskaushepatoosi tai raskauskolestaasi niinkuin lääkäri sitä kutsui. Arvot on vielä sen verran alhaiset, ettei lääkitystä tarttenu aloittaa. Käyn viikoittain verikokeissa missä niitä arvoja seurataan. Seuraava lääkärikäynti on kahden viikon päästä.
Mitäs Tuupalaiselle sanottiin?
Hassua ku lääkärit käyttää eri nimiä tuolle samalle, eli täällä puhutaan kokoajan hepatogestoosista. :) Ja hienoo, ettet tarttenu vielä lääkitystä!
Sappihapot oli tällä kertaa ihan hyvällä mallilla, mutta maksa-arvo vielä koholla. Lääkitys on nostettu siihen maksimiin, että ei muutaku toivotaan että laskis. Muuten on edessä käynnistys. Seuraava käynti ke labraan ja torstaina polille. Kutinat on aika kamalia kyllä vieläki. Laskettuun olis vielä aikaa runsaat 4 viikkoo. Ja mää olisin kyllä jo valmis synnyttään aika pian... Eihän näitä kutinoita voi jaksaa!
Minulla on ollut hepatoosi molemmissa raskauksissa. Ekassa raskaudessa se alkoi n. rv 35, jalkapohjissa erityisesti kutisi ja olin tosi väsynyt. Rasvailemalla kutina kyllä helpotti aika paljon, mutta tuli joka päivä takaisin. Kutina ei ollut kuitenkaan niin kovaa, etten olisi sitä kestänyt. Mainitsin kutinasta ja väsymyksestä sitten neuvolassa ja labroista sitten selvisi, että maksa-arvot oli taivaissa. Minut passitettiin sairaalaan samantien, ja vauva lähtikin itsekseen syntymään heti samaisena yönä. Terve tyttö tuli.
Toisessa raskaudessa hepatoosia osattiin jo sitten odottaa ja kävin n. rv 30 eteenpäin parin viikon välein verikokeissa. Rv 35 tienoilla arvot alkoi taas nousta, mutta olivat selvästi maltillisempia, kun ekassa raskaudessa. Olin muutamia päiviä sairaalassa, minkä jälkeen pääsin kotiin öiksi ja päivisin ravasin pari kertaa päivässä sydänkäyrissä. Käynnistys oli sovittu rv 38 ja tuolloin sitten synnytys käynnistettiinkin ja vauva syntyi. Terve poika tuli.
Eli kahden raskauden kokemuksella tilannetta seurataan todella tarkasti ja ainakin minulla oli turvallinen olo. Tietysti sitä oli sitten helpottunut, kun vauvan syliinsä sai.
Tsemppiä, toivottavasti ei ole hepatoosia, mutta mikäli on, niin siitäkin selviää!
Itsellä on rv 34+ meneillään ja käsissä ja jalkapohjissa ajoittain epämääräistä kutinaa. Häviää välillä ja ei ole missään vaiheessa mitään sietämätöntä mutta varsinkin iltaisin sitä on sen verran että sen kyllä huomaa. On nyt ollut viikon verran. Joinain päivänä unohdan koko jutun kunnes taas kutina palaa.
Mulla on torstaina neuvola ja mietinkin että pitäskö mun soittaa tänään neuvolaan ja kysyä asiasta vai riittääkö kun otan asian torstaina puheeksi. Onko tietoa kenelläkään miten hepatoosi käytännössä todetaan, ilmeisesti verikokeella, mutta kestääkö tulosten saanti kauan jne?
Kiitos jos jollain on kokemusta tai tietoa asiasta ja jaksaa vastailla.
Itselläni epäillään myöskin raskaushepatoosia, vaikka viikkoja on täynnä vasta reilut 22 (yleensähän maksa-arvot nousevat vasta rv30 jälkeen). Kutina on ollut kolmisen viikkoa infernaalista, eikä se raapimalla yhtään parane. Ainoat paikat jotka eivät kutia ovat jalkapohjat ja kämmenet...
Hepatoosia tutkitaan verikokeilla (maksa- ja sappiarvot) ja kävin myös Kättärillä ylävatsan ultrassa, jossa tarkistettiin, ettei sieltä löydy mitään elimellistä vikaa. Mitään vikaa ei löytynyt, joten tämäkin vahvistaa ajatusta raskaushepatoosista. Perjantaina menen taas verikokeisiin ja sitten kuulemaan lääkärin tuomion asiasta.
On ollut mukava lukea muiden rauhoittavia kertomuksia siitä, että kaikki kuitenkin on mennyt hyvin, vaikka synnytys onkin jouduttu käynnistämään. Omia pelkojani tämä on ainakin lieventänyt, ja olenkin aika rauhallisin mielin.
Mä kävin tänään labrassa aamulla ja iltapäivällä neuvolasta soitettiin että maksa-arvot on koholla. Sappikokeen tulokset ei oo vielä tulleet, joten niistä ei ole vielä tietoa. Saan lähetteen äitipolille, ja jään nyt odottelemaan yhteydenottoa sieltä.
Neuvolasta mut lähetettiin labrakokeisiin kun mainitsin kutinasta. Mulla kutina on aika vähäistä, muutaman kerran oon herännyt yöllä siihen että raavin käsivarsiani. Ihossa ei kuitenkaan ole mitään ihottumaa. Jalkapohjat kutisee ja kämmenet, mutta ei niin ettei sitä kestäisi. Siksi onkin aika järkyttynyt olo, aamulla ajattelin että ihan turhaan edes menen kokeisiin kun luin että kutinoitten pitäisi olla voimakkaita. Niitä ne ei ainakaan vielä ole olleet. Nyt on rv 31+4 ja tota kutinaa on kestänyt ehkä viikon verran.
Mites VanillaSky? Saitko jo jotain tuloksia?
jos epäilee hepatoosia eikä odottaa varattua aikaa. Maksa-arvot voivat nousevat yleensä nopeasti ja on tärkeää, että tilannetta seurataan. Verikokeiden tuloksiakin kun saa hetken odottaa.
Minulla kutinat eivät todellakaan olleet kovat kummassakaan raskaudessa, joten siitäkään ei oikein voi päätellä. Ainoa, mikä erosi " tavallisesta" kutinasta oli se, että vaiva tuli sinnikkäästi takaisin. Neuvolantätikin epäili ekan kohdalla hieman, että tuskin on hepatoosia, kun kerroin, että rasvaaminen kyllä auttaa, ja silti maksa-arvot olivat yli 500.
Itse kuumeilen kolmatta ja kertomuksenne palauttavat mieliin taas tuonkin vaivan... Tsemppiä!
HilppaVilpuri
Oliko sulla sekä maksa-arvot että sappiarvot kohollaan? Sanoivat tänään mulle neuvolasta, että sappiarvot oli mulla normaalit, ainoot jotka on kohollaan on maksa-arvot. Kutina jatkuu edelleen ja viimeyö oli varsinkin vaikea. Saattoi tietysti johtua myös siitä että jännitin mitä kokeiden tulokset on. Tiedä nyt sitten. Voikohan tää olla vielä hepatoosia, vaikka sappiarvot olikin normaalit?
Sain lähetteen eteenpäin ja odottelen sitten yhteydenottoa.
Sappihapot olivat minulla ekassa raskaudessa vain vähän koholla, ja vauva syntyi heti päästyäni sairaalaan, joten eivät ehtineet noustakaan.
Toisessa raskaudessa sappihapot olivat vähän koholla ja nousivat sitten korkeammaksi, mutta laskivat jälleen melko mataliksi, lähes normaaleiksi. Kyllä sairaus hepatoosiksi määriteltiin, vaikka sappihapot olivat aika hyvät.
Toivottavasti kutinasi helpottavat ja saat nukuttua.
Hyviä jatkoja toivotellen,
HilppaVilpuri
Kävin eilen labrassa ja sain tuloksetkin samana päivänä, maksa arvot olivat normaalit. Sappiarvot saan huomenna. Tosi hyvä, ettei maksa-arvoissa ollut mitään, mutta tää kutina on ihan järkyttävä! Tisseistä ei ole kohta kuin muistot jäljellä, niin älyttömästi ne kutiaa ja niin paljon oon niitä raapinut, pelkät veriset repaleet. :)
Mistä tää kutina nyt sitten voi johtua? Voiko sappiarvot olla koholla ilman maksa-arvoja jo jos voi, niin voiko se aiheuttaa kutinaa?
Tsemppiä kaikille saman asian kanssa painiskeleville!
Hei!
Mä olen näköjään taas eksynyt tänne odotussivuille...kuumeilua???
Mulle tuli kans hepatoosi reilu vuosi sitten kun ootin esikoista. Kutina alkoi noin rv 33. Alkuun mulla oli vain maksa-arvot koholla, sappiarvo tais olla ekassa verikokeessa 11, eli lievästi koholla, sanottiin et 6 on normaali.
Siitä se alkoi kylläkin nousta aika nopeaan, ja kun ylitti 40, mut otettiin osastolle sitään, rv 35 ja risat. Kutinaan sain heti alkuun Ataraxia, ja siinä vaiheessa kun osastolle otettiin, mulle alettiin antaa Adursalia sappiarvoa madaltaan. Sillä ei ollut mitään vaikutusta, ja vasta kun sain 6 tabua päivässä, rupes vähän putoon sappiarvot. Mulla oli pahimmillaan 70, olen kuullu yli sadan menevistäkin.
Mulla kutisi erityisesti kämmenet ja varpaat meni ihan vereslihalle. Kutina äityi niin kovaksi, et katsoivat parhaaksi käynnistää kun 37 viikkoa täyttyy. Onneksi vaavi päätti itse tulla maailmaan juuri kun 37 tuli täyteen, kaikki meni hyvin ja palkintona ihana terve typy.
Hepatoosista selviää, tsemppiä kaikille kutisijoille. Jos tässä uudestaan raskautuu, niin sama rumba on kaiketi edessä, mut ainakin kontrolli pelaa alusta alkaen.
Kiitokset tosiaan tsempityksestä, kiva kuulla, että sinulla oli kaikki mennyt hyvin.
Hieno juttu, että VanillaSkyn arvot olivat kohdallaan, mutta kutina tietysti ihmetyttää, jostainhan se on oire. Tiedän tasan mistä puhut, kun sanot että iho on kohta ihan rikki raapimisesta, itselläni on käsivarsissa myös pieniä rupia vaikka kuinka yritän rajoittaa raapimista. Välillä kutittaa niin paljon, että joku teräsharja olisi kiva...
Olen menossa taas perjantaina Kättärille uusiin labroihin ja sitten lääkäriin, saan toivottavasti tyhjentävän vastauksen siihen, mistä tässä nyt on kyse. Toivottavasti myös jotain lääkettä kutinaan, koska jos tätä raapimista jatkuu vielä esim. 17 viikkoa, taitaa olla mielenterveys koetuksella ;)
Tipu + Mini rv 23+0
Täällä kans samaa ongelmaa, eli sitä kutinaa...
Olin jo viikon sairaalassa, kun maksa-arvo nousi 641 ja sappihapot 26. Adursalilla ne sitten viimein lähtivät laskuun ja nyt on useamman viikon ollut hyvät arvot. Lääkitys siis edelleen menee.
Tuo kutina kyllä on jotain niin hirveetä, ettei vois käsittää ellei oo kokenu. Kun ei puhettakaan minkään rasvan auttamisesta. Ainut mikä täällä helpottaa hetkeks, on kylmäkalle.
VanillaSkylle vastausta, mun käsittääkseni ne on just ne sappihapot, jotka sen kutinan aiheuttaa. Niin mulle on ainaki sanottu... Toisaalta, mulla oli alkuraskaudessa pelkkä maksa-arvo koholla, ajateltiin johtuvan hyperstimulaatiosta(IVF-raskaus) ja sillon kutisi myös ihan samalla tavalla... joten tiedä häntä sitten... Mutta ainaki sen verran tiedän, että ne sappihapot on ne, jotka sille vauvalle aiheuttaa mitään. Eli jos ne sappihapot pääsee istukan läpi vauvaan, niin sillon se on vaarallista. Ja lääkärin mukaan sillon on kyse arvoista, jotka menee yli 40.
Voimia kaikille kutinan kanssa kärvistelijöille... :)
Eilisen labran tuloksia soittelin ja maksa- ja sappiarvot olivat molemmat pudonneet alle viitearvojen. Viikon päästä on vielä labra ja lääkäri, mutta jospa ne nyt ei enää nousis. Olen ottanut ataraxia yötä varten, mutta ens yön taidankin kokeilla ilman. Kutinoita kyllä edelleen on, mutta ehkä aikaisempaa vähemmän. Tai sitten lääke on vaan auttanut. Nyt rv 34+6 eli onhan tässä vielä matkaa jäljellä.
Mites Tuupalainen jakselee?
Nostan vielä tätä jos jollakulla olis vinkkejä siihen millä helpottaa kutinaa. Viime yö oli tosi hankala, jalkapohjat ja kämmenet kutisi infernaalisesti enkä saanut nukuttua. Nyt on olo kuin pahemmassakin krapulassa. Rasvaamisesta ei ole mitään hyötyä, tuntuu että kutina on jossain ihon sisällä eikä pinnassa. Auttaisiko kylmähauteet? Taidan hakea jotain sellaista apteekista. Mä menen uudestaa labraan ja siitä lääkärille maanantaina, yritän nyt siihen asti jotenkin kestää. Mutta vinkkejä otetaan vastaan!
Eli apteeksista Mentoli-risiiniöljyspriitä. Itselläni todettiin maksahepatoosi viikko sitten ja en aina uskalla ottaa Ataraxia, en edes puolikasta. Tällä öljyllä saa kutinaa hieman rahoittumaan, ainakin aamuyöhön asti saa nukuttua. Illalla kun miehes kans öljyätte niin siinähän tulee hoideltua kaks kärpästä yhtäaikaa :)
Itselläni kävi niin, että vasta kolmannella kerralla selvisi, että maksa- ja sappiarvot ovat kohollaan, vaikka olin ehtinyt jo raapia itseäni pari viikkoa, mutta verikokeiden mukaan kaikki oli muka ok. Kantsii vaatia neuvolasta tai äitipolilta lähetettä verikokeisiin kerran viikossa niin kauan kuin on kutinaakin.
Onko kellään käyny niin, että kun maksa- ja sappiarvot lähtevät laskemaan, mutta voivatkin yhtäkkiä lähteä taas nousuun? Itselläni arvot ovat lähteneet laskemaan ilman lääkitystä. Viikkoja on 36+4.
Uusi viikko pyörähti käyntiin ja huhuilen lisää kokemuksia kutisijoilta. Kävin aamulla labrassa ja ylävatsan ultrassa. Lääkäri on vasta keskiviikkona, mutta soittelin ä-polille labroista. Maksa-arvot olivat edelleen hiukka yli viitearvojen, mutta alempana kuin viime viikolla. Sappihappo oli vuorostaan kohonnut viime viikkoisesta, ei paljoa, mutta kuitenkin.
Atarax helpottaa oloa öisin, mutta ei väsytä kuin vasta aamulla. Yritän muistaa ottaa sen ajoissa, mutta silti kukun ihan pirteänä pitkälle aamuyöhön ennen nukahtamista. Ilman sitä taas nukkumisesta ei tule mitään kutinan takia.
Onko täällä muita kutisijoita?