Millaiset panelit saunaan?
Nyt käytetään paljon punertavasävyistä lämpökäsiteltyä haapaa ja leppää. Ne on kalliita. Meille tulee musta-valkosisustusta ja varmaan turkoosia lasitiiltä, niin mielestäni ei ihan sovi...
Ajattelin ,että olisi säästöä, jos ostaisi ihan jotain peruskamaa ja laittaisi niihin sävytetyn saunasuojan.
Sormipanelikin olisi kivan näköistä jossain ... tummana?
Saunaan tulee vesipiste, niin sen takana (?) ei voi olla panelia, vaan laattaa. Laittaisiko siis koko saunan kiukan ja vesipisteseinän laatalle? Se ei ole yhtä hyvää lämmön säi8lymisen kannalta.
Oletteko saaneet halvalla jostain. Itse ollaan Oulussa
Kommentit (3)
Meillä laitettiin kuusipaneeli seiniin (vaakasuuntaan) ja kattoon. Ja sitten saunasuojaan laitettiin sävy. Lauteet lämpökasitelytä haapaa. Tosi tyytyväinen oon uuteen saunaamme.
Hei,
Meillä oli samanlaisia vinkeitä saunan suhteen, tässä linkki meidän saunan kuvaan:
http://www.aijaa.com/v.php?i=543334.jpg
Toivottavasti linkki toimii.
Meillä takaseinässä sormipaneeli, muissa seinissä ja katossa tavallinen kuusipaneeli, käsitelty supi-saunasuojalla, sävy tiikkimetsä (yhteen kertaan riitti). Lauteet tavallista kuusta, käsitelty Liberon spriimaalilla, sävy muistaakseni tumma tammi. Vaaleat osat käsitelty pelkällä pellavaöljyllä. Lopputulos on meidän mieleen, ja edulliseksi tuli. Kaikki tarvikkeet Oulun Puukeskuksesta ja itse tehty alusta loppuun. Hintaa tuli suunnilleen 300 euroa (puutavaralle). Päälle kiuas, lattiakaakelit, valaistus jne.
Meillä paneelit tervaleppää, sellaista mahdollisimman " suoraa" eli ei kauhean pyöristettyjä reunoja ja laitettu niin, että raot melko isot, alta näkyy aavistus mustaa. Mielestäni tyylikäs myös. Ja laudat siis vaakasuuntaan. Termistöni ei ihan ammattilaisten sanastoa... toivottavasti ymmärsit. Kai siinä puulajissa tärkein ominaisuus on se kuinka kuumalta lauteet tuntuvat ja tietenkin kestävyys. Perinteiset puulajit varmaan ihan hyviä!