Aion hakea Puolasta vaimon
siellä ei ole feministejä ja naiset ovat kauniita
amen
Kommentit (67)
Itse ajattelin hakea Tallinnan Lasnamäestä nuoren venäläisen naisen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Puola? Miksei esim. Saksa? Myönnän, että oma brittimieheni on tartuttanut semirasistisen suhtautumisensa puolalaisiin, pidän niitä epäilyttävinä ja töykeinä. Sain myös huonoa palvelua Gdanskissa. Väkivaltaisen oloisia naisia.
Kaikissa itäblokin maissa on vielä kommunismin jälkiä eli tuota töykeää käytöstä. Toisaalta vaikuttaa myös keskieurooppalaisuus ja "germaanietäisyys" eli ystävällisiä ollaan ystäville ja perheelle, kun taas muut pidetään kauempana. Työ- ja yksityiselämä ovat täysin erillään ja etäisyyttä pidetään tylylläkin tavalla tarvittaessa.
Olen itsekin asunut nuorena Britanniassa, nykyisin taas Saksa on ollut jo vuosikymmenet tärkeä paikka. Erot ovat aika suuria, mutta pidän molemmista. Enemmän olen saksalainen kuin britti tavoiltani ja luonteeltani. Puolalaista en oikein sano mitään sen enempää, vaikka tykkäänkin Puolasta tosi paljon, vaikutelmani ovat vain turistin vaikutelmia.
JEESUS ON HERRA
vain raamatullinen nainen kelpaa minulle amen
muut on ateistipaskaa
ja Puolassa on hyvä olutta ja kauniit naiset
Huvittavia nämä kulttuurierot. Britit, ruotsalaiset ja amerikkalaiset aina hieman tyrmistyvät, kun muut eivät arvostakaan heidän hiottuja tapojaan ja pitävät esim. saksalalaisia tylyinä, vaikka kyse on vain erilaisesta käsityksestä siitä mitä kohteliaisuus on ja miten asioiden kannattaa sujua.
Saksalainen on kuin suomalainen eli hän on peruskohtelias vieraille, mutta pitää heidän kauempana. Britti, amerikkalainen ja ruotsalainen pöyristyvät, kun saksalainen tulee huomauttamaan heille vaikka Berliinissä, kun he rikkovat sääntöjä. Niin tapahtuu Saksassa kaikkialla, sillä siellä arvostetaan sääntöjen noudattamista (yhteiseksi hyväksi). Samaten pidetään kohteliaana (koko yhteisön kannalta) sitä, ei sotketä henkilökohtaista ja bisnestä keskenään. Silloin on mahdollista puhua täysin suoraan ja ja töykeästikin siitä, mikä ei toimi bisneksessä. Tanskalaiset ovat tuossa vielä tylympiä.
Pohjoinen Eurooppa on omanlaisensa, jota britit ja amerikkalaiset eivät ymmärrä - ruotsalaiset ovat tuossa vähän poikkeus. En tiedä mitä heidän juomavedessään on, kun ovat niin paljon kehittäneet ylimääräistä kohteliaisuutta ja livertelyä käytöstapoihinsa. Briteillä on aina se oma huumorin kukkansa mukana eli heidän kohteliaisuutensa on maailman parasta!
Vierailija kirjoitti:
JEESUS ON HERRA
vain raamatullinen nainen kelpaa minulle amen
muut on ateistipaskaa
Katolilaisuus kyllä poikkeaa aika paljon protestanttisesta ja vapaista suunnista. Ei oikein riittäisi avioliiton pohjaksi uskonnollisuus, kun puhutaan näistä kahdesta, protestanteista ja katolilaisista. Sen verran erilaista kuitenkin on.
Itse pidän katolilaisesta estetiikasta ja kulttuurista enemmän. Suomessa on myös paljon katolilaisuuden halveksuntaa, ennenhän "paavinuskoisista" oli jopa valtavasti kieltokirjallisuutta. Nykyisin kulttuuritietoisuus on niin paljon ohentunut ja traditio katkennut, että ei välttämättä edes ymmärretä eroa.
Nähdään parin tunnin päästä ruokajonossa, ap.
- vapaaehtoistyöntekijä