Tykkääkö joku oikeasti suomalaisesta kotiruoasta? Vai syödäänkö niitä vain koska ei ole muuhun varaa?
Miten on?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa niin usein mollataan aina kaikkea suomalaista? Ruokakaan ei kelpaa, pitäisi olla jotain hienompaa. Jos tekee makaronilaatikon, niin on mautonta ja junttimaista ruokaa, mutta kun tekee kreikkalaisen pastitsion (ihan tavallinen makaronilaatikko sekin) niin jo vain alkaa olla hienoa, kun on välimerellistä ruokaa.
Ihan tavallisia ruokia sitä syödään joka maassa, ja monissa maissa vielä elintason vuoksi tosi vaatimattomasti.
Juurikin näin. Ja joidenkin wanna-be-kulinaristien palvoma italialainen pastamössö on juurikin ollut köyhäinruokaa. Mutta kun se on Italiasta ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa niin usein mollataan aina kaikkea suomalaista? Ruokakaan ei kelpaa, pitäisi olla jotain hienompaa. Jos tekee makaronilaatikon, niin on mautonta ja junttimaista ruokaa, mutta kun tekee kreikkalaisen pastitsion (ihan tavallinen makaronilaatikko sekin) niin jo vain alkaa olla hienoa, kun on välimerellistä ruokaa.
Ihan tavallisia ruokia sitä syödään joka maassa, ja monissa maissa vielä elintason vuoksi tosi vaatimattomasti.
Juurikin näin. Ja joidenkin wanna-be-kulinaristien palvoma italialainen pastamössö on juurikin ollut köyhäinruokaa. Mutta kun se on Italiasta ...
mutta kun siinä on mukana välimeren yrtit, oreganoa ja tuoretta basilikaa, sekä parmesan -juustoa. Niis siksi.
Mikään ruoka ei ole niin hyvää kuin itse tekemäni sianlihakastike suolavedessä lihatiinussa säilyttämästäni itse teurastamastani siasta, itse kasvatetuista sipuleista ja omasta pellosta puidusta ja kotitarvikemyllyssä jauhoiksi jauhetusta vehnästä. Nesteeksi oman kaivon vettä. Suola on käytännössä pakko ostaa kaupasta. Tätä omasta maasta otettujen, keitettyjen perunoiden kanssa.
Kyllä pidän ja pitää muutkin perheestä. Hyviä luetellakseni nyt ainakin lohikeitto, kaalilaatikko, lihapullat ja muusi, spagetti ja jauhelihakastike laskettaneen kaikki suomalaisiksi kotiruuiksi.
Onko kotiruoka aina halpaa. Meillä syötiin ennen kotiruokana possunsisäfileetä, naudan välikyljyksiä ja kanansisäfileetä. Mutta ei syödä enää.
Onko? kotiruoka samaa, kuin enenvanhanen arkiruoka. Perunoita ja ruskeaa kastiketta. Hernekeittoa, jossa joululta jäänyttä sianpyllyä. Yleensä ruokaa, jossa ei ollut juurikaan lihaa.
Jos teen suolaiset crepet, joissa on joku jauheliha, riisi, juusto -täyte, niin onko ne kotiruokaa? En oikein ymmärrä, mikä on kotiruokaa.
Ja mikä on kotiruuan vastakohta, ravintolaruokako, vai työmaaruokalaruoka, kouluruoka, mikä
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kotiruoka voi olla hyvin erilaista ruuan valmistajan taidoista riippuen.
Esim äitini oli loistava kokki ja kaikki hänen valmistamansa ruuat olivat todella herkullisia ja maukkaita, tämä oli koko suvun ja tuttavapiirin mielipide, ei siis vain meidän oman perheen. Oma osaamiseni on niukempaa ja erilaisia ruokalajeja, mitkä osaan tehdä hyvin, on vähemmän. Olen kuitenkin äidiltäni oppinut monia pikkukikkoja, millä ruokiin saa erityisen hyvää makua. Ei ole todellakaan tylsää eikä mautonta, niinkuin joku kuvittelee kotiruuan olevan.
Voisitko kertoa niitä pikkukikkoja, kiinnostaisi kovasti, kiitos.
Itse alusta asti tehty on Aina Terveellisempää, kuin joku valmis eines ,niissä on paljon lisäaineita, elintarvikevärejä, sokeria paljon myös,sitä piilosuolaa, myös on Taloudellisempaa.
mutta kun siinä on mukana välimeren yrtit, oreganoa ja tuoretta basilikaa, sekä parmesan -juustoa. Niis siksi.
Pasta on varmaan 1/100 000 osa italialista keittiötä...
Jos teen kotona ruokaa niin eikös se silloin ole suomalaista kotiruokaa?
Toki teen sellaista ruokaa, josta pidän.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ruoka ei ole niin hyvää kuin itse tekemäni sianlihakastike suolavedessä lihatiinussa säilyttämästäni itse teurastamastani siasta, itse kasvatetuista sipuleista ja omasta pellosta puidusta ja kotitarvikemyllyssä jauhoiksi jauhetusta vehnästä. Nesteeksi oman kaivon vettä. Suola on käytännössä pakko ostaa kaupasta. Tätä omasta maasta otettujen, keitettyjen perunoiden kanssa.
Mistä ruhonosasta teet sianlihakastikkeen?
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kotona kasvatettiin aina possu. Syksyllä teurastivat ja laittoivat tiinuun suolaan. Kinkku oli ainoa osa jonka erottivat muista lihoista joulua varten. Muuten tiiuun menivät sekaisin niin sisäfilee, kyljykset, kaslerit ynnä muut. Mies ei muista, että mitä kotiruokaa tiinulihasta tehtiin, kai jotain sianlihakastiketta. Kyljyksiä ei kuulemma pöydässä ollut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Omasta päästä tehty.
Edullinen kotiruoka on mielikuva. Tietenkin kotona itsetehty tulee eedullisemmaksi, kuin valmisruuan ostaminen. Ruuan tilaaminen, tai ravintolassa käyminen. Mutta eivät perinteiset kotiruuat ole enää edullisia. Esim. jauhelihan hinta on nykyään törkeä. Halvin sika jauheliha on hiukan yli 7 euroa kilo. Polkasta sika.jayhelihasta ei voi paljoa n tehdä. Sika-nauta taipuu lihapulliksi, utta hinta onkin yli kympin kilo. Toki jatkan lihapullia korppujauhoilla jne. mutta intaa tulee silti.
Oikeesti halpaa kotiruokaa on hernekeitto, mutta ei oikkein napppaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kotiruoka on pääasiassa moskaa joka lihottaa ja sairastuttaa kenet hyvänsä joka sitä syö
Ja tyhmentääkin näköjään. Sun mutsis on sinutkin kotiruoalla ruokkinut ja tässä tulos. Olet tosi sairas.
Onko jokin häpeä jos ei ole muuhun varaa kuin suomalaiseen kotiruokaan?
Oon syntynyt kasarilla, ja söin vasta koulussa ensimmäisen kerran eineksiä (pinaattiletut, kalapuikot yms). Sitä ennen olin syönyt itselleni perinteistä suomalaista ruokaa, joka oli mm. järvikalaa (nieriä, taimen, lohi, siika, muikku jne), riistaa ja muuta täyslihaa, kasviksia (peruna, porkkana, tomaatti, kurkku, kesäkurpitsa, herne jne), marjoja, hedelmiä ja maitotuotteita eri muodoissa. Ja tietenkin suomalaista kunnon leipää, erilaisia piirakoita (rönttöset 🤤),kukkoja ja puuroja. Myös juustoja tehtiin itse meillä kotona.
Jos ois varaa, söisin joka päivä noita perinteisiä ruokia: nieriää kasvisten kanssa lounaaksi, poroa päivälliseksi, marjoja vähintään 500 g päivässä. Onko ap:lla varaa syödä noita joka päivä? Tietääkö ap edes esim. suomalaisen kalan ja marjojen kilohintoja?
Vierailija kirjoitti:
Edullinen kotiruoka on mielikuva. Tietenkin kotona itsetehty tulee eedullisemmaksi, kuin valmisruuan ostaminen. Ruuan tilaaminen, tai ravintolassa käyminen. Mutta eivät perinteiset kotiruuat ole enää edullisia. Esim. jauhelihan hinta on nykyään törkeä. Halvin sika jauheliha on hiukan yli 7 euroa kilo. Polkasta sika.jayhelihasta ei voi paljoa n tehdä. Sika-nauta taipuu lihapulliksi, utta hinta onkin yli kympin kilo. Toki jatkan lihapullia korppujauhoilla jne. mutta intaa tulee silti.
Oikeesti halpaa kotiruokaa on hernekeitto, mutta ei oikkein napppaa.
Siirry kokolihaan. Esim. possun kassler, lapa ja etuselkä ovat lähes aina jauhista huokeampia. Jos haluat jauhista, jauha itse se liha. Myllyistä paras on se käsinveivattava, on voittanut monet lihamyllytestit. Kirppikset ja Tori yms kannattaa tietenkin ensin tsekata, löytyykö niistä.
Kun heitin virvelini Suomalaiseen järveen niin joku onnenonkija heti uistimessa kiinni.