Tippikulttuuri muuttui, maksupäätteen kysyy, asiakas tippaa
Tippikulttuuri muuttui: maksupääte kysyy, asiakas tippaa
Ravintolat|Uudet maksupäätteet voivat ehdottaa asiakkaalle 10 prosentin tippiä ravintolalaskusta.
Osassa Helsingin ravintoloista yli puolet asiakkaista jättää nykyään palvelurahaa.
Joissakin ravintoloissa on yleistynyt käytäntö, jossa palveluraha määräytyy prosenttiosuudella ravintolalaskusta, mikä voi olla esimerkiksi 5-10 prosenttia.
Palvelurahan jättäminen vaikuttaa yleistyneen ravintoloissa Suomessa, kertovat useat ravintola-alan työntekijät HS:lle. Henkilökunnalle se voi parhaimmillaan tarkoittaa satojen eurojen lisätienestejä kuussa.
Lähtöpalkka ilman kokemus- tai olosuhdelisiä tarjoilijalle ja kokille on 2 118 euroa kuukaudessa ravintoloissa, joilla on anniskeluoikeudet, selviää Palvelualojen ammattiliitto Pamin työehtosopimuksesta.
Tippikulttuuriin on vaikuttanut ravintoloissa yleistyneet maksulaitteet, joihin voidaan asettaa ehdotus prosenttilukuun perustuvasta tipistä.
Euromääräistä summaa ei tarvitse erikseen syöttää, ellei halua. Joissain ravintoloissa maksupäätteessä on jo valmiiksi ehdotettu kymmenen prosentin tippi. Tyypillisiä prosenttivaihtoehtoja ovat viisi, kymmenen tai viisitoista prosenttia, sekä pyöreä nolla.
Etu-Töölössä sijaitsevassa ravintola Tellerissä maksupääte tarjoaa juuri näitä vaihtoehtoja.
Ravintolapäällikkö Vilma Heikkilä kertoo, että Tellerissä viisi prosenttia on asiakkaiden yleisin valinta. Esimerkiksi helmikuulta ravintolan henkilökunnalle kertyi palvelumaksuista palkan lisäksi noin 350 euron lisäansiot ennen veroja. Parhaimmillaan kuukauden tippilisä on ollut noin 500 euroa.
Täällä yli puolet, mutta alle 75 prosenttia asiakkaista jättää tipin, Heikkilä kertoo.
Maksupäätteen kysymys pakottaa asiakkaan valitsemaan haluaako maksaa tippiä. Osa laitteista ei kysy tippiä, jos maksaa lähimaksulla.
Maksupäätteen kysymys pakottaa asiakkaan valitsemaan haluaako maksaa tippiä. Osa laitteista ei kysy tippiä, jos maksaa lähimaksulla. Kuva: Timo Marttila
Luku ei ole Heikkilän mukaan poikkeuksellinen, vaan heijastaa muissakin vastaavan tason ravintoloissa vallitsevaa tippikulttuuria. Samanlaisen arvion tarjoaa Ravintola Murun entinen liiketoimintajohtaja Saara Alander.
Sanoisin, että nykyään Helsingin kuplassa noin puolet asiakkaista jättää tippiä.
Kehitykseen on vaikuttanut myös se, että turistit jättävät enemmän palvelurahaa, alalla arvioidaan.
Alander sanoo tipin jättämisen olevan Helsingissä yleisempää kuin esimerkiksi Lahdessa, mistä hän muutti pääkaupunkiseudulle vuonna 2015.
Vilma Heikkilä ja Saara Alander toteavat, että yksittäisten tippien arvo ei välttämättä ole viime vuosina kuitenkaan kasvanut. Kertymä sen sijaan kasvaa, kun useampi asiakas jättää muutaman euron tai muutaman prosentin tipin.
Joissakin ravintoloissa on yhä käytössä maksupäätteitä, joissa tipin voi syöttää euromääräisenä. Niissä saattaa olla omat haasteensa: Kun asiakkaan pitää näpytellä mahdollinen palveluraha sentin tarkkuudella, tipiksi voikin jäädä viisi senttiä kun tarkoitus on ollut jättää viisi euroa, HS:n haastattelemat alan työntekijät kertovat.
https://www.hs.fi/ruoka/art-2000011805780.html
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Jos tarjoilija pyytää tippiä kysyn voinko maksaa luonnossa
Setämies
Eli veisit luontoon ja antaisit pari euroa hänelle? Voiko sitä maksaa kaupungissa?
EI PIDÄ PAIKKAANSA
Tippaus ei kuulu suomalaiseen ravintolakulttuuriin.
Voi sitä silti jättää jos haluaa
No kohta ei sitten tarvitakaan TES-palkkoja kun tulot voi laskea tippien varaan - tai sitten lopetetaan tippailu.
Vierailija kirjoitti:
Kertakäynti riittää.
Kannattaa äänestää lompakolla.
Varmaan joo. Sittenhän voikin alentaa palkkoja
Minua mietityttää tuo miten asiakkaiden maksupäätteen kautta jättämät "tipit" jaetaan? Itse asiakkaana haluaisin ainakin tipata (siis JOS tippaisin...) sitä minua nimenomaisesti palvellutta kivaa tarjoilijaa - en muita. Ja jos olisin tarjoilija, niin haluaisin itse tipit mahdollisilta kivoilta asiakkailta enkä haluaisi mitään kimppakivaa muiden kanssa - kukin ansioidensa mukaan. Jotkut norsunveenaamatkin saavat siis tippiä vaikka kukaan ei sitä heille haluaisi jättää? Ja taas kivat tarjoilijat joutuvat jakamaan itse ansaitsemansa tipit? Ja tietty ravintolan omistaja kuorii ensin kermat päältä. Ei ole reilua millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei prkele ei. Ei kuulu Suomalaiseen kulttuuriin. Tuollaiset Ravintolat jotka käyttävät tuollaisia sovelluksia pitäisi laittaa laajaan boikottiin!
Mä olen kysynyt tarjoilijalta maksutilanteessa ihan suoraan miten voin ohittaa tippikohdan. Toki tarjoilijan ilme on ollut mitä on, mutta mua ei kiinnosta. On sitten laittanut maksupäätteen siihen kohtaan jossa maksu suoritetaan.
En aio osallistua tuohon tippikulttuuriin, sillä se ei kuulu Suomeen. Ja sitäpaitsi itse elän yksin 2000 bruttopalkalla, niin senkään takia en lähde rahoittamaan muita. Jos jonkun työnantaja ei maksa riittävää palkkaa, niin se ei ole mun ongelmani. Tässä on ihan tämä oma pienituloinen elämä elettävänä.
Häpeään tämä varmasti perustuukin. Annetaan asiakkaiden olettaa, että tippiä kuuluu jättää ja kaikkihan sitä jättävät ja olet huono ihminen, jos et jätä. Pashan marjat. Hyvä, jos joku kehtaakin isoon ääneen sanoa, että niin mites tä tipin voi jättää antamatta? Kehtaavat sitten muutkin olla tippaamatta. Ihme kieroilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi kovalla äänellä ravintolassa kysyä tippiä tinkaavalta tarjoilijalta, että eikö sinun pomosi maksa sinulle kunnon palkkaa?
Tää oli hyvä:D voi leikkiä tyhmää ja kysyä vakava huolestunut ilme kasvoilla kovaan ääneen tuota;D
Täytyykin ruveta ilmoittamaan AVI:lle että epäilee ettei ravintolassa makseta työehtosopimuksen mukaisia palkkoja.
Suomessa tarjoilu kuuluu annoksen hintaan. Tippiä ei tartte maksaa, eikä tarjoilijan mököttää jos sitä ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tippi tapa ja ämpäriin voi hukkua
Ja Tippi-Tii...
Tip tap tippi tappi tip tap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarjoilija pyytää tippiä kysyn voinko maksaa luonnossa
Setämies
Eli veisit luontoon ja antaisit pari euroa hänelle? Voiko sitä maksaa kaupungissa?
Ei. Luonnossa se on romanttisempaa.
Kuka saa tipin? Tarjoilija vai meneekö se kaikille?
Maksetaanko näistä verot? Kuka maksaa?
En aio antaa tippiä. Ravintoloissa on muutenkin kallista ja muka pitäisi maksaa vielä lisää. Ei onnistu. Kohta itketään vielä enemmän kun ravintoloita menee konkurssiin.
USA:ssa tippi annetaan ymmärtääkseni suoraan asiakaspalvelijalle verottomana setelina, ei yhteiseen kassaan, joten tuo on huijausta, kun hinnat eivät pidäkään paikkansa, vaan pitää maksaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
On paljon ihmisiä, joiden palkka on vähemmän kuin mitä tuo 2118 e. Ei tuohon palkkaan tarvitse köyhemmän ryhtyä tippailemaan. Ällöttävää kerjtä köyhemmiltään palkanlisiä.
Nimenomaan. Moni tienaa vähemmän kuin nuo tarjoilijat. Esimerkiksi minä. Silloin harvoin, kun käyn ravintolassa syömässä, niin en anna tippiä. Tuo tapa ei kuulu meidän maahan. Eikä meidän vähemmän tienaavien tarvitse rahoittaa ketään tipeillä.
Tuli mieleen tuosta tippaamisesta, kun työpaikallani miljonääripomon syntymäpäivälahjaan kerättiin rahaa meiltä pienituloisilta työntekijöiltä. Silloin ajattelin, että jo on pokkaa. Äijä joka ei suostu maksamaan meille parempaa palkkaa, niin hänen lahjaansa pitäisi antaa rahaa! Moni osallistui lahjakeräykseen "pelosta". Minä jätin osallistumatta periaatteesta.
Ravintolat ovat selvästi huolissaan siitä että niissä käy kaikesta huolimatta vielä asiakkaita kun viimeisetkin keinot pitää ottaa käyttöön niiden karkoittamiseksi.
Pelkkää rahastusta koko tippikulttuurin väkisellä tunkeminen. Ei euroakaan enempää loppusummaan. Muutenkin kallista lystiä koko ulkona syöminen, joten tuohonko vielä päälle jotakin tippiä? No way.
SANOO RAVINTOLAN TYÖNTEKIJÄT 😅