Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tippikulttuuri muuttui, maksupäätteen kysyy, asiakas tippaa

Vierailija
25.03.2026 |

Tippikulttuuri muuttui: maksupääte kysyy, asiakas tippaa

Ravintolat|Uudet maksupäätteet voivat ehdottaa asiakkaalle 10 prosentin tippiä ravintolalaskusta.

Osassa Helsingin ravintoloista yli puolet asiakkaista jättää nykyään palvelurahaa.

Joissakin ravintoloissa on yleistynyt käytäntö, jossa palveluraha määräytyy prosenttiosuudella ravintolalaskusta, mikä voi olla esimerkiksi 5-10 prosenttia.

Palvelurahan jättäminen vaikuttaa yleistyneen ravintoloissa Suomessa, kertovat useat ravintola-alan työntekijät HS:lle. Henkilökunnalle se voi parhaimmillaan tarkoittaa satojen eurojen lisätienestejä kuussa.

Lähtöpalkka ilman kokemus- tai olosuhdelisiä tarjoilijalle ja kokille on 2 118 euroa kuukaudessa ravintoloissa, joilla on anniskeluoikeudet, selviää Palvelualojen ammattiliitto Pamin työehtosopimuksesta.

Tippikulttuuriin on vaikuttanut ravintoloissa yleistyneet maksulaitteet, joihin voidaan asettaa ehdotus prosenttilukuun perustuvasta tipistä.

Euromääräistä summaa ei tarvitse erikseen syöttää, ellei halua. Joissain ravintoloissa maksupäätteessä on jo valmiiksi ehdotettu kymmenen prosentin tippi. Tyypillisiä prosenttivaihtoehtoja ovat viisi, kymmenen tai viisitoista prosenttia, sekä pyöreä nolla.

Etu-Töölössä sijaitsevassa ravintola Tellerissä maksupääte tarjoaa juuri näitä vaihtoehtoja.

Ravintolapäällikkö Vilma Heikkilä kertoo, että Tellerissä viisi prosenttia on asiakkaiden yleisin valinta. Esimerkiksi helmikuulta ravintolan henkilökunnalle kertyi palvelumaksuista palkan lisäksi noin 350 euron lisäansiot ennen veroja. Parhaimmillaan kuukauden tippilisä on ollut noin 500 euroa.

Täällä yli puolet, mutta alle 75 prosenttia asiakkaista jättää tipin, Heikkilä kertoo.

Maksupäätteen kysymys pakottaa asiakkaan valitsemaan haluaako maksaa tippiä. Osa laitteista ei kysy tippiä, jos maksaa lähimaksulla.

Maksupäätteen kysymys pakottaa asiakkaan valitsemaan haluaako maksaa tippiä. Osa laitteista ei kysy tippiä, jos maksaa lähimaksulla. Kuva: Timo Marttila

Luku ei ole Heikkilän mukaan poikkeuksellinen, vaan heijastaa muissakin vastaavan tason ravintoloissa vallitsevaa tippikulttuuria. Samanlaisen arvion tarjoaa Ravintola Murun entinen liiketoimintajohtaja Saara Alander.

Sanoisin, että nykyään Helsingin kuplassa noin puolet asiakkaista jättää tippiä.

Kehitykseen on vaikuttanut myös se, että turistit jättävät enemmän palvelurahaa, alalla arvioidaan.

Alander sanoo tipin jättämisen olevan Helsingissä yleisempää kuin esimerkiksi Lahdessa, mistä hän muutti pääkaupunkiseudulle vuonna 2015.

Vilma Heikkilä ja Saara Alander toteavat, että yksittäisten tippien arvo ei välttämättä ole viime vuosina kuitenkaan kasvanut. Kertymä sen sijaan kasvaa, kun useampi asiakas jättää muutaman euron tai muutaman prosentin tipin.

Joissakin ravintoloissa on yhä käytössä maksupäätteitä, joissa tipin voi syöttää euromääräisenä. Niissä saattaa olla omat haasteensa: Kun asiakkaan pitää näpytellä mahdollinen palveluraha sentin tarkkuudella, tipiksi voikin jäädä viisi senttiä kun tarkoitus on ollut jättää viisi euroa, HS:n haastattelemat alan työntekijät kertovat.

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000011805780.html

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tippaus ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Se on lähtöisin jenkeistä, joissa esim tarjoilijan peruspalkka on yleensä joku 2 dollaria/tunti. Loppupalkka muodostuu sitten asiakkaiden tipeistä. 

Eli jenkeissäkin tipit mahdollistavat työnantajien halpatyövoiman ja sen, ettei minimipalkalla tarvitse elää. Tätä tuskin kukaan haluaa Suomeen?

Usassa, jos ei tule riittävästi tippejä, joutuu työnantaja maksamaan loput, kunnes minipalkka on 7,25 dollaria/tunti täyttyy.

Vierailija
22/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tippaa, ennenkuin saan itsekin tippiä töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En anna tippiä myöskään kaupan kassalla, en edes silloin kun myyjä on oikeasti palvellut minua ja löytänyt minulle sopivan tuotteen. Päinvastoin, saatan yrittää tinkiä jos kallis tuote.

Olen ollut kaupassa töissä, ja siellä oli KIELLETTY ottaa tippiä vastaan. Oli myös ongelma, jos joku ei ottanut vastaan sitä 5-senttistään maksaessaan käteisellä. Sitä ei voinut laittaa kassaan, koska silloin kassa ei olisi täsmännyt, sitä ei voinut ottaa, eikä edes halunnut, itselleen. Nakkasin ne sentit aina jonnekin helvettiin, ja kirosin mielessäni pellet, jotka luuli, että olen joku 5 sentin nainen.

Vierailija
24/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tippaa missään

En mäkään. En edes ulkomailla, koska en mä mene sinne paikkaan enää uudestaan. Ihan sama vaikka tarjoilija mököttää, se on työnantajan tehtävä maksaa palkkaa. Ennemmin mä suomalaisena vaikka palvelen itse itseäni.

Vierailija
25/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä saa pyytää. Itsekkin voisin pyytää kaikilta kiitosta kun olen työni tehnyt. Kaupoissa voi jättää hymynaaman tai mutrunaaman lähtiessä. Mikään pakko ei ole.

Vierailija
26/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin antaa tippiä S-market robotille, mutta se suloinen kapistus meni tilttiin. Voi voi,mitä minä nyt teen?

Vierailija
27/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi kovalla äänellä ravintolassa kysyä tippiä tinkaavalta tarjoilijalta, että eikö sinun pomosi maksa sinulle kunnon palkkaa?

Vierailija
28/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkisin yritetään tuoda tänne 

Ahneutta tämäkin

Vierailija
29/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tigerissä myyjä katsoi pahasti, kun en laittanut rahaa hyväntekeväisyyteen. Oikein iski rahat tiskiin "ota siitä". Jäin euroja latomaan siihen sitten ja takaa pyrki asiakas. Syy miksi en osallistunut oli.

Vierailija
30/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tigerissä myyjä katsoi pahasti, kun en laittanut rahaa hyväntekeväisyyteen. Oikein iski rahat tiskiin "ota siitä". Jäin euroja latomaan siihen sitten ja takaa pyrki asiakas. Syy miksi en osallistunut oli.

Henkkamaukassa oli myös joku kerjuu ip-kassalla. Sivuutin toki tyylikkäästi. Kaikkea ne yrittävätkin! 

Vierailija
31/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on muutenkin jo niin kallista, että turha odottaa ainakaan minulta tippejä. Riittää, kun pankille saa maksaa "tippejä". Joskus muinaisuudessa sekin palveli ilmaiseksi

Vierailija
32/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei prkele ei. Ei kuulu Suomalaiseen kulttuuriin. Tuollaiset Ravintolat jotka käyttävät tuollaisia sovelluksia pitäisi laittaa laajaan boikottiin!

Mä olen kysynyt tarjoilijalta maksutilanteessa ihan suoraan miten voin ohittaa tippikohdan. Toki tarjoilijan ilme on ollut mitä on, mutta mua ei kiinnosta. On sitten laittanut maksupäätteen siihen kohtaan jossa maksu suoritetaan.

En aio osallistua tuohon tippikulttuuriin, sillä se ei kuulu Suomeen. Ja sitäpaitsi itse elän yksin 2000 bruttopalkalla, niin senkään takia en lähde rahoittamaan muita. Jos jonkun työnantaja ei maksa riittävää palkkaa, niin se ei ole mun ongelmani. Tässä on ihan tämä oma pienituloinen elämä elettävänä.

Vierailija
33/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy toista kertaa jos ruinaavat tippiä

Vierailija
34/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon ihmisiä, joiden palkka on vähemmän kuin mitä tuo 2118 e. Ei tuohon palkkaan tarvitse köyhemmän ryhtyä tippailemaan. Ällöttävää kerjtä köyhemmiltään palkanlisiä.

Vierailija
35/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjoilija pyytää tippiä kysyn voinko maksaa luonnossa 

Setämies

Vierailija
36/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hlvettiin tuollaiset Suomesta lukuisia myös ne yritykset joille ei kelpaa käteinen. 

Vierailija
37/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En anna tippiä myöskään kaupan kassalla, en edes silloin kun myyjä on oikeasti palvellut minua ja löytänyt minulle sopivan tuotteen. Päinvastoin, saatan yrittää tinkiä jos kallis tuote.

Olen ollut kaupassa töissä, ja siellä oli KIELLETTY ottaa tippiä vastaan. Oli myös ongelma, jos joku ei ottanut vastaan sitä 5-senttistään maksaessaan käteisellä. Sitä ei voinut laittaa kassaan, koska silloin kassa ei olisi täsmännyt, sitä ei voinut ottaa, eikä edes halunnut, itselleen. Nakkasin ne sentit aina jonnekin helvettiin, ja kirosin mielessäni pellet, jotka luuli, että olen joku 5 sentin nainen.

Joissain kaupoissa ne laitetaan erilliseen rasiaan ja otetaan sieltä, jos joltain asiakkaalta puuttuu vaikkapa 10 senttiä.

Vierailija
38/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tippi tapa ja ämpäriin voi hukkua

Vierailija
39/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä voi kovalla äänellä ravintolassa kysyä tippiä tinkaavalta tarjoilijalta, että eikö sinun pomosi maksa sinulle kunnon palkkaa?

Tää oli hyvä:D voi leikkiä tyhmää ja kysyä vakava  huolestunut ilme kasvoilla kovaan ääneen tuota;D

Vierailija
40/59 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tippi tapa ja ämpäriin voi hukkua

Ja Tippi-Tii...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän