Miksi Suomessa esiintyy pieneksi maaksi niin paljon Adhd:ta?
Diagnoosit lisääntyneet ja pitää ottaa huomioon, että esimerkiksi naisten Adhd on edelleen alidiagnosoitu
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuskin jossain Viron tai Venäjän kaltaisissa maissa näitä edes tutkitaan, ainakaan paljon, että voitaisiin tilastoida. Saatikka kehitysmaissa
Vertailetko sä kusipää Viroa johonkin Venäjään vai? Virossa tutkitaan adhd- ta aika paljon, niinkuin Suomessskin. Viro on sivistysmaa, jopa monessa mielessä enemmän kuin Suomi ( ainakin nyky- Suomi)
Opettelehan nyt edes alkeelliset käytöstavat kun tunnut päsmäröivän täälä monessa keskustelussa toisia kommentoijia nimitellen milloin miksikin.
Vierailija kirjoitti:
Istahtakaapa joku lauantai tai sunnuntai-aamu katselemaan noitten kaupallisten tv-kanavien lastenohjelmia. Siinä luultavasti yksi aiheuttaja.
Niitä kun lapsukaiset tuntikausia katselee itsekseen että aikuiset saa viettää laatuaikaa makkarissa niin sekoaa nuppi pilteiltä vähemmästäkin
Klo 16:11 kirjoittanut, en tiedä toimiiko lainaus, mutta näköjään joku muukin samaa mieltä mistä kirjoitin jo. Sillä lisäyksellä, että Ylekin on valitettavasti alkanut näyttää koheltamispiirrettyjä, ainakin lauantaiaamuisin todennut. Miksi tähän ei puututa, onko tahallista lasten psyykeeseen vaikuttamista oman tai jonkun muun valtiovallan taholta?
Vierailija kirjoitti:
Lasten piirretyt suureksi osaksi koheltamista nykyään. Sinkoillaan sinne tänne, toimintaa toimintaa, viuh vauh. Itse vartuin rauhallisempien piirrettyjen parissa. Oli niissäkin maantiekiitäjää tms, mutta jotenkin paremman oloista katsottavaa. Uskon, että tuo koheltamisen katsominen vaikuttaa myös lapseen. Niin että miten liittyy adhd:hen? Sitä taidetaan diagnosoida jo koheltavan käytöksen perusteella, tilanteessa jossa oikea kasvatus olisi jo auttanut monessa tapauksessa.
No ei taideta ainakaan julkisella. Toisekseen, ihmisillä on edelleen joku ihmeellinen kuvitelma siitä, että ADHD on joku Duracell-pupu. Ei ole. Nykyään myös ADD menee ADHD:n alle.
Vierailija kirjoitti:
Se on muotia. Ei minua mikään vaivaa, mutta kaippa minunkin pitäisi saada ADHD-luokitus.
Okei. Ja mitä sitten ajattelet tapahtuvan?
Tää on sinänsä ihan absurdia, kun diagnoosiin julkisella vaaditaan vakavaa haittaa ja sitä se pahimmillaan aiheuttaa. Haluatteko olla masentuneita? Haluatteko syövän? Ai, miksi ette?
Vierailija kirjoitti:
Diagnooseja tehdään yksinomaan rahan toivossa.
Kerrotko mitä rahaa voin hakea niin pistän heti hakemuksen menemään.
Vihervassareiden ja muiden sekopäiden melkoinen määrä selittää tämän.
Lääketeollisuuden pitää saada aina vain enemmän ja enemmän tulovirtaa, eikä niille näytä riittävän mikään. Siksi ovatkin keksineet systeemin, jossa ihan normaalit luonteenpiirteet saadaan diagnosoitua häiriöksi joka -tietenkin- vaatii kalliin lääkityksen. Kohta varmaan liikunnasta aiheutuva hikoilu ja hengästyminenkin diagnosoidaan epänormaaliksi tilaksi johon kuuluu ottaa lääkitys.
Suomi on pieni sisäsiittoinen maa, ja se näkyy näissä diagnooseissa. Kun vähän penkoo sukuhistoriaa niin monet suomalaiset avioparit ovat sukua keskenään.
Suomessa juodaan helvetisti kahvia, monet naiset ovat kofeiinikoukussa eivätkä lopeta kahvinjuontia raskaanakaan. Viime vuosina on tullut tutkimuksia, joissa on huomattu raskaudenainaisen kofeiinin käytön altistavan lapsen ADHD:lle. Kofeiini ei piristeenä todellakaan ole terveellistä sikiön vasta kehittyvälle hermostolle.
Mutta monet suomalaiset naiset ne vaan kiskoo kahvia kaksin käsin eikä voi kuvitellakaan lopettavansa raskauden ajaksi. Parikin on minulle ihan suuttunut, kun olen tästä täällä palstalla maininnut, mitä kofeiini sikiölle tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten piirretyt suureksi osaksi koheltamista nykyään. Sinkoillaan sinne tänne, toimintaa toimintaa, viuh vauh. Itse vartuin rauhallisempien piirrettyjen parissa. Oli niissäkin maantiekiitäjää tms, mutta jotenkin paremman oloista katsottavaa. Uskon, että tuo koheltamisen katsominen vaikuttaa myös lapseen. Niin että miten liittyy adhd:hen? Sitä taidetaan diagnosoida jo koheltavan käytöksen perusteella, tilanteessa jossa oikea kasvatus olisi jo auttanut monessa tapauksessa.
No ei taideta ainakaan julkisella. Toisekseen, ihmisillä on edelleen joku ihmeellinen kuvitelma siitä, että ADHD on joku Duracell-pupu. Ei ole. Nykyään myös ADD menee ADHD:n alle.
Juu, adhd:ta on myös ilman hoota, olen tutustunut asiaan kun epäillyt itselläkin add:tä.
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin saa veronmaksajilta tuet,siksi uussuomalaiset tämänkin hyödyntävät.
Mitkä tuet? Ei se ole mikään automaatti tukien saamiseen. Moni on töissä tai opiskelemassa.
Padi ja puhelin käteen heti kun osaa istua. Siksi.