Mietin, että jos lähtisin elokuussa yksin autolla Nordkappiin
Enköhän mä tien päällä yksin pärjää vaikka nainen olenkin. 😁
Mietin, jos lähtisi aamuyöstä, niin sitte pääsisi iltapäiväksi Leville. Ajattelin, että jos olisin siellä 1-2 yötä hotellissa. Siitä sitten taas eteenpäin ja varmaan menisi joitakin öitä autossa nukkuen.
Onko vinkkejä tällaiseen reissuun? Norjan puolella tietenkin on korkeudet erilaisia ja tiellä varmaan saa tarkkaan varoa muita. Nordkappin lähellä voisi majoittua leirintäalueella tai hotellissa.
Bensa varmaan kallliimpaa Norjan puolella? No eihän sitä tiedä paljonko bensa maksaa Suomessa elokuussa
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Norjassa tosiaan on poroja, mutta vielä enemmän siellä on lampaita. Vapaasti kulkien. Paljon.
Katso myös muut nähtävyydet alueella. Nordkappiin mennessä on esimerkiksi rullakivirantoja. Nordkapp itseasään on todella ruuhkainen, ja monen mielestä täysin yliarvostettu paikka. Ajat kalliille parkkipaikalle ja kävelet monumentille, siinä se. Ennemmin suosittelisin vaikka Pykeijaa tai Senjaa, tosin Senjalle ei parin päivän reissu riitä... Hammerfest on Nordkappin suunnalla ja kiva paikka.
Malttia ja varovaisuutta liikenteeseen. Norjalaiset ajaa kovaa ja heitä kannattaa päästää ohi vähän väliä. Eli älä anna maisemien viedä, vaan pysähdy katsomaan niitä, ja ajaessa keskity liikenteeseen.
Norjassa on kivoja leirintäalueita, joissa usein siistejä ja edullisia leirintämökkejä. Bensa ei ole merkittävän kallista Suomeen verrattuna, mutta ruoka on. Kuitenkin jos sitä hamstraa mukaan, selvitä mitä saa rajan yli viedä.
Norja on upea maa. Hämmästyttää joskus miten harva suomalainen siellä on käynyt, vaikka on niin lähellä.
Tuohon, että jämmädtyttää miten harva suomalsinen käynyt Norjassa kommentoisin, että Norjan pohjoisosat on todella kaukana etelä-Suomesta katsoen. Kerran silti olen käynyt. Perheeöllisenä koiranomistajana moni kiehtova paikka löytyy lähempää.
Lemmijoelta sai viime vuonna suht halvalla airbnb-yösijan. Sieltä ehtii hyvin tehdä päiväreissun Nordkappiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nukkuisit Norjan puolella henkilöautossa? Ns. Puskaparkkipaikat kanjattaa selvityää etukäteen ja testata autossa yöpyminen etukäteen Suomessa.
Jos vsin yksi kuski pitäisin päivämatkat maltillisena. Autoon kannattaa varata syötäbää ja juotavaa, ehkä polttoainettakin Norjan puolella välimatkat pitkiä.
Facessa puskaparkkiryhmiä kannattaa tutustua niihin.
Suomen puolella ajattelin autossa nukkumista jos tarve vaatii. Kyllä mä olen autossa yöpynyt. Ei mulla nyt vielä ole tarkkaa suunnitelmaa vaan sitä nyt tässä pikkuhiljaa mietin.
Ap
Oli mukava kesämatka ja sähköautolla halpaa lystiä. Norjassa vielä halvempi sähkö kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
25 litraa bensaa kanisterissa. Kompurajääkaappi autoon. Juot termarikahvia. Aamulla varhain matkalle. Vissyä mukaan. Kiikarit mukaan. Navigaattori mukaan sen vuoksi että tiedät ajan milloin perillä. Olen ollut. Tekisin mielellään uudestaan.
Bensaa ajattelinkin kanisteriin mukaan. Kahvia ja vissyä en juo. Navigointiin ajattelin kyllä kännykkää vai onko huono vaihtoehto? Powerbankeja mulla on kaksi ja vähän olen katsellut sellaista jonka saa ladattua auringonvalolla. En mä varmaan kiikareita ja jääkaappia hommaa tämän vuoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poroja on sitten teiden varsilla pohjois-Norjassa ja vapaina liikkumaan
Itseasiassa ei ole. Ne porot loppuu Suomen rajan ylitettyä käytännössä kokonaan. Viimeisellä pätkällä Lemmijoesta pohjoiseen niitä saattaa vähän näkyä, mutta siellä loppuu pian jo puutkin että ne näkee kaukaa.
Höpöhöpö.
Juuri Nordkappissa kun käytiin ja oltiin pari yötä siinä Scandicin "parakkihotellissa" niin porot tuli hellettä pakoon varjoon hotellin sisäpihalle sielläkin. Finnmarkissa asuu suurinpiirtein saman verran poroja kuin Suomen Lapissakin, parisensataa tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Ja lampaita, ja itse en myöskään kyllä yöpyisi autossa.. ihan jos siitä syystä että elokuussa Pohjois-Norjasa on öisin pakkasta
Nordkappi kauniimpi kuin Helsinki. Siksi pohjoiseen. Sisäänpääsy kallis nordkappiin. Mutta matka portille on jo kokemus. Jos sumuista, niin ei kannata maksaa. 6.8 km tunneli melko vaarallinen, koska huono valaistus ja pyöräilijöitä löytyy.
Olen ajanut Nordkappiin tyttöystäväni kanssa. Ei siellä juuri nähtävää ole. Nordkapissa siellä ihan pohjois kärjessä on maisemia meri, kiveä aika karut maisemat sanoisin.
Meillä oli bensaa mukana kanistereissa. Norjan Altaan kannattaa käydä, siellä on museo jossa on kivikautisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ei ole. Ne porot loppuu Suomen rajan ylitettyä käytännössä kokonaan. Viimeisellä pätkällä Lemmijoesta pohjoiseen niitä saattaa vähän näkyä, mutta siellä loppuu pian jo puutkin että ne näkee kaukaa.
Kyllä niitä poroja Norjassakin on. Joskus ihan riesaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjassa tosiaan on poroja, mutta vielä enemmän siellä on lampaita. Vapaasti kulkien. Paljon.
Katso myös muut nähtävyydet alueella. Nordkappiin mennessä on esimerkiksi rullakivirantoja. Nordkapp itseasään on todella ruuhkainen, ja monen mielestä täysin yliarvostettu paikka. Ajat kalliille parkkipaikalle ja kävelet monumentille, siinä se. Ennemmin suosittelisin vaikka Pykeijaa tai Senjaa, tosin Senjalle ei parin päivän reissu riitä... Hammerfest on Nordkappin suunnalla ja kiva paikka.
Malttia ja varovaisuutta liikenteeseen. Norjalaiset ajaa kovaa ja heitä kannattaa päästää ohi vähän väliä. Eli älä anna maisemien viedä, vaan pysähdy katsomaan niitä, ja ajaessa keskity liikenteeseen.
Norjassa on kivoja leirintäalueita, joissa usein siistejä ja edullisia leirintämökkejä. Bensa ei ole merkittävän kallista Suomeen verrattuna, mutta ruoka on. Kuitenkin jos sitä hamstraa mukaan, selvitä mitä saa rajan yli viedä.
Norja on upea maa. Hämmästyttää joskus miten harva suomalainen siellä on käynyt, vaikka on niin lähellä.
Tuohon, että jämmädtyttää miten harva suomalsinen käynyt Norjassa kommentoisin, että Norjan pohjoisosat on todella kaukana etelä-Suomesta katsoen. Kerran silti olen käynyt. Perheeöllisenä koiranomistajana moni kiehtova paikka löytyy lähempää.
No Turun seudulta me lähdemme, ja ei ole kaukana, etteikö lomalla ehtisi. Ei tietenkään pe-su-viikonlopuksi, mutta harva lähtee ulkomaille niin muutenkaan.
Ylipäätään Norja on helppo tavoittaa. Koirankin kanssa, kun ei tarvita ekinokokkilääkityksiä tms.
Harmi, ettei junalla pääse sinne asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 litraa bensaa kanisterissa. Kompurajääkaappi autoon. Juot termarikahvia. Aamulla varhain matkalle. Vissyä mukaan. Kiikarit mukaan. Navigaattori mukaan sen vuoksi että tiedät ajan milloin perillä. Olen ollut. Tekisin mielellään uudestaan.
Bensaa ajattelinkin kanisteriin mukaan. Kahvia ja vissyä en juo. Navigointiin ajattelin kyllä kännykkää vai onko huono vaihtoehto? Powerbankeja mulla on kaksi ja vähän olen katsellut sellaista jonka saa ladattua auringonvalolla. En mä varmaan kiikareita ja jääkaappia hommaa tämän vuoksi.
Ap
Olen eri, mutta google maps riittää kyllä. Kiikareiden olemattomuus voi harmittaa, kun rannalla kuulet merellä olevan valaan tai pyöriäisiä, etkä näe paremmin .... Mutta eihän ne pakolliset ole.
Kyllä sä onnistut. Mutta miks ihmees naisen pitää miettii asioit noi kauan ja tarkasti? Miehen ku tuollaiset reissut tulee mielee perjantaina saunas ja lauantain jo menos.
Hyvä reissu siit tulee!
Jos tykkäät patikoida ja ilmat on sopivat niin Nordkapin turistirysässä poikettuasi siinä on kivat patikkareitit Knivskjelloddeniin ja Tunesiin vieressä. Omasta mielestä paljon enemmän käymisen arvoiset kuin se "the Nordkapp" - ja Knivskjellodden on oikeasti pohjoisempikin niemenkärki :)
Kannattaa ottaa joustava asenne, Jäämeren rannalla säät voi olla kesälläkin mitä vaan joten ennakkosuunnitelmiinsa ei kannata liikaa hirttäytyä.
Tulee varmasti kiva matka!
Mutta en ymmärrä tuota "mukaan bensaa kanistereissa". Onhan siellä huoltoasemia, kyllä bensaa saa, kunhan ei ihan viime tippaan jätä tankkaamista.
Ja kyllä, olen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä onnistut. Mutta miks ihmees naisen pitää miettii asioit noi kauan ja tarkasti? Miehen ku tuollaiset reissut tulee mielee perjantaina saunas ja lauantain jo menos.
Hyvä reissu siit tulee!
Ei ole kiva löytyä puskasta kuolleena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Juuri Nordkappissa kun käytiin ja oltiin pari yötä siinä Scandicin "parakkihotellissa" niin porot tuli hellettä pakoon varjoon hotellin sisäpihalle sielläkin. Finnmarkissa asuu suurinpiirtein saman verran poroja kuin Suomen Lapissakin, parisensataa tuhatta.
Lue mitä kirjoitetaan retardi. Se parakkisi on siellä ihan loppupäässä. Muualla P-Norjassa ei ole poroja alkuunkaan sitä määrää teillä lonnimassa kuin Suomessa.
Harmi, etten osaa ajaa autoa. Käy kateeksi. Vai ottaisitko mut mukaan? Turvallisempaa kaksin 😁