Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Renkaiden vaihto

Vierailija
24.03.2026 |

Kohta on taas se aika käsillä, kun erilaisille tee-se-itse intoilijoille saa nauraa, kun nämä rimpulatunkin ja ristikkoavaimen kanssa äheltävät kesärenkaita autojensa alle. Itse ajan autoni rengashotelliin, jossa vanhat pyörät alta pois, talvirenkaat pestään ja pistetään säilytykseen, kesärenkaat alle ja tarkistetaan ilmanpaineet ja tähän menee 15 minuuttia.

Huvittavaa, miten vielä nykyaikana kuvitellaan, että on joku saavutus vaihtaa kesärenkaat itse autoon ja ajaa puolityhjillä renkailla tarkastamaan ilmanpaineita 20km lähimmälle huoltoasemalle huomatakseen että ilmanpainemittaria ei ole.

Usein näillä tee-se-itse intoilijoilla ei ole mitään käryä oikeista ilmanpaineista, pulttien momenteista yms. Hauskinta on, että suurin osa näistä kuvittelee olevansa keskimääräistä parempia kuljettajia ja ymmärtävänsä auton tekniikasta enemmän kuin muut.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se muiden syy on että sä et osaa itse?

Vierailija
2/23 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saa nauraa...", "Huvittavaa...", "Hauskinta on..."

Kaikkei hauskinta on, kun viiden pennin trolli yrittää tahallaan ärsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvinsa kullakin

Vierailija
4/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään vaihdoin kesärenkaat alle, itse, perinteisen saksitunkin avulla. Sitten ajoin koeajona rengaspainemittarille absille, paineet oli ihan hyvät, säädin ne n. 2,3 bariin sen mittarin mukaan. Autossani on rengaspainevalvonta ja se valo pysyi pimeänä joten autonkin mielestä paineet on ihan hyvät.

Ajolenkiltä palattua vielä varmistuksena pyöränmutterien jälkikiristys, tai ainakin kireyden tarkastus kun olivat kireällä edelleen. Auto myös kulkee tasaisesti joten tasapainotuskin on kohdallaan. Ei muuta kuin kovaa kesäajelua, kunhan vaan bensan hinta laskisi...

Vierailija
5/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan joka vaihtaa itse renkaat, vaihda millään ristikkoavaimella, kyllä heillä yleensä on vähintään teleskooppivarrella varustettu tavallinen mutterin avaaja.

Vierailija
6/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siellä rengashotellissa on tieto yhtään mistään? Väliaikaiset kausiavut nakuttavat vanteen kuin vanteen samalla, liian tiukalla momentilla niin että hiekkaiset mutterit vain napsuvat ja hylsy raapii aluvanteen mutteripesät. Likaiset vanteet pääsevät muhimaan taas reiluksi puoleksi vuodeksi johonkin läjään.

Vierailija
7/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siellä rengashotellissa on tieto yhtään mistään? Väliaikaiset kausiavut nakuttavat vanteen kuin vanteen samalla, liian tiukalla momentilla niin että hiekkaiset mutterit vain napsuvat ja hylsy raapii aluvanteen mutteripesät. Likaiset vanteet pääsevät muhimaan taas reiluksi puoleksi vuodeksi johonkin läjään.

Tämä! Talvella piti uusituttaa pari talvirengasta niin olipa poijat pistäneet saatana momenttiin pyöränmutterit, sai potkia ihan kunnolla auki niitä avaimen kanssa.

Vierailija
8/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aika kova kynnys vaihdattaa renkaita liikkeessä. Käytin autoa rengasliikkeessä, koska mielestäni pari rengasta oli epätasapainossa. Tasapainotus onnistui. Kuukauden kuluttua aloin tarkistaa rengaspaineita, niin huomasin, että renkaat oli asennettu väärin eli vastoin pyörimissuuntaa.  Joskus aikoinaan oli vedetty pultit niin kireälle, että piti hakea 2 m jatkovarsi, että aukesi. On myös vedetty naarmuja vanteisiin. Pahin oli se, että pultit oli hakattu väärällä kierteellä menemään, niin meni koko napa ja pultit paskaksi. Ja tietenkään se ei heidän vikansa ollut!

Vierailija
9/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Talvella piti uusituttaa pari talvirengasta niin olipa poijat pistäneet saatana momenttiin pyöränmutterit, sai potkia ihan kunnolla auki niitä avaimen kanssa.

Ne jätkät ampuu ne rengasliikkeissä niin kovaa että normi aluvanne voi hyvinkin lähteä siitä mutterin kohdalta halkeamaan. Pitäs momenttiavaimella katsoa oikea kireys. Alumiini on haurasta ja ei kestä niitä mutteripyssyjä niinkuin peltiset. 

Vierailija
10/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti Ap tarina meni näin:

Ap varasi ajan rengashotelliin kahta viikkoa aiemmin tietämättä onko yöpakkaset silloin jo loppu. No ei ole vieläkään. Ap saapui paikalle rengasliikkeeseen sovittuna aikana mutta Ap:n renkaita ei löytynytkään mistään.  Ap joutui palaamaan kotiin sovittuaan, että liike soittaa kuin renkaat ovat löytyneeet. No sitä soitto ei kuulunut koskaan, joten Ap soitti uudelleen firman numeroon. Sieltä kerrottin, että firma on haettu konkurssiin ja Ap jäi nuolemaan näppejään ja renkaat jäivät kadoksiin.

Ap:n kaveri taas vaihtoi itse renkaat noin tunnissa ilman ongelmia.

Vierailija
11/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan joka vaihtaa itse renkaat, vaihda millään ristikkoavaimella, kyllä heillä yleensä on vähintään teleskooppivarrella varustettu tavallinen mutterin avaaja.

Mä vaihdoin ihan Jakoavaimella.

Auto nostettiin vaimon kanssa vipuvarsitekniikalla. Vaimo "122kg" istui vipuvarren päässä sen aikaa kun sain renkaan vaihdettua.

Sai Pitsan palkaksi.

Vierailija
12/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap köyhä? Vaihdatan aina koko pyörät.

Vierailija
13/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat itse? Meillä palvelusväki hoitaa tuollaiset asiat.

Minä en edes tiedä miten ja missä vaihtavat.

Vierailija
14/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Vianorilla ja ollaan tyytyväisiä. Tosin en tulisi tänne tekemään mitään aloituksia asiasta. Moukkia myös monet vastaajat. Eikä me varata aikaa vaan aika tulee meille ja joko hyväksytään tai vaihdetaan aika.   Ei monella ole varaa tähän. Me pidetään kun ikää jo on niin siellä ne odottaa eikä tarvi kannella mitään.

Vierailija
15/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitäis ajaa huoltoasemalle tarkistamaan ilmanpaine, kun sen voi tehdä kotipihassa?

Vierailija
16/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks pitäis ajaa huoltoasemalle tarkistamaan ilmanpaine, kun sen voi tehdä kotipihassa?

Sama ajatus kävi mielessä. Muutaman kympin maksaa oma kompressori. Kai nuo on jotain kerrostaloasukkaiden ongelmia.

Vierailija
17/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarkastaa pihalla kun voi tarkastaa tallissa?

Vierailija
18/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ajatus kävi mielessä. Muutaman kympin maksaa oma kompressori. Kai nuo on jotain kerrostaloasukkaiden ongelmia.

Aina on autolle tehtyjen toimenpiteiden jälkeen hyvä suorittaa koeajo, ensinnäkin että onnistuiko toimenpide / korjaus / huolto, ja toisekseen, onko ilmaantunut mitään uusia ongelmia. Sama on sitten käydä siellä painemittarilla tarkastamassa rengaspaineet kun on koeajoa suorittamassa muutenkin.

Vierailija
19/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kun renkaat käy maalla sukulaisen luona itse vaihtamassa on hyvä pestä kunnolla käsin & painepesurilla talven liat pois.

Toki kaikesta voi myös maksaa, mutta todennäköisemmin paremman tuloksen saa itse tekemällä - kun on oma lehmä ojassa tulee tehtyä kunnolla eikä "töissä täällä" mentaliteetilla.

Vierailija
20/23 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vaihdoin ihan Jakoavaimella.

Auto nostettiin vaimon kanssa vipuvarsitekniikalla. Vaimo "122kg" istui vipuvarren päässä sen aikaa kun sain renkaan vaihdettua.

Sai Pitsan palkaksi.

Sait tästäkin aiheesta syyn pilkata naisia. Pilkkaatko myös äitiäsi? 

M48

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä