Olen kuvitellut ettÀ taloudellinen tilanteeni on ok?
Mutta kun luen uutisia, niin ilmeisesti ei olekaan đ
MitÀ muilla 30-vuotiailla on omaisuutena ja missÀ taloudelisessa tilanteessa olette/olitte?
Mulla on vakityö, 4000e/kk palkka, 120k talolainaa, velaton auto, mutta vain vajaa 20k sÀÀstöjÀ tai sijoituksia.
Luen uutisia ja siellÀ tulee vastaan artikkeli jossa jo alle 30v on sadantuhannen sÀÀstöt?? Okei mulla on kolme lasta ja olen tehnyt vajaata työaikaa ja ollut kotona lasten takia, kohta sitten palaan tÀyspÀivÀisesti töihin. Mutta aika kaukana ollaan 100k sÀÀstöistÀ..
Kommentit (13)
3000e/kk palkka, velkaa melkein 20 000e, ei sÀÀstöjÀ. Joten ihan hyvin sinulla menee :)
Olen 38-vuotias akateeminen työtön mies. Omaisuutta ei ole juurikaan pÀÀssyt kertymÀÀn. Asun vuokralla ja kaiken irtaimistoni yhteisarvo on noin 2000 euroa. PelitileillÀ on samainen 2000 euroa. Työmarkkinatuesta ei juurikaan sÀÀstellÀ, mutta voin sanoa olevani tÀysin velaton mies jo alle nelikymppisenÀ.
Taloudellinen tilanteesi on ok, jos sinusta itsestÀsi tuntuu siltÀ, ettÀ se on sinulle ja sinun tarpeisiisi ihan ok. Ei tarvitse verrata muihin.
Minö en ymmÀrrÀ, mistÀ ne 100 tuhannen sÀÀstöt oikein on perÀisin noin nuorilla. Vanhempien lapsuudessa avaamalta sijoitustililtÀ?
ItsellÀ oli 3000 euroa sÀÀstötilillÀ kun tÀytin 18. Ne meni opiskeluihin.
Armeija 20-21 v, 25 v suoraan valmistuneena AMK inssinÀ vakitöihin. SÀÀstöjÀ oli silloin kesÀtöistÀ n. 1000-2000 ⏠ja 7000 ⏠opintolainaa.
28 vuotiaana ostettiin vaimon kanssa omakotitalo. KĂ€sirahat maksettiin sÀÀstöillĂ€ ja tilille jĂ€i n. 4000 âŹ.
Tuo raha + liikenevĂ€t tulot meni talon remontointiin seuraavana vuonna. 2021 alussa sÀÀstöjĂ€ oli 700 âŹ.
2024 oli n. 7000 ⏠sÀÀstöjÀ, kun auto laukesi. 6000 ⏠meni uuden kÀytetyn auton ostoon ilman lainaa. Edellisen auton kunnostukseen n. 2000 ⏠seuraavan vuoden aikana.
Nyt, 33 vuotiaana, on sÀÀstöjĂ€ kertynyt taas n. 3000 âŹ. Opintolainat on maksettu pois ja talosta on vielĂ€ jĂ€ljellĂ€ 50 tuhatta lainaa.
Ihan normaali ja hyvÀ tilanne tuo on. Lehdet tekevÀt mielellÀÀn juttuja ÀÀripÀistÀ, eli velkavankeuteen ajatutuneista tai miljonÀÀreistÀ.
Vajaa viiskymppisenĂ€, sijoituksissa ja sÀÀstöissĂ€ 150 000âŹ, tosin viimeviikkojen pörssitĂ€rinĂ€t onkin syöneet omaisuuden arvoa aika huolella (jos olis kĂ€teisvaroja niin olis oston paikkoja). Asuntolainaa 30 000⏠jĂ€ljellĂ€. Nettotulot 2000âŹ. Ei juurikaan kehumista mullakaan...
44-v., ei varallisuutta, sÀÀstöjÀ tai omaisuutta, luottokorttivelkaa 2 000 euroa, opintolainaa 15 000 euroa.
T. PitkÀaikaistyötön
EttÀ ottaa pattiin tÀllaiset paskanjauhannat.
HyvÀtuloisilla lapsettomilla pareilla on 100 000⏠sÀÀstettynÀ kolmekymppisinÀ, ei muilla.
Vierailija kirjoitti:
EttÀ ottaa pattiin tÀllaiset paskanjauhannat.
MikÀ tÀssÀ on paskanjauhantaa?
Palkka netto 2300 (80% työaika), asuntolainasta mun osuus 70 000, autosta viimeiset maksuerÀt menossa, sÀÀstössÀ tÀllÀ hetkellÀ tonni. IkÀÀ 34 ja yksi lapsi.
En osaa olla muuta kuin tyytyvÀinen. Rahat riittÀÀ kaikkeen mitÀ tarvitsen. Jokunen vuosi sitten menetin kaiken konkurssissa ja kÀvin lÀpi velkajÀrjestelyn.
VÀhÀn sama juttu kun Somessa kaikilla on aina isompi haba ja parempi beba kuin itsellÀ. Mutta tiiÀt varmaan itekkkin kun tarkemmin funtsit... :D
ItsellÀ on vÀhÀn huonompi tilanne. Koska muut statsit aika samat mutta ikÀÀ jo 44v. Tosin omaisuuden arvo vÀhÀn isompi, ja lainan mÀÀrÀ inan pienempi. Mutta ei kovin merkittÀvÀsti. Ja teen edelleen osa-aikaista duunia kun muksut on pieniÀ.
Tuo on sitÀ aikaa kun asuntolaina on suurimmillaan ja ollaan lasten kanssa kotona