Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten monet keskituloisetkin tuhlaa koko palkkansa?

Vierailija
23.03.2026 |

Niin että kuukauden viimeiset päivät on tili nollilla?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen muutamankin jotka tienaa 2500 nettona mutta 15 vuodessa ei ole säästöjä kertynyt. Itse olen työtön ja olen sentään 20000 euroa säästänyt.

Miksi pitäisi kertyä? Mulla on ollut lähipiirissä sen verran menetyksiä, että elän nyt enkä sitten eläkkeellä. Käyn työssä vain siksi, että se mahdollistaa mukavia asioita arjessa. 

Ei kai nuo poissulje toisiaan? Miksi raha pitäisi tuhlaamalla tuhlata? Laitan säästöön n. 700 euroa kuukaudessa ja meillä on kuitenkin isohkot kulut, kun on vielä asuntolainaa, mökkilainaa ja autetaan lapsia. Mies tienaa vähän vähemmän, minulla jää n. 2800 euroa. Enkä kyllä koe, että mitään puuttuisi. Säästetään esimerkiksi remontteihin ja siihen kuuluisaan pahaan päivään. 

Vierailija
22/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on tuhlaamista? Itse kutsun sitä elämäksi. Kaikki nyt vaan on kallista, ja elääkin pitää, muutenkin kuin kituuttamalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen muutamankin jotka tienaa 2500 nettona mutta 15 vuodessa ei ole säästöjä kertynyt. Itse olen työtön ja olen sentään 20000 euroa säästänyt.

Miksi pitäisi kertyä? Mulla on ollut lähipiirissä sen verran menetyksiä, että elän nyt enkä sitten eläkkeellä. Käyn työssä vain siksi, että se mahdollistaa mukavia asioita arjessa. 

Se on juurikin näin. Toki lapsille jää talo, mökki ja metsää sitten, kun meitä ei ukon kanssa enää ole, mutta käteistä tilillä ei tule olemaan ja osakkeet ja rahastotkin pistän lihoiksi sitä mukaa, kun tuottavat riittävästi. Käytän rahat oman elintason ylläpitoon, kun olen vielä elossa.

Vierailija
24/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nuo poissulje toisiaan? Miksi raha pitäisi tuhlaamalla tuhlata? Laitan säästöön n. 700 euroa kuukaudessa ja meillä on kuitenkin isohkot kulut, kun on vielä asuntolainaa, mökkilainaa ja autetaan lapsia. Mies tienaa vähän vähemmän, minulla jää n. 2800 euroa. Enkä kyllä koe, että mitään puuttuisi. Säästetään esimerkiksi remontteihin ja siihen kuuluisaan pahaan päivään. 

Ei sitä tartte "tuhlaamalla tuhlata"  mutta ymmärräthän, että se mikä sulle on "tuhlaamalla tuhlaamista", voi olla jotain ihanaa tai haaveiltua toiselle. Et sä oikein voi määrittää, onko toisen hankinnoissa tai elämyksissä järkeä, kun ei ne ole sua varten.

Vierailija
25/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaa 6 tonnia kuussa ja maksa siitä veroja sun muita tiluliluja melkein 2,5 tonnia.

Katsele vierestä kuinka toiset ostelee sossun rahoilla samettihameita ja saavat eläkettä tekemättä päivääkään töitä.

Vierailija
26/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asuntolaina on maksettava, samoin on maksettava autolaina, mun on maksettava opintolainani ja ruuan hinta on ihan törkeä sähköstä puhumattakaan. Kun on 4 lasta, mikään ei riitä. Eikä me edes käydä ikinä ulkomaanmatkoilla eikä lapsilla ole jääkiekon tai ratsastuksen kaltaisia valtavan kalliita harrastuksia. Elinkustannukset ovat valtavat. Älkääkä sanoko että myykää se talo ja muuttakaa vuokralle niin saatte asumistukea niin ei ole järkeä myydä taloa tappiolla eikä kuitenkaan saataisi asumistukea niin se on turha toimenpide.

Vierailija
27/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tartte "tuhlaamalla tuhlata"  mutta ymmärräthän, että se mikä sulle on "tuhlaamalla tuhlaamista", voi olla jotain ihanaa tai haaveiltua toiselle. Et sä oikein voi määrittää, onko toisen hankinnoissa tai elämyksissä järkeä, kun ei ne ole sua varten.

Tuosta sinun kommentista tuli sellainen kuva, että jos keskituloinen säästää niin sitten ei elä. Tokikaan en kenenkään "elämää" määrittele, mutta on se minusta hölmöä tuhlata kaikki rahat vaan siksi, että huomenna voi kuolla. 

Vierailija
28/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on nyt ja käärinliinoissa ei ole taskuja. 

Vierailija
29/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta sinun kommentista tuli sellainen kuva, että jos keskituloinen säästää niin sitten ei elä. Tokikaan en kenenkään "elämää" määrittele, mutta on se minusta hölmöä tuhlata kaikki rahat vaan siksi, että huomenna voi kuolla. 

Tästä voidaan keskustella vaikka maailman tappiin asti. Minusta on vähintään yhtä hölmöä jättää itselle merkityksellisiä ja mielekkäitä asioita tekemättä siilä syyllä, että säästää rahaa ja sitten kuolee ne rahat pankkitilillä. Paljonko niiden keruusta oli iloa? Mutta tämä keskustelu on loputon luuppi, joten jätetään tämä tähän ja todetaan, että kukin tyylillään.

Vierailija
30/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa menee laina lyhennyksiin, joten omaa taloa maksetaan. Palkka on vähän alle keskitulon niin ei tässä törmäämään pääse ja kaikki menee kun lapsen harrastus kun kallis.

Vierailija
31/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä voidaan keskustella vaikka maailman tappiin asti. Minusta on vähintään yhtä hölmöä jättää itselle merkityksellisiä ja mielekkäitä asioita tekemättä siilä syyllä, että säästää rahaa ja sitten kuolee ne rahat pankkitilillä. Paljonko niiden keruusta oli iloa? Mutta tämä keskustelu on loputon luuppi, joten jätetään tämä tähän ja todetaan, että kukin tyylillään.

Edelleen, molempia voi tehdä. Tässä oli puhe keskituloisista, ei persaukisista, joilla on joko tai. Jälkimmäiset sitten itkevät kun tulee työttömyyttä tai otetaan kalliita lainoja, kun ei minkäänlaista puskuria ole. Pahimmillaan rahat tuhlataan temuun tai Tallinnaan ja sitten ollaan niiin eletty. Mutta tämä keskustelu ei tosiaan tästä etene mihinkään. 

Vierailija
32/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menee useinkin varsinkin talvikausina. Netto yht.reilu 6000e. Talvella sähkö (sis.siirto) parhaimmillaan lähes 1000e/kk, asuntolaina 1600e, autoon (bensa+laina) 500e, vakuutukset, muut laskut, eläinlääkäri, omat lääkärit eräänä kuukautena 1000e (ei kuulu tt-sopimukseen eikä julkisella pääse tarkistuksiin, kuten gyne ja silmäl.) Kauppaan/ravintolaan 1000e, lomamatkat tai niihin säästäminen. Lasten harrastukset 200e, kausivaatteet, kampaajat jne.  Toki on vaihtelua kuukausittain. Ei eletä mitenkään ökysti kuitenkaan eikä osteta designer vaatteita yms. Rahat menee ihan perusjuttuihin, remonttiin jne. Toki säästöönkin saadaan mutta välillä niitäkin joudutaan käyttämään jos esim jokin isompi laite hajoaa tms.

Vierailija
33/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä menee useinkin varsinkin talvikausina. Netto yht.reilu 6000e. Talvella sähkö (sis.siirto) parhaimmillaan lähes 1000e/kk, asuntolaina 1600e, autoon (bensa+laina) 500e, vakuutukset, muut laskut, eläinlääkäri, omat lääkärit eräänä kuukautena 1000e (ei kuulu tt-sopimukseen eikä julkisella pääse tarkistuksiin, kuten gyne ja silmäl.) Kauppaan/ravintolaan 1000e, lomamatkat tai niihin säästäminen. Lasten harrastukset 200e, kausivaatteet, kampaajat jne.  Toki on vaihtelua kuukausittain. Ei eletä mitenkään ökysti kuitenkaan eikä osteta designer vaatteita yms. Rahat menee ihan perusjuttuihin, remonttiin jne. Toki säästöönkin saadaan mutta välillä niitäkin joudutaan käyttämään jos esim jokin isompi laite hajoaa tms.

Kannattaisi elää tulojen mukaan eikä larpata rikasta :D

Vierailija
34/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan ja lainoihin menee paljon rahaa. 

Vierailija
35/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka nettona n. 3000e, asun pk-seudulla ja aika hyvin saan kaiken menemään. Taidan olla näitä harvoja jotka pitävät jonkin asteista kulutustasoa täällä yllä. En tilaile Kiinasta, pyrin suosimaan suomalaisia yrityksiä. Toki voisi olla fiksua kyllä alkaa säästämäänkin ja vähentää kulutusta reilusti.

Vierailija
36/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne 

Tarvitsee

Terapiaa

Joka

Asiaan

Aina

Eikä

Siinä

Terapia

Auttaa

Aina!

Vierailija
37/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettona 2300€, asuntolainan lyhennys 250€, ylimääräinen lyhennys 350€, muut laskut 50€,sijoituksiin/säästöön 1000€, matkatilille 300€. 200€ jää ruokaan ja muihin menoihin, jos jotain jää tästä yli niin laitetaan säästöön tai matkatilille. Ennen tilipäivää tili on ideaalitapauksessa nollilla ja sama ruletti alkaa taas alusta.

Jos budjetti jostain syystä sakkaa, niin käytetään Visaa (ja maksetaan eräpäivänä heti pois)

Netto 5800, 2+18v lukiolainen, velaton koti. "Pakolliset" menot on puolet netosta. Vallintoja. Ostetaan kokolihaa, kalaa, tuoretta talvellakin, mutta ostan myös sopivat punalaput.

Vierailija
38/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelin joskus tämän palstan innoittamana ai:n kanssa, miksi ihmiset eivät säästä suositeltua puskuria (ja ovat sitten "yllättäen" vaikeuksissa, jos tulee jotain ekstraa - tuttua huttua täällä!). Yksi syy, mikä itseni yllätti oli, että monet eivät miellä pieniä summia säästämisen arvoiseksi vaan ne kulutetaan pois. Siis tyyliin kuukaudessa jäisi menojen jälkeen yli vain 50 € tms. Eikö se pieni summa just kannattaisi säästää, kun ei sillä esim. kuukausittaisella pienellä ylijäämällä saa hankittua mitään järkevää? 

Vierailija
39/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaa 6 tonnia kuussa ja maksa siitä veroja sun muita tiluliluja melkein 2,5 tonnia.

Katsele vierestä kuinka toiset ostelee sossun rahoilla samettihameita ja saavat eläkettä tekemättä päivääkään töitä.

Ei meillä vaan ole tuollaisia naapureita. 

Vierailija
40/44 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan tämmöisiä. Menee meillä nyt jotain suoraan säästöön, mutta kyllä kaikki muuten menee kuun loppuun mennessä. 2  aikuista, 2 teiniä. Nettotulot 5500 kuussa.

Mihin ne menee?

Ap

Esim nyt lähdetään pääsiäisenä New Yorkiin koko perheellä. Kaupasta ostan mitä ruokaa haluan, luomua ja lähiruokaa. Teinit harrastaa. En tiedä miksi pitäisi säästää. Asunto ja auto on maksettu. Ei ole mitään velkoja.

Ihmeen pitkälle saatte 5500 riittämään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän