Miten kova kuume hampaiden puhkeamisesta?
Hei,
pojalla (1-v)tänään aamulla oli kuumetta 37,8, heräsi vähän aikaisemmin, eikä pystynyt jatkamaan uniaan. Muuten ei nuhaa, yskää tms. Mietinkin, voisiko kuume johtua hampaista, puhkeamassa on molemmin puolin kulmahampaat. Millaista kuumetta muilla on ollut? Tietenkin itse pelkään korvatulehdusta yms. mutta olisi kiva kuulla, voisiko selittyä ihan vaan hampailla kun muuten poika on aika hyvävointinen. Taustalla on kyllä sairastettu korvatulehdus, kuuri päättyi vähän aika sitten, mutta kauhean kivuliaalta yms. ei vaikuta nyt.
t. Sirje
Kommentit (3)
Meille on tullut 10 hammasta ja kaikki ilman kuumetta. Oireettomia korvatulehduksia sen sijaan on ollut muutama eli lapsi ei ole valittanut korvaansa eikä ole ollut kipeän oloinen, mutta kuume on noussut ja korvatulehdus löytynyt :o(
Kuume on merkki elimistön tulehduksesta, kuume on elimistön taistelua taudinaiheuttajia vastaan. Lainaus " Kun lapsi sairastuu" -kirjasesta:
Hampaiden puhkeamista syytetään usein kuumeen syyksi. Kuumetta uudet hampaat eivät kuitenkaan aiheuta vaan kyse on yhteensattumasta: lapset alkavat sairastella infektioita samaan aikaan, kun hampaat ilmaantuvat.
Itse olen taipuvainen uskomaan tätä teoriaa.
Suippo ja kaksihampainen poika
En ole lääkäri, mutta lääkäri sanoi meille että hampaantulo voi nostaa semmosta alle 38 asteen lämpöä - yli 38 astetta pyllystä mitattuna on kuulemma vasta kuumetta. Mutta kannattanee seurata tilannetta ja kysellä vaikka neuvolasta miten menetellä jos jatkuu pitkään. Särkylääkettähän voi antaa tommoseen hammaskipuiluunkin hyvin!