Yle: nuket ja pehmolelut eivät enää kelpaa lapsille
Sata vuotta kestänyt leikkitutkimus paljastaa tapahtuneen muutoksen Suomalaisten lasten leikeissä:
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Oon kasarin lapsi enkä ollut yhtään kiinnostunut nukeista tai pehmoleluista. Mitä niillä leikitään? Rakentelin mm Legoilla kaikenlaista, myöhemmin kiinnostuin purkamaan ja kokoamaan kaikenlaista tekniikkaa. Pelasin Nintendolla. Olin vissiin vääränlainen tyttö.
Täällä toinen kasarilla kasvanut tyttö. Minua ja siskojani ei missään vaiheessa nuket kiinnostaneet eikä kaveripiirissä ollut kuin yksi nukeilla leikkijä. Äitini oli tästä todella pahoillaan, samoin tätini. Heidän lapsuudessaan nukke (huom, niitä oli vain yksi per leikkijä) oli rakkain lelu ja kaveri. Minusta nuket tuntuivat senkin vuoksi vanhanaikaisilta. Sain sekä posliininukkeja (kammottavia), barbeja (kauniita mutta niillä leikkiminen tuntui typerältä) ja vauvanukkeja (eivät herättäneet äidinvaistoa, hoivasin mielummin eläinpehmoja). Minusta tuntuu, että leikkimisen muutos oli käynnissä jo tuossa vaiheessa siinä missä naisen roolikin muuttui. Legot, eläinlelut ja mielikuvitusleikit kyllä kiinnostivat minua ja kavereitani.
Meillä 9v tyttö ei muilla leikikään, kuin pehmoilla. Ja niitä on hirmuinen määrä, kaikki yhtä rakkaita.