Yle: nuket ja pehmolelut eivät enää kelpaa lapsille
Sata vuotta kestänyt leikkitutkimus paljastaa tapahtuneen muutoksen Suomalaisten lasten leikeissä:
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Oon kasarin lapsi enkä ollut yhtään kiinnostunut nukeista tai pehmoleluista. Mitä niillä leikitään? Rakentelin mm Legoilla kaikenlaista, myöhemmin kiinnostuin purkamaan ja kokoamaan kaikenlaista tekniikkaa. Pelasin Nintendolla. Olin vissiin vääränlainen tyttö.
Et tietenkään. Jossain facen -70-luvun lasten ryhmässä joku just muisteli, miten lapsille yritettiin tuputtaa leluja sukupuolen mukaan.
Älypuhelin ja tabletti näköjään...
Lapselle kelpaa puinen Brio-junarata ja pehmolelut, jos sille ei mitään "hienompaa" osta. Harmi, etten lapsena osannut itsekään arvostaa kaikkia pehmeitä paketteja ja puukalikoita, mutta kaikki pehmolelut on edelleen rakkaita. Edelleen olen hieman katkera, että Legot annettiin pois. Nykyarvo olisi todennäköisesti tuhansia euroja.
Minkäikäiset leikkivät barbeilla.
Vierailija kirjoitti:
"Ennen kännyköiden tuloa kolmas- ja vielä neljäsluokkalaisetkin tytöt leikkivät nukeilla"
Mulla on nollarilla syntynyt tyttö, eikä hänellä ollut kuin simpukkakännykkä. Mutta ei hän silti nukeilla leikkinyt. Ei edes mun vanhoilla barbeilla, jotka olin säästänyt. Hän leikki pehmoleluilla ja petseillä ja keppihevosilla. Ei kaikki lapset välitä nukeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kasarin lapsi enkä ollut yhtään kiinnostunut nukeista tai pehmoleluista. Mitä niillä leikitään? Rakentelin mm Legoilla kaikenlaista, myöhemmin kiinnostuin purkamaan ja kokoamaan kaikenlaista tekniikkaa. Pelasin Nintendolla. Olin vissiin vääränlainen tyttö.
Et tietenkään. Jossain facen -70-luvun lasten ryhmässä joku just muisteli, miten lapsille yritettiin tuputtaa leluja sukupuolen mukaan.
Katsokaapa nykyaikana julkaistavia leluluetteloita. Tyttöjen ja poikien lelut on selvästi jaoteltu. Lastenvaatteissa vähän sama trendi: pienten poikien puseroissa on hirviöitä, dinosauruksia ja autoja, tyttöjen puseroissa hempeitä värejä ja yksisarvisia, ja keijukaisia.
Ööh.. Otsikon mukaan nuket ja pehmolelut ei enää kelpaa lapsille.
Jutusta lainaus:
"Museon selvityksessä kävi ilmi, että nuket ovat menettäneet vuosikymmeniä pitämänsä lelujen ykkössijan.
Syyksi arvioidaan muun muassa kännyköiden yleistymistä.
Nallekarhut, legot ja puulelut ovat sen sijaan säilyttäneet suosionsa."
Mikä se nallekarhu sitten on jos ei pehmo??
Ja lapsettomat pari-kolmekymppiset kyllä ostavat nostalgiapärinöissään legoja ja pokemonpehmoleluja...
Vierailija kirjoitti:
Ööh.. Otsikon mukaan nuket ja pehmolelut ei enää kelpaa lapsille.
Jutusta lainaus:
"Museon selvityksessä kävi ilmi, että nuket ovat menettäneet vuosikymmeniä pitämänsä lelujen ykkössijan.
Syyksi arvioidaan muun muassa kännyköiden yleistymistä.
Nallekarhut, legot ja puulelut ovat sen sijaan säilyttäneet suosionsa."
Mikä se nallekarhu sitten on jos ei pehmo??
Vaarallinen peto.
Kyllä nuo vielä turvaleluna ja unikaverina menee.
Kännykästä tiktokkia toljottava kuolaava vammainen vai mielikuvitusleikkejä kävyillä suorittava potra lapsi? Kummat otat? Kummanlaista ihmistainta kasvatat?
Vierailija kirjoitti:
Olin poika, mutta samat leikit. Tykkäsin kanssa purkaa kaikkia härveleitä ja tehdä niistä jotain. Esim radiomankoista sai kivoja patteritoimisisa sähkömoottoreita leikkeihin. Yhtenä jouluna legotoiveiden lisäksi toivoin rikikinäistä kasettimankkaa :D Pukki toi käytetyn mutta toimivan, harmitti hirveästi purkaa toimiva laite.
Eihän jutussa sanottu, että pehmolelujen suosio on vähentynyt, vain nukkejen. Myös omien havaintojeni mukaan pehmoleluilla leikitään edelleen ja paljon, myös (ainakin pienet) koululaiset.
Surullista, mutta ymmärrettävää.
Muistan vielä ennen 2000-luvun taitetta kun jotkut 2-4 luokkalaiset kiusasi ja vähätteli toista joka oli ottanut jonkun figuurin mukaan kouluun, vaikka itsekin olivat vielä vuotta aikaisemmin kannellut omia lelujaan mukana.
Kaikki lähtee yleensä sisaruksista ja vanhemmista; Vähättelevät, täysin eristäytyneet, kaljaa litkivät faijat jääkiekon ääressä kertovat millaisia oikeat miehet ovat ja vanhemmat sisarukset jotka enemmän tai vähemmän käyttäytyvät alentavasti kun toinen on vielä lapsi, mutta kateudessa ja mustasukkaisuudessaan kuopukselle ei voi sitäkään sallia.
On harmi jos suuntaudumme pois ihmisistä. Ihminen kuitenkin on elämämme perusyksikkö.