Vaiettu syy kotimaisen kulutuksen sakkaamiselle: Kaikki on kiinantuontia
Juuri käytin 1900€ Bottega Venetan ristipunottuun kauniiseen nahkalaukkuun jonka tekemiseen menee kymmeniä vuosia työtään hioneen ammattilaisen osalta 30-40 tuntia.
Suomessa on enää hyvin vähän mitään oikeaa käsityötä tai ammattitaitoa.
Ompelimot ja räätälit vielä ainoita jotka (kovaan hintaan) tekevät itse omalla ammattitaidolla tuotteita.
Toki rikkaille on se venetehdas joka myi myös arabisheikeille paatteja.
Kommentit (28)
On meillä esim Nousun hienot retrourheiluvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen suomalainen hinnoiteltu ulos aidosta suomalaisesta käsityöstä jo vuosikymmeniä sitten.
Maksaisitko talvitakista esim. 1600€?
Halvemmalla saat
Maksaisin ja olen maksanut. Cesare Attolinin kashmirvillatakki talvelle 2004 Stockmannilta joka maksoi 2699€.
Vieläkin käytössä tänä päivänä. Todella lämmin, kompakti ja kaunis.
I d i o o t t i ja rahansa...
Fiksuahan tuo. Attolinin takit lähtee nykyään 6-8 tonnista. Jokaikinen napinläpikin käsin ommeltu italialaisessa perheyrityksessä ja siellä saa vapaasti piipahtaa kuka tahansa turisti jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
On meillä esim Nousun hienot retrourheiluvaatteet.
Piti googlata, on ilmeisesti täysin Made in Finland. Täytyypä laittaa ostolistalle.
Yksi syys sakkaamiselle on, ettei aina tarvitse mitään uutta. Nykyihmisellä on aika paljon jo kaikkea.
Itse ostaisin mielelläni mahdollisimman kotimaista ja laadukasta, mutta en kansainvälistä huippumuotia, kun olen ihan tavis. Lisäksi ostovoima on pilattu myös kotimaiseen tuotantoon, kun tavallisen ihmisen palkka menee asumiseen ja ruokaan. Mutta kirppareilta joskus löytää helmiä, kuten kymmeniä vuosia vanhan 100% varmuudella kotimaisen uudenveroisen kashmirvillakangastakin.
Köyhdytä keskiluokka niin kukaan ei enää kuluta. Köyhillä ei ole varaa kuin temuttamiseen ja rikkaat ostaa ulkomailta kansainvälisiä merkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syys sakkaamiselle on, ettei aina tarvitse mitään uutta. Nykyihmisellä on aika paljon jo kaikkea.
Itse ostaisin mielelläni mahdollisimman kotimaista ja laadukasta, mutta en kansainvälistä huippumuotia, kun olen ihan tavis. Lisäksi ostovoima on pilattu myös kotimaiseen tuotantoon, kun tavallisen ihmisen palkka menee asumiseen ja ruokaan. Mutta kirppareilta joskus löytää helmiä, kuten kymmeniä vuosia vanhan 100% varmuudella kotimaisen uudenveroisen kashmirvillakangastakin.
Köyhdytä keskiluokka niin kukaan ei enää kuluta. Köyhillä ei ole varaa kuin temuttamiseen ja rikkaat ostaa ulkomailta kansainvälisiä merkkejä.
Ei rikkaalla ole mitään motiivia ostaa Suomesta. Maailmalla ja muualla Euroopassa on +150 vuotta täydellisyyteen asti tuotettaan hioneita perhefirmoja joita joku suomalainen paja ei mitenkään materiaalien ja työn laadussa voi päihittää.
No sepä se. Rikkaat kuitenkin ovat käsi ojossa vaatimassa muita kuluttamaan kotimaassa. Vaan kun ei ole rahaa, tarvetta ja kotimaasta ei saa enää minkäänlaista laatua.
Tavallinen ihminen ei kaipaa täydellisyyttä. Tavis kaipaa käytännöllisyyttä ja kestävyyttä kukkarolle sopivasti.
22 vuotta kestäneen kauniin tuotteen osto idiotismia? Joka 100% luonnonmateriaalia ja käsityötä?
Onko sitten fiksua samassa ajassa ostaa 5 kiinalaista muovitakkia?