Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, en osaa hoitaa lapsia?

Vierailija
21.03.2026 |

En ole koskaan halunnut lapsia, ja olen päälle 30v. Sukulaisillani ja esim siskollani on kuitenkin lapsia joita välillä hoidan. Minä en tiedä mitä niiden kanssa pitää tehdä ja yleensä ne lapset alkaakin "pomottaa" minua kun olen aika ujo ja sellainen joka ei osaa sanoa ei. Onko tuo normaalia vai onko lapsi saanut huonon kasvatuksen? Minä en muista,että itse olisin pomottanut ketään lapsena. Minusta tuntuu myös kiusalliselta lukea esim kirjaa lapselle kun en keksi mitään. Ja sitten lapsi suuttuu ja mököttää. Miehen sukulaisilla myös pieniä lapsia ja olin ihan paniikissa kun kerran mut jätettiin vähäksi aikaa kahdestaan 8kk.vauvan kanssa. 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa hoitamasta jos et viihdy lasten seurassa. Et ole velvollinen hoitamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa hoitamasta jos et viihdy lasten seurassa. Et ole velvollinen hoitamaan. 

No olen luotettava,mutta ujo ja hiljainen. Musta on tosi noloa olla äänekäs ja komentaa lasta.

Vierailija
4/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruutu naaman eteen vaan niin ei tarvi hoitaa.

Vierailija
5/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapset kokeilevat sinua kun olet niin kokematon lasten kanssa ja kiltti. Kiltti, hyvin kasvatettu lapsi on helppo hoidettava. Moni jättää kasvatuksen niin vähälle ja on kaverivanhempi, että lapset kokeilevat sitten rajoja hoitajan tai opettajan kanssa.  Jos haluat hoitaa noita  lapsia, ole johtaja ja jämäkkä ja luo säännöt tai sitten toteat, että et ole luonteeltasi sopiva hoitaja. Käy kylässä mutta älä ota yksin hoitoon ja vastuulle jos se on epämukavaa mielestäsi. Lapselle voi hyvin ehdottaa lukemista ja lapsi voi valita vaikka kahdesta kirjasta kumpaa luetaan. Jos on pelkkää kiukuttelua ja kiipeilyä sisällä, niin puistossa tai metsässä ulkoilu on helpointa jos haluat hoitaa. 

Vierailija
6/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komentaminen ei tarkoita huutamista. Lapset ei oo tyhmiä. He tajuavat, ettet uskalla komentaa ja sen vuoksi pomottavat sinua. 

Vierailija
7/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaasss tämän paskan paska aloitus.  😝🤮🤮🤮🤮🤮🐖🐖🐖🐖🐖

Vierailija
8/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hoida, äläkä ruikuta. Yleensä lapsi leikkii hoivaamalla lemmikkiä tai nukkea. Sisarukset hoivaavat toisiaan.

Vierailija
9/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muista, mutta kun itse hoidan lapsia en katso olevani kasvattajan roolissa. Olen kaveri, joka huolehtii perustarpeista (turvallisuus, ruoka yms.) ja siinä se. Lapset saa valita mitä tehdään järkevissä rajoissa.

Tosin teen tämän kaiken mielelläni. Ihmettelen miksi ap ylipäätään hoitaa lapsia jos ei koe sitä luontevaksi.

Vierailija
10/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komentaminen ei tarkoita huutamista. Lapset ei oo tyhmiä. He tajuavat, ettet uskalla komentaa ja sen vuoksi pomottavat sinua. 

Tosin pelkkä komentaminen ei yleensä riitä vaan tarvitaan myös uhkailua, kiristämistä ja lahjontaa. Kannattaa kysyä lapsen vanhemmilta, että mitä menetelmiä heillä käytetään tuossa, eli laitetaanko lapsi esim. jäähylle jos on tottelematon.

Vierailija
11/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lapsista ns. testaa hoitajiaan. Jos testauksen tulos on, että hoitaja ei pysty estämään heiltä huonoa käytöstä niin sitten huono käytös räjähtää käsiin. Ja toisaalta lapset tuntevat (alitajuisesti) olonsa turvattomiksi jos aikuinen ei ole jämäkkä.

Vierailija
12/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia ettei osaa hoitaa lapsia jos ei ole kokemusta lapsista. Itse huomaan että olen lapsille enemmän kuin kaveri. Kerran olin hoitamassa lapsia ja ratkaisin toisen lapsen kiukkutilanteen siten, että ehdotin että mennään syömään pakastimesta jäätelöä. Minulla siis ei ole omia lapsia ja olen pari kertaa ollut pari tuntia lapsenvahtina. 

Vierailija
13/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin pelkkä komentaminen ei yleensä riitä vaan tarvitaan myös uhkailua, kiristämistä ja lahjontaa. Kannattaa kysyä lapsen vanhemmilta, että mitä menetelmiä heillä käytetään tuossa, eli laitetaanko lapsi esim. jäähylle jos on tottelematon.

Ei ap:n tehtävä ole opetella kasvattamaan kurittomia lapsia. Kurittomuus johtuu vanhempien luistamisesta kasvatuksessa. Harva antaa tai ottaa ongelmakoiraa hoitoon ihmiselle,  jolla ei ole mitään kokemusta koirista. Jos ap:n sukulaisten lapset osaisivat käyttäytyä, niitä olisi helppo hoitaa ihan vain olemalla läsnä.  Hyvin käyttäytyville lapsille voi antaa vaikka Legot tai palapelin tai värityskirjan, tai vaikka leipoa pullaa yhdessä. 

Vierailija
14/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on oma tahto. Ei väliä jos ehdotat jotain ja eivät heti innostu.

Oman lapsen kanssa oppii että pääasia että lapsi on turvassa, syönyt ja nukkunut. Yhdessä oppii sitten huomaamaan mistä lapsi pitää.

Koetko että sinun pitäisi jotenkin olla "äänessä"? Miksi? Heti kun olet vähän aikaa jonkun lapsen seurassa?

Vierailija
15/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n tehtävä ole opetella kasvattamaan kurittomia lapsia. Kurittomuus johtuu vanhempien luistamisesta kasvatuksessa. Harva antaa tai ottaa ongelmakoiraa hoitoon ihmiselle,  jolla ei ole mitään kokemusta koirista. Jos ap:n sukulaisten lapset osaisivat käyttäytyä, niitä olisi helppo hoitaa ihan vain olemalla läsnä.  Hyvin käyttäytyville lapsille voi antaa vaikka Legot tai palapelin tai värityskirjan, tai vaikka leipoa pullaa yhdessä. 

Pyrkimys kurittomuuteen on lasten normaali ominaisuus. Lapsi ei ole tyhmä vaan ymmärtää, että vaikka vanhempia ei voisi hirveästi uhmata niin lapsenvahtia saattaa pystyä uhmaamaan. Lapsi joka on oman perheen piirissä kullannuppu saattaa hoidossa olla hirviö. Tai päinvastoin.

Vierailija
16/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaisi ajatus jonkun 8kk vauvan hoitamisesta. Olisin varmaan ihan paniikissa.

Vierailija
17/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyrkimys kurittomuuteen on lasten normaali ominaisuus. Lapsi ei ole tyhmä vaan ymmärtää, että vaikka vanhempia ei voisi hirveästi uhmata niin lapsenvahtia saattaa pystyä uhmaamaan. Lapsi joka on oman perheen piirissä kullannuppu saattaa hoidossa olla hirviö. Tai päinvastoin.

Eli taas päästään tulokseen, että ap ei ole velvollinen suostumaan tähän tehtävään, johon ei sovellu. 

Vierailija
18/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus auttaa. :D 

Vierailija
19/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä ap, että opettele pitämään puoliasi ja asettamaan rajoja mihin suostut. 

Vierailija
20/32 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli taas päästään tulokseen, että ap ei ole velvollinen suostumaan tähän tehtävään, johon ei sovellu. 

Kurinpito on yksi osa lastenhoitoa ja se on aivan opittavissa oleva asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme