Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasiaisen irtauma silmässä

Vierailija
21.03.2026 |

Minulle tuli lasiaisen irtauma jo tammikuun alussa. Siitä viikon päästä silmälääkäri on tutkinut silmän, ja vielä uudelleen kuukauden päästä. Hyvin on verkkokalvo kiinni. 

Mutta kauanko nämä oireet oikein kestää? Koska tämä helpottaa edes jonkun verran? Yhä edelleen tuossa silmässä liikkuu "yksi musta langanpätkä" ja näkö on sumeampi kuin toisessa. En siis edelleenkään todellakaan näe tällä silmällä hyvin...

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla noita langanpätkiä ym. silmissä on ollut jo yli 20 vuotta.  Korostuu aurinkoisina päivinä tai vaaleaa taustaa vatsen. Häiritsee enemmän tai vähemmän tai useinkin ei lainkaan.

Vierailija
22/31 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yleinen vaiva ikääntyneemmillä

Hups. Onko 40-v. Ikääntynyt?

T.eri

On. Vanheneminen alkaa jo syntymästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee joskus värikkäitä välkkeitä silmien ylänurkkaan, mutta kun liuotan suussani aspiriinia niin ne häipyy. Mitähän ovat? 

Onko migreeni tuloillaan. 

Mulla samantyyppistä ja diagnosoitu nimenomaan migreeniksi. Eri

Vierailija
24/31 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tavallista, että näkökentässä näkyy jonkinlaista hattaraa loppuelämän. Tiivistymät lasiaisessa eivät häviä koskaan mutta häiritsevät vähemmän, kun siirtyvät kauemmaksi verkkokalvon pinnalta. Satunnainen salamointi etenkin hämärässä saattaa jatkua kuukausia, jopa vuosia. Ks Terveyskirjasto . Lasiaisen irtauma. 
terv. Silmälääkäri

Vierailija
25/31 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut jostain 25 vuotiaasta niitä liikkuvia siittiön näköisiä näkökentässä. En ole edes tajunnut huolestua. Olen nyt 53v. 

Tämä ei taida olla kuitenkaan lasiaisen irtauma. 

Voi niitä siittiön näköisiksikin kuvata.

Vierailija
26/31 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kai on jo todettu lasiaisen irtauma. Migreeni ei kai yleisesti kesti kuukausia.

Vierailija
27/31 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdeksäs kuukausi menossa. Vähän salamoi iltaisin ja hämähäkki kulkee ja vähän jotain roippeita. Onneksi toinen silmä on ok. Kaverilla kesti vuoden tuo irtauma. 

Ihailen rentoa asennettasi

Vierailija
28/31 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et sitten kysynyt asiaa lääkäriltä jälkitarkastuksen yhteydessä?

Vierailija
29/31 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kuukautta meni, että kärpäset hävisivät näkökentästä. Sen jälkeen näin ihan normaalisti. 

Vierailija
30/31 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näen hämärässäkin jotenkin tosi huonosti tuolla silmällä. Ei oo kauhean kiva ajaa autollakaan hämärässä...

Ap

Itselläni jo ennestäänkin huono hämäränäkö huononi entisestään. Irtaumat tuli molempiin likinäköisiin silmiini parin vuoden välein ja sumuiseksi jäi näkö. Ulkoilu-ja autoilunäkö on ok mutta lähinäköön jäi suttuisuutta. Silmälääkäriin PITÄÄ mennä jos tulee irtauma. Menin varmuuden vuoksi vaikkei nokisadetta ollutkaan ja reikähän sieltä toisen silmän verkkokalvosta löytyi. Laseroitiin umpeen Mehiläisessä HUSin piikkiin. Vittumainen vaiva.

Vierailija
31/31 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikää minulla on vasta vähän päälle 30 vuotta, mutta toki tuossa silmässä on voimakkaasti miinusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi