Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun maksukatto tulee täyteen, miten olette toimineet?

Vierailija
21.03.2026 |

Hoidan äitini asioita ja hän oli alkuvuoden sairaalassa useamman viikon. Maksukatto tuli täyteen jo yhdellä laskulla ja ylimenevä osa oli laskutettu jo sillä alemmalla hinnalla. Pitääkö maksunalennus silti hakea erikseen? Asia on tehty siten tyhmästi, että maksukattoasiat voi hoitaa vain soittamalla johonkin naurettavaan 1h soittoaikaan arkisin (kun olen töissä). Vakuutusyhtiö kyselee nyt todistusta maksukaton täyttymisestä, vaikka se siis näkyy jo siinä laskulla

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, mutta itse ainakin kokeilisin hakea ylimenneen maksun takaisin.

Vierailija
2/8 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, maksualennus pitää hakea erikseen myös maksukaton täyttymisen jälkeen, jos sitä haetaan pienituloisuuden perusteella.  Eri sairaanhoitopiireillä on hakemukseen vähän eri käytäntöjä, mutta periaate on sama. Itse hoidan vanhimman veljeni asioita ja kaksi kertaa olen hakemuksen tehnyt, alennusta on myös saatu. Lomakkeeseen pitää olla tiliotteet ja tarkat tulotiedot, osan saavat kyllä tarkistettua tulorekistereistä.  Ei sinun tarvitse soittaa mihinkään, etsit vain netistä lomakkeen alueesi sairaanhoitopiiristä ja täytät sen ja lähetät. Joillekin voi lähettää sähköisesti, joillekin pitää laittaa postitse.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin sanaa 'maksunalennus' väärin. Tarkoitin vaan sitä alempaa sairaalapäivähintaa, en vähävaraisuuden takia haettavaa maksun alennusta

ap

Vierailija
4/8 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ylimenevän maksun? Laskussa oli huomioitu jo maksukatto ja ylimenevä osa oli laskutettu alemmalla hinnalla.

ap

Vierailija
5/8 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin sanaa 'maksunalennus' väärin. Tarkoitin vaan sitä alempaa sairaalapäivähintaa, en vähävaraisuuden takia haettavaa maksun alennusta

ap

No tätä minä juuri tarkoitin, en nyt ymmärrä yhtään mitä muuta olisin edes voinut tarkoittaa. Eli lomakkeella haetaan alennusta ja siihen pitää liittää dokumentteja mukaan. Alennus tulee niin että tulee korvaava lasku ja sitä alkuperäistä laskua ei tarvitse maksaa. Meillä meni niin, että päätös tuli vasta eräpäivän jälkeen, joten lainasin veljelle rahaa vähän että saatiin maksettua koko lasku. Uusi lasku ja päätös tuli vasta eräpäivän jälkeen. Veli sai erotuksen tililleen, mutta se oli todella tarkkaa miten se ilmoitettiin, eli ei ollut ihan läpihuutojuttu.  t. 2

Vierailija
6/8 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ylimenevän maksun? Laskussa oli huomioitu jo maksukatto ja ylimenevä osa oli laskutettu alemmalla hinnalla.

ap

Kirjoita se asia auki siihen vakuutusyhtiön selvitykseen.

Vierailija
7/8 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitä sinä siis haluat vastauksesi?

Teet tarkan selostuksen. Ei riitä pelkät kuitit.

Vierailija
8/8 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko hyvinvointialueen laskuihin myös hammaslääkärilaskut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan