Miksi Suomen Evankelisluterilaisen kirkon jäsenmäärän radikaali vähentyminen ei vähennä pappien määrää?
Kuinka on mahdollista, että Suomesta löytyy näinä kansaa kurittavien leikkausten aikoina yksi ryhmä, jota eivät koske samat lainalaisuudet kuin normaaleja ihmisiä?
Kommentit (12)
Ihan samaa tahtia ihmisiä esim. kuolee kuin ennenkin. Jossain Malmin hautuumaallakin kuopataan ihmisiä aivan liukuhihnameiningillä.
Palvelun laatu paranee. Eikä koskaan - ainakaan 150 vuoteen - kirkon jäsenistöstä ole ollut aktiivisia kuin pieni ydinjoukko. Valtaosa ovat kristittyjä tavan vuoksi.
Kirkko on henkilöstönsä elatusautomaatti. Se on se mikä kirkkoa ja pappeja kiinnostaa. Oma yltäkylläinen elämä ja valta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähentää. Pienet seurakunnat ovat yhdistyneet ja sama pappi voi kiertää useammassa seurakunnassa.
Totuus, ei vähennä.
Aikanaan varmaan näin tulee käymään.
Pitäähän niille pitkän koulutuksen jälkeen olla suojatyöpaikka
Olen entinen seurakunnan työntekijä. Samanlaista kiusaamista ja vallankäyttöä kuin muuallakin. Jopa pahempaa. Että siunausta vaan ja lähimmäisen rakkautta
Sama se on valtiolla ja kunnilla. Käskettävien määrä vähenee tai pysyy entisellään. Pomojen määrä lisääntyy tai lisääntyy paljon.
Eliitti on eliittiä ja eliitillä on eliitin säännöt. Puhumattakaan pappis-säädystä joka on eliitin eliittiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen seurakunnan työntekijä. Samanlaista kiusaamista ja vallankäyttöä kuin muuallakin. Jopa pahempaa. Että siunausta vaan ja lähimmäisen rakkautta
Eikös kirkko ole jopa pahimpia kiusaamisen linnakkeita? Papit osaavat taatusti saada muut tuntemaan alemmuutta. Toki silleen sivistyneen "hienosti".
Mitätöinti, väheksyntä, kiusanteko, ylimieliset hymyt ja ilmeet, itsensä palveluttaminen yms......
Vierailija kirjoitti:
Seurakunta on aina ollut kyselyissä työhyvinvoinnin pohjasakkaa.
Kyllä se vähentää. Pienet seurakunnat ovat yhdistyneet ja sama pappi voi kiertää useammassa seurakunnassa.