Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suzanne Innes-Stubb teki eleen, joka ei kuulu Suomeen

Vierailija
18.03.2026 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/16d41bc5-5d03-45c5-a6db-450d…

Onpahan taas saatu meteliä aiheesta? Hoviniiaus!!!  Ei kuulu Suomeen???? Ja taas on etiketti tapa-asiantuntijat äänessä.

Suzanne on britti ja he ovat vieraana UK:ssa. 

Aika luonnollista on että silloin noudatetaan brittihovin etikettiä.

Siitähän olisi vasta möly noussut, jos olisi toimittu toisin?

Miten nämä IP-lehdet viitsivät vääntää tällaista sontaa joka asiasta?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.instagram.com/reel/C039XJWoTW-/

Mette-Marit niiasi vielä syvempään. 

Vierailija
82/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle opetettiin lapsena niiaus, vaikkei sitä oikeastaan ole myöhemmin tarvinnut. Se liittyi jotenkin kouluun. Muistaakseni todistusta tai jotain palkintoa tmv. noutaessa piti kiittää ja niiata. Pojat kumarsivat. Muun sukupuolisia ei ollut. 70-luvun loppupuolen kouluajoista kyse.

Olen syntynyt 70-luvun alussa ja meidän piti lapsina tai no "piti", se oli ihan luonnollista, niiata kun tervehdimme aikuisia. Ja tosiaan todistusta hakiessa. Harmi kun vanhat hyvät tavat katoavat.

Niiaaminen oli pikkutyttöjen ja palvelijattarien hommaa. Aikuiset naiset ovat aina nyökänneet tai kätelleet vertaisiaan Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Britanniassakaan vieraiden kuulu niiata kuninkaalle. Palvelijat niiaavat ja hovin alemmat ylempiä, mutta ei vieraat. 

Niiaavat.

Britanniassa vieraan valtion edustaja voi niiata, mutta on etiketin mukaista myös kättely.

Mitään niiauspakkoa ei ole vieraan valtion edustajalla.

Ellen väärin muista, kuninkaallisetkin niiaavat toisilleen. Riippuu missä asemassa kukin on.

Vierailija
84/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä muistuukin mieleeni Tanja Karpelan ministeriaikoinaan aiheuttama kohu kun hän meni niiaamaan paaville, vaikkei ole katolilainen. On se miehillä helppoa kun aina ja kaikille voi kumartaa ilman, että se aiheuttaa ylenpalttista hämmennystä ja skandaalinkäryä.

Kyl nyt paaville voisi niiatakin. 

Vierailija
85/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä toivon, että niiaukset tulisivat takaisin suomalaisten naisten käytökseen. Minusta se on naisellista. Sitä näki vielä ainakin 90-luvullakin.

Olisihan se kaunista.

Poikien / miesten kuuluisi vastaavasti pokata kauniisti. Siis kumarrus ja pokkaus jalan raapaisulla (suora jalka sivulle ja takaisin toisen viereen).

Lapsuudessani hyvin kasvatetut pienet pojat jo osasivat.

Tuo jalan raapaisu kyllä nykyään herkästi antaa sellaisen vaikutelman kuin nuorukainen pelleilisi. Vähemmän on enemmän.

Vierailija
86/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on raskasta olla. Miksi?

Koska täällä ei ole käytöstapoja.

Miten paljon kevyempää, valoisampaa ja helpompaa olisi, jos ihmisillä olisi käytöstavat.

Vierailija
87/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle opetettiin lapsena niiaus, vaikkei sitä oikeastaan ole myöhemmin tarvinnut. Se liittyi jotenkin kouluun. Muistaakseni todistusta tai jotain palkintoa tmv. noutaessa piti kiittää ja niiata. Pojat kumarsivat. Muun sukupuolisia ei ollut. 70-luvun loppupuolen kouluajoista kyse.

Olen syntynyt 70-luvun alussa ja meidän piti lapsina tai no "piti", se oli ihan luonnollista, niiata kun tervehdimme aikuisia. Ja tosiaan todistusta hakiessa. Harmi kun vanhat hyvät tavat katoavat.

Niiaaminen oli pikkutyttöjen ja palvelijattarien hommaa. Aikuiset naiset ovat aina nyökänneet tai kätelleet vertaisiaan Suomessa.

En usko, että tuolla Briteissäkään aikuiset naiset ihan muuten vaan niiailevat toisilleen. Kyllähän se Suomessakin on liittynyt aina erityisiin tilanteisiin, juuri esim. jos on esiintynyt tai hakenut jotain tutkintotodistusta tai palkintoa tms. 

Vierailija
88/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiset käytöstavat kunniaan.

Jos miehet pokkaisivat kauniisti, se lisäisi naisten arvostusta miehiä kohtaan. Aivan varmasti.

Tuossa yksi esimerkki.

Vierailija
89/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkäähän alapeukuttako. Niiaaminen on ollut alemmuuden osoitus. Piiat ovat niianneet emännille, työläiset säätyläisille, tyttölapset aikuisille ja koululaiset opettajille.

Silloin tällöin näen niiauksia musiikkiopiston matineoissa, ja ilmeisesti opettajat opettavat, että tytöt saavat itse valita. Mielestäni nyky-Suomessa tytöllekin sopii paremmin reipas kumarrus ja iloinen hymy. 

Vierailija
90/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut kiva, jos Suomessakin olisi ollut monarkia.

Vierailija
91/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehet pokkaisivat kauniisti, se lisäisi naisten arvostusta miehiä kohtaan. Aivan varmasti.

Tuossa yksi esimerkki.

Miten tuo pokkaus siis käytännössä tehdään? Olen sen verran nuori, että en ole nähnyt elämäni aikana kenenkään pokkaavan. Ihan vaan mielenkiinnosta olisi hauska tietää

Vierailija
92/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkäähän alapeukuttako. Niiaaminen on ollut alemmuuden osoitus. Piiat ovat niianneet emännille, työläiset säätyläisille, tyttölapset aikuisille ja koululaiset opettajille.

Silloin tällöin näen niiauksia musiikkiopiston matineoissa, ja ilmeisesti opettajat opettavat, että tytöt saavat itse valita. Mielestäni nyky-Suomessa tytöllekin sopii paremmin reipas kumarrus ja iloinen hymy. 

Olen samaa mieltä, että Suomessa on ihan ok valita niiaamisen ja kumartamisen välillä, kumpi tuntuu luontevammalta itselle. 

Vierailija
93/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutiskynnys olisi mielestäni ylittynyt vasta, jos Suzanne olisi pieraissut niiatessaan.

Vierailija
94/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naisen kuulu kumartaa vaan niiata. Naiset niiaavat ja miehet kumartavat.

Vierailija
95/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karun näköistä olisi, jos vanhat koppelot niiaisivat tuolla Briteissä. Onneksi näin ei ole tapana. En ole nähnyt muidenkaan presidenttipuolisoiden noin tekevän.

Etiketti haltuun ja sitten työmatkalle.

Vierailija
96/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä woke - aikana onneksi musiikkipuolella ei ole woke - vouhotusta. Klassisella puolella on niin fiksuja tyyppejä, että heitä kiinnostaa pelkästään musiikki.

Ihmisen peräreikä ei onneksi inspiroi eikä ole koko maailman keskipiste.

Niiaus ym. käytöstavat eivät herätä raivoa.

Joten vielä on Suomessa toivoa.

Sitten on nämä someraivoajat erikseen.

Vierailija
97/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutiskynnys olisi mielestäni ylittynyt vasta, jos Suzanne olisi pieraissut niiatessaan.

Tämä.

Vierailija
98/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yksi esimerkki.

Miten tuo pokkaus siis käytännössä tehdään? Olen sen verran nuori, että en ole nähnyt elämäni aikana kenenkään pokkaavan. Ihan vaan mielenkiinnosta olisi hauska tietää

Katso joku vanha Suomifilmi.

Vierailija
99/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa naisen kuuluu niiata tervehtiessään selvästi itseään vanhempaa miestä. Eli tyttöset niiaavat.

Vierailija
100/112 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brittejäkö tuo tuolla edustaa vai miksi on matkassa? 

Hän on meidän, siis Suomen, presidentin vaimo. Ja siksi mukana tuolla. Oletko huomannut että hyvin usein jos ei vallan aina ne presidentin puolisot ovat mukana valtiovierailuilla yms?