Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein ostatte työvaatteita

Vierailija
18.03.2026 |

En tarkoita esim hoitajan työvaatteita vaan ihan siviiliasussa työskenteleviä. Itsellä tulee uudistettua garderobi kaksi kertaa vuodessa syksyisin ja keväisin. Parit housut ja 2-3 paitaa ja neule kahdesti vuodessa. Käytättekö asusteita, koruja ja onko ne airoja vai jotain muuta?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun sahaan jalkaan

Sen lahkeen voi ommella takaisin kiinni.

Vierailija
42/62 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puku. Ehkä kerran kuussa nykyisin. Niitä on jo rivi kaapissa.

T: DI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne vanhat vaatteet päätyy? Uffin kautta jätevuoriksi Afrikan autiomaihin? 

Vierailija
44/62 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vastuullista olla jatkuvasti ostamassa uusia työvaatteita. Hyvälaatuiset toimistovaatteet kestävät hyvinä useita vuosia. En todellakaan ostele jatkuvasti.

Päiväkodissa työskenteleviltä odotetaan että ulkoilevat säällä kuin säällä. Hyvät sateenkestävät vaatteet maksavat paljon. Samoin talvella pitää olla lämmintä vaatetta, että tarkenee useamman tunnin olla ulkona. Sisävaatteet joutuvat kovaan kulutukseen, kun kaikkea mahdollista eritettä päälleen saa. Toimistovaatteilla ei tuolla työskennellä. 
Saisi kaupunki maksaa jotakin vaaterahaa tai tarjota edes ulkovaatteet. 
Joten tuo käytettynä perus vaatteiden ostaminen työkäytöön on ihan fiksua.Eli riippuu paljon myös alasta, missä työskentelet.

On sulla kyllä huonolaatuisia vaatteita, kun itse teen täyden työpäivän ulkona ympäri vuoden, eikä mun tarvitse vuosittain uusia niitä työvaatteita ja taatusti ovat kovemmalla kulutuksella kun päikyn pihalla paikallaan tönöttäessä. Ja miten ne "eritteet'" pilaa vaatteen? 60 asteeseen pyykkikoneeseen ja puhdasta tulee. 

Vierailija
45/62 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lempivaste niin pidän kunnes menee puhki eikä minulla ole erillisiä työtoimistovaatteita 

Vierailija
46/62 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne vanhat vaatteet päätyy? Uffin kautta jätevuoriksi Afrikan autiomaihin? 

Ihan on käytössä, mökillä ja kotona.

Vierailija
47/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla työasu, suunnittelutyötä, ei suoraa asiakaspalvelua, on puuvillaneule, trikoopaita tai T-paita kelistä riippuen ja farkut tai muut housut. Kesähousuja on kolmet, joita vaihtelen, talvella on mustat tai tai tavalliset farkut. Farkut ostin talvella, sitä ennen oli pari vuotta edellisestä ostoksesta. Kesähousuja en muista, ehkä kolmisen vuotta sitten.  Neuleita on viisi. Tänä vuonna on suunnitteilla ostaa uusi kun kun löytyy kiva tai sitten teen itse. Itse tehtyjä ei nyt ole, vaikka olen niitä tekemään aika taitava. Edellisen ostin toissa vuonna. Pitkähihaisia trikoopaitoja on seitsemän, samon sellaisia kivoja T-paitoja mitä voi pitää töissä saman verran. T-paidan ostin uuden pari viikkoa sitten ja niitä tulee ostettua uusi vuosittain, sillä aina joku menee huonoksi. Trikoopaitoja ostan kaksi kahden vuoden välein, yleensä kun entisiä alkaa kulua loppuun. Minulla on pari kankaista paitapuseroa joskus töitä varten ostettuna, mutta en vaan tykkää pitää töissä materiaalia mikä ei jousta, joten käyttö jäänyt muutamaan kertaan.  Eli keskimäärin voisi sanoa että kerran vuoteen uusin pari tai kolme vaatekappaleta. Housuja sekä neuleita pidän yleensä viikon ja sitten pesuun, kesällä voi mennä lyhyempikin aika ja ihoa vasten tulevat paidat vaihdan päivittäin.  Neuleen tarvitsen kesälläkin, sillä työpaikalla on ilmastointi niin tehokas että sielä on aina viileä. 

Vierailija
48/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi jotain, toimistotyössä asiakaspalvelua. Ei kovin paljon poikkea tavallisesta siististä arkiasustani eli ei mitään jakkupukutyyliä. En varmaan noudata yleistä toimialan pukeutumiskoodia.

Vierailija
49/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vastuullista olla jatkuvasti ostamassa uusia työvaatteita. Hyvälaatuiset toimistovaatteet kestävät hyvinä useita vuosia. En todellakaan ostele jatkuvasti.

Päiväkodissa työskenteleviltä odotetaan että ulkoilevat säällä kuin säällä. Hyvät sateenkestävät vaatteet maksavat paljon. Samoin talvella pitää olla lämmintä vaatetta, että tarkenee useamman tunnin olla ulkona. Sisävaatteet joutuvat kovaan kulutukseen, kun kaikkea mahdollista eritettä päälleen saa. Toimistovaatteilla ei tuolla työskennellä. 
Joten tuo käytettynä perus vaatteiden ostaminen työkäytöön on ihan fiksua.Eli riippuu paljon myös alasta, missä työskentelet.

On sulla kyllä huonolaatuisia vaatteita, kun itse teen täyden työpäivän ulkona ympäri vuoden, eikä mun tarvitse vuosittain uusia niitä työvaatteita ja taatusti ovat kovemmalla kulutuksella kun päikyn pihalla paikallaan tönöttäessä. Ja miten ne "eritteet'" pilaa vaatteen? 60 asteeseen pyykkikoneeseen ja puhdasta tulee. 

Et varmasti nostele räkäisiä ja kuraisia lapsia syliisi ulkona. Samoin perus sisällä olevat arkivaatteet. Kaikkea mahdollista eritettä olen päälleni saanut, kyllä ne on kovalla kulutuksella, kun päivän käytön jälkeen saa pestä. Ei voi verrata siistiin toimistotyöhön tai tuohon sinun ulkotyöhön. Ja en tollakaan laita päiväkotiin yli 100 euroa maksavaa neuletta. Ostan vaatteet käytettynä, katson kyllä että ovat siistejä ja hyvää materiaalia, Mutta kyllä ne silti kuluvat kovassa käytössä. Tästä syystä tirin vaatepaketit olleet itselleni hyvä ja edullinen panostus työvaatteisiin. Näitä voin toki käyttää myös muulloin.

Vierailija
50/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva kuorivaate kestää 60 asteen pesua. Eikä suurin osa puseroista ja farkuistakaan sitä kestä.

Vierailija
51/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa töissä minäkin, mutta käytän töissä vaatteita, joita muuten en enää kehtaa käyttää. Osa on virttyneitä, joku reikäkin voi olla jossain, takit poikkeuksetta saatuja ja ulkohousuja en käytä kuin pakkasella ja nekin on jostain kymmenen vuuden takaa. Coretexkengätkin on teinipojalta pieneksi jääneet, silti muutaman numeron liian isot mutta ajavat asiansa. Ei mitään järkeä ostella uusia vaatteita olosuhteisiin, jossa joutuu päivittäin pitämään jotain kurahousulapsia sylissä. Olen kyllä huomannut että työkaverit jotka ovat pukeutuneet tiptop, eivät istuskele hiekkalaatikon reunalla, eivätkä pidä pieniä sylissä..

Sitten kotona ja omilla menoilla on tietysti asialliset vaatteet.

Varhaiskasvatuksen opettaja

Vierailija
52/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

en käytä erillisiä työvaatteita

Vierailija
53/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa töissä minäkin, mutta käytän töissä vaatteita, joita muuten en enää kehtaa käyttää. Osa on virttyneitä, joku reikäkin voi olla jossain, takit poikkeuksetta saatuja ja ulkohousuja en käytä kuin pakkasella ja nekin on jostain kymmenen vuuden takaa. Coretexkengätkin on teinipojalta pieneksi jääneet, silti muutaman numeron liian isot mutta ajavat asiansa. Ei mitään järkeä ostella uusia vaatteita olosuhteisiin, jossa joutuu päivittäin pitämään jotain kurahousulapsia sylissä. Olen kyllä huomannut että työkaverit jotka ovat pukeutuneet tiptop, eivät istuskele hiekkalaatikon reunalla, eivätkä pidä pieniä sylissä..

Sitten kotona ja omilla menoilla on tietysti asialliset vaatteet.

Varhaiskasvatuksen opettaja

Tämä, ne ketkä eivät työskentele varhaiskasvatuksessa eivät ymmärrä millaisissa olosuhteissa töitä tehdään. Odotetaan, että lasten kanssa ulkoillaan säällä kuin säällä. Ja istumme hiekkalaatikonreunalla vaikka märkää ja kuraa, nostelemme kuraisia ja nuhaisia lapsia syliin. Sisällä käsitellään pissaisia vaatteita. On oksennusta ja ripulia. Harva varmasti kotiin päästyään haluaa tuollaisilla vaatteilla päivänsä jatkaa. Pestävä on. Itse en kehtaa reikäisiä vaatteita töissä käyttää, senpä takia käytettynä tulee useammin ostettua. Ja nuo torin vaatepaketit on hyviä.

Vierailija
54/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan aina kun vastaan tulee jotain sopivaa ja vaatekaapista puuttuvaa. 

Yhteensä menee varmaan pari tonnia vuodessa vaatteisiin, toki se sisältää vapaa-ajankin vaatteet, mutta niitä ei niin kovin usein tarvitse. 

Miten te naiset voitte kaikki olla noin suatanan epäekologisia? Tonnikaupalla rahaa vuodessa VAATTEISIIN?

Pari tonnia voi hyvin olla 2-4 vaatetta vuodessa.  

Talvitakki 800-1000, saapikkaat 500-600, ja sitten vielä jotkut laadukkaat pitkät housut ja bleiseri.  = 2000

Vierailija
55/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan yhdet vaatteet jos vanhat ei käy. Käytän sitten niitä niin kauan kuin tarvii.

Vierailija
56/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole erikseen työvaatteita. Pääosin samoja vaatteita käytän jatkuvasti, poikkeuksena jokin paljastavampi yläosa. Uusia vaatteita ostan, kun huvittaa ja löydän jotain kivaa.

T. Opettaja 

Vierailija
57/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä vaatteiden käyttämistä "loppuun", vaikka miten mieluinen lempivaate olisi kyseessä. Kotonaan tietysti voi pukeutua, miten tahtoo. Työpaikalla tai muuten ihmisten seurassa vaikuttaa aika kummalliselta, jos näyttäytyy juuri loppumaisillaan olevassa vaatteessa - enpä kyllä muista sellaista nähneenikään.

Rahan käyttäminen kivoihin vaatteisiin on mielestäni aivan ok ja kunniallista, enkä näe juuri siinä asiassa erityistä säästäväisyyttä kovin ihailtavana asiana.

Vierailija
58/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse. Olen siinä " vanhimmassa ammatissa" , tilaukset puhelimitse. Työssä vaatteista vain haittaa. Joskus käytän pyynnöstä korsettia, mutta lainaan äidin.

Vierailija
59/62 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi ostaa työvaatteita ylipäätään?

Vierailija
60/62 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vaatteiden käyttämistä "loppuun", vaikka miten mieluinen lempivaate olisi kyseessä. Kotonaan tietysti voi pukeutua, miten tahtoo. Työpaikalla tai muuten ihmisten seurassa vaikuttaa aika kummalliselta, jos näyttäytyy juuri loppumaisillaan olevassa vaatteessa - enpä kyllä muista sellaista nähneenikään.

Rahan käyttäminen kivoihin vaatteisiin on mielestäni aivan ok ja kunniallista, enkä näe juuri siinä asiassa erityistä säästäväisyyttä kovin ihailtavana asiana.

Mietin asian niin, että ei ole ok olla töissä muiden ihmisten ja asiakkaiden edessä kulahtaneita, saati reikäisillä vaatteilla. Kotona ja mökillä voi olla vapaammin, mutta kyllä se ulkoinen olemus on töissä tärkeää. Ihmeelliseksi on mennyt, kun ihmiset tuomitaan vaatteiden ostosta. Samoin lapsilla ja koululaisilla pitää riittävästi olla vaatteita, ettei tarvitse kulahtaneita, risoilla ja likaisilla vaatteilla olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi