Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nordeassa on varmaan kiva olla töissä kun potkut uhkaa 1500 henkilöä

Vierailija
18.03.2026 |

Suomessa ja maailmalla.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Nyt lähtee mun pankkiasiat pois Nordeasta. Ihmisten pitäisi oikeasti boikotoida tällaisia yrityksiä, jos haluavat inhimillisempää yhteiskuntaa, jossa ihmisiä ei uhrata maksimaalisen tehokkuuden ja kilpailun alttarilla. Koska tällä hetkellä työttömyys, varsinkin pitkäaikainen, on yleensä inhimillinen tragedia, enkä minä ainakaan halua tukea yrityksiä, jotka aiheuttavat toimillaan tällaista.

Tuskin Nordea jää ainoaksi pankiksi, joka ottaa tekoälyn käyttöön, eiköhän muut pankit seuraa aika nopeasti perässä.

Vierailija
42/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi pääsin eläkkeelle jo vuonna 2019.

Eläkkeeni on 2685€

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan Kokoomuksen kannattajia suurin osa. 

Vierailija
44/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun.

Vierailija
45/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika turhaa väkeä on jos chattibotti korvaa. Toisaalta melkein kaikki "pukumiehet' on aika turhaa porukkaa, kun jotain pitäisi oikeasti tehdä.

Hmm.. Vaikea on tekoälyllä korvata vessan pesijää tai leivän leipojaa. Esimerkiksi vakuutusyhtiöstä voinee kolmasosan töistä hoitaa pikapuoliin tekoälyllä. Ehkä. 

Kyllä leivän voi kone pyöräyttää ja liukuhihnaa pitkin mennä uuniin. Katsoppa viimeisimpiä robotteja maailmalta, aivan takuulla 10 vuoden kuluttua siivoojat ovat pääosin robotteja käsineen ja jalkoineen.

Vierailija
46/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyn vuoksi ihan samanlaiset potkut on luvassa melkein missä vaan, missä tiedon kanssa ollaan tekemisissä, vaikka asiasta ei erikseen olisi uutisoitu. Tämän melkein kuka tahansa tajuaa, paino sanalla melkein.

Mies on IT-alalla töissä ja sanoi että irtisanomiset tulee olemaan aika jäätäviä tulevina vuosina. Tekoälykehitys mennyt eteenpäin vielä paljon nopeammin kuin kukaan pystyi ennustamaan.

Itse samalla alalla, ja minusta kyseessä on pitkälti hypekupla. En epäile, etteikö ajan kanssa tekoäly kehittyisi sellaiseksi, että pystyy oikeasti korvaamaan valtaosan esim. koodareista, mutta tällä hetkellä sen käyttö koodaukseen on lähinnä turhauttavaa. Kyllä, se tekee näppärästi itsenäisesti pikku sovelluksia, tai uutta koodia. Mutta kun on kyse järjestelmästä, missä on jo iso kasa legacy-koodia, monimutkaisia integraatioita yms. niin kyllä se tekoälyn apu on kohtalaisen rajallista siinä työssä. Itse koen, että suurin hyöty on, että sillä voi näppärästi tuottaa automaattitestejä koodilleen. Muuten se on vähän semmoista, että samalla vaivalla kirjoittaa itse, kun yrittää suitsia tekoälyä ettei se kirjoita lukukelvotonta ja täysin ylikompleksista paskaa, jota on mahdoton ylläpitää jatkossa.

Tässä maailmassa ei ole väliä, josko tekoäly pystyy oikeasti korvaamaan jonkun. Riittää, että firman johto kuvittelee näin ja että viivan alle näyttäisi näin jäävän enemmän rahaa, ainakin seuraavalla kvarttaalilla.

Vierailija
47/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upea tulevaisuus odottaa, kun voi tilata itselleen huippumallin näköisen tyttöystävän reikineen kaikkineen. Ääntelee nautinnosta kun pikku nakillani jyystän menemään.

Vierailija
48/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Nyt lähtee mun pankkiasiat pois Nordeasta. Ihmisten pitäisi oikeasti boikotoida tällaisia yrityksiä, jos haluavat inhimillisempää yhteiskuntaa, jossa ihmisiä ei uhrata maksimaalisen tehokkuuden ja kilpailun alttarilla. Koska tällä hetkellä työttömyys, varsinkin pitkäaikainen, on yleensä inhimillinen tragedia, enkä minä ainakaan halua tukea yrityksiä, jotka aiheuttavat toimillaan tällaista.

Kai muut pankit seuraavat perässä.  Vähitellen ihmistyö loppuu kaikkialla siellä, missä tekoäly ja robotit hoitavat työt nopeammin, virheettömämmin, halvemmin. 

Vierailija
49/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upea tulevaisuus odottaa, kun voi tilata itselleen huippumallin näköisen tyttöystävän reikineen kaikkineen. Ääntelee nautinnosta kun pikku nakillani jyystän menemään.

Eikö tuo ole jo mahdollista. 

Vierailija
50/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, ei kannata ilkkua! Nordea on vasta alkusoittoa. Tekoäly tulee viemään suurimman osan nykyisistä työtehtävistä noin 10 vuoden sisällä. Koodaritkaan ei ole turvassa koska tekoäly ohjelmoi itse itseään. 

Vierailija
51/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan nordean osakkeita. Hyvä, että turhia kuluja karsitaan. Viikon päästä irtoaa osinko. Vielä ehtii tankata lisää osakkeita perjantain tilistä.

Vierailija
52/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan tulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Vierailija
53/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä karua menoa. Voi jo olettaa että uusia töitä ei tule löytämään.

Koko ajan vaan tuhansia ja tuhansia lisää työttömiä mutta ei uusia avoimia työpaikkoja.

Mistä niitä uusia työpaikkoja tulisi, kun tekoäly tekee työt?

Vierailija
54/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa saadaan keskustella Nordean chattirobotin kanssa 🤗

Vierailija
55/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa saadaan keskustella Nordean chattirobotin kanssa 🤗

Siitä ei ole ollut apua mihinkään. Ihmisestä kylläkin, mutta ei pankin johto siitä ole kiinnostunut. Pankeilla on varaa kyykyttää tai antaa huonoa palvelua. 

Vierailija
56/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordeassa on 32000 työntekijää joten tuo tarkoittaisi 4.6% vähennystä. 

viisi vuotta sitten Nordeassa oli 30500 työntekijää joten käytännössä tuo vähennys tarkoittaisi paluuta noin 3-4 vuoden takaiseen henkilöstömäärään. 

Vierailija
57/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordean asiakkaana ja omistajana pidän positiivisena sitä että henkilöstö muuttuu tarpeiden muuttuessa. 

Työnsä osaava pankkialan asiantuntija ei kyllä jää pitkäksi aikaa kortistoon. 

Vierailija
58/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta heitä jo leimataan laiskoiksi, epärehellisiksi, alkoholisteiksi, joiden omaa vikaa työttömyys on.

No ei sieltä hyviä potkita pois vaan kahvihuoneissa kaakattavat tantat lähinnä.

Ihan yhtä lailla sieltä lähtee sekä hyvät että huonot, kun tekoäly hoitaa hommat puolesta.

Nämä on vasta ensimmäisiä ilmoituksia kun tekoäly korvaa ihmisiä töissä. Näitä ilmoituksia nähdään pian lisää. Saa nähdä koska poliitikot tajuaa tilanteen?

Luuletko etteivät tajua? Tämä on hallittu rakennemuutos.

Vierailija
59/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin mielenkiintoista kun kokoomuksen ja persujen äänestäjiä aletaan potkia yrityksistä ulos tuhansittain.

Vierailija
60/69 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sitä vihreää siirtymää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme