Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksivuotiaalle pihalle ensiaskelkengät vai lenkkarit?

05.05.2007 |

Tyttö on kävellyt nuon vuoden verran mutta jotenkin ei tekisi vielä mieli ostaa lenkkareita pihakengiksi (täällä pohjoisessa on oltu tähän asti kumisaappailla). Kauppakenkinä on Eccon ensiaskelkengät ja itse asiassa ostin juuri pihakengiksi Eccon samanlaiset mutta hiekanväriset kun ajattelin että eivät ole niin lialle arat kuin nuo vaaleanpunaiset kauppakengät. Mutta ovatko tuollaiset sitten liian jäykät hiekkalaatikolle yms? Mitä teidän lapsilla on?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ensiaskelkengät. Lenkkareita ei alle 3-vuotiaalle tarvitse ollenkaan ja sitäkin isommalle sitten " lenkkeilyyn" , ei hiekkalaatikkokäyttöön.

Vierailija
2/14 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pitäisi olla toisin päin! Kaupoilla tuskin kävellään niin paljon etteikö halvemmat kengät sinne kelpaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppusirkus:

Sen pitäisi olla toisin päin! Kaupoilla tuskin kävellään niin paljon etteikö halvemmat kengät sinne kelpaisi.

Minä olen monesti huomioinut samaa! Samoin nykyisin hymyilen sisäisesti kun näen lapsella " kauppatakkina" Reimatecin. Just joo. (Itse ostin ensi talveksi jo nyt kauppatakin. Käytettynä nätin Lindexin toppiksen viitosella. Pränikät Reimatecit on pihahommiin.)

Vierailija
4/14 |
05.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotiaalle minäkin valitsisin vielä nahkakengät. Nyt kun meillä poika on 5 v, niin nahkakengät ovat kyllä pihakäytössä siirtyneet lenkkareihin. Haluaisinkin kysyä teiltä tietäviltä, että mikä tekee lenkkareista niin " pahan" , ettei lenkkareita muuhun kuin urheiluun? Koska ainakin meidän pojan leikit pihalla on lähes yhtä urheilua ;-) Meillä ollut käytössä nyt Kangaroosit ja Vikingit...ja minä äitinä ainakin tykkään siitä, että lenkkarit voi laittaa koneeseen ja pestä usein. (koska käytäntö on osoittanut, että niitä pitää pestä usein, jotta se pöly ja hieno hiekka lähtee pois) Nahkakengätkin voi pyyhkiä ja pestä, mutta meillä leikin tohinassa kengät kyllä sisältäkin on täynnä hiekkaa yms, niin nahkakengät olen itse huomannut epäkäytännölliseksi. Eli meillä ollaan siis sitä porukkaa joka käyttää nahkakenkiä muualla kuin pihaleikeissä. Mielelläni kuuntelen kommentit, että miksi minun ei pitäisi toimia näin ja antaa pojan pitää lenkkareita?

Vierailija
5/14 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ethän varmaan itsekkään lähtisi pihalle juoksentelemaan epämukavissa nahkakengissä :)

Vierailija
6/14 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkarit tukevat liiaksi jalkaa. Kävelykengät ovat siis vähemmän laiskistuttava vaihtoehto jalalle. Tietysti on olemassa erilaisia lenkkareita ja erilaisia kävelykenkiä ja niiden erot eivät nyt välttämättä niin suuret ole, mutta pääsääntöisesti lenkkarit on muotoiltu turhan hyvin (lapsella ei esimerkiksi saisi missään nimessä olla pohja muotoiltu) ja vielä useammin kuin kävelykengistä niistä löytyy niitä, jotka eivät täytä hyvän kengän kriteereitäkään.

Ja mitä tuohon pesemiseen tulee, niin eipä ole meillä ainakaan tarvinnut yksiäkään kenkiä koneessa pestä, kun ne vaan käsitellään oikein ja huolletaan säännöllisesti. Tärkeää on suihkuttaa kenkä suoja-aineella ja jos likaa tulee paljon, niin sen voi pestä vaikka vanhalla tiskiharjalla pois ja suihkuttaa sitten taas uuden suoja-aineen. Usein lika lähtee kyllä kuivana ihan harjaamalla tai sienellä. Veikkaisin, että tuota likaantumisongelmaa on ennemminkin lenkkareissa, joissa on usein ihan käsittämättömiä määriä kangasta, jopa verkkokangasta, joiden sisään hiekkaa menee. Samaa ongelmaa ei taatusti ole esim. mokkanahkaisissa kävelykengissä.

Vierailija
7/14 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut leikkikäytössä sekä lenkkareita että ensiaskelkenkiä. Ihan sen vuoksi, että jalka saa erilaista " aktiviteettia" . Viime kesänä nimittäin kävelin _itse lähes koko kesän samoissa mieluisissa kengissä, helteiden sandaaliaikaa lukuunottamatta. Muttamutta... loppukesästä minun jalkoihin alkoi koskea jo pelkkä niiden kenkien laittaminen jalkaan. Eli ei tehnyt hyvää kulkea samanmallisissa kengissä koko ajan. Siitä tulikin sitten ajatus, että hommaan lapsellekin joka kauteen ainakin kahdet erilaiset kengät että saa vaihtelua.

Minusta ensiaskel-tyyppiset kengät sopii pihaleikkeihin ihan hyvin, kunhan ne eivät ole hirveän jäykkää mallia. Joissain se nilkan kohta on niin tukeva, että varmasti painaa nilkkaa kun jalka on vaikka missä asennossa esim. hiekkalaatikolla peuhatessa ja ryömiessä. Minä löysin tälle kesälle kivat ensiaskelkengät pihaleikkeihin meidän 2,5v pojalle Haloselta. Ovat MAC merkkiset nauhakengät ja täyttivät hyvän kengän kriteerit, eivätkä olleet onneksi edes kalliit kun ostin -20% alepäivien aikaan. Materiaali on kokonaan pehmeää nahkaa ja on riittävän joustavaa, että niillä on mukava leikkiä hiekkalaatikollakin ja kiipeillä kiipeilytelineissä yms.

Sitten toisina pihakenkinä on ihan vaan Prisman halpis-lenkkarit, kun lähtee vaikka pelkästään potkimaan palloa isin kanssa. :)

Minäkin kyllä sorruin tekemään sen virheen, että ostin pojalle hienommiksi kauppa/kyläilykengiksi tosi hyvät Richterit! Tuli vasta jälkiviisautena mieleen, että olisi ollut kyllä fiksumpaa panostaa isommat rahat noihin jokapäiväisiin leikkikenkiin ja ne harvemmat kauppa/kyläilyreissut voisi sitten mennä ihan millä tahansa halvemmillakin siisteillä kengillä! :) No, jatkossa olen kyllä fiksumpi siinä, että ostan parhaat kengät arkikäyttöön, niin jalka pääsee hyötymään niistä hyvistä kengistä eniten ;) Samoin mahdollisimman edullista ostaa muutenkin hienosteluvaatteeksi ja sitten isommat rahat panostan kunnon ulkohaalareihin yms. " lapsen työvaatteisiin" .

Vierailija
8/14 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

melba:

Lenkkarit tukevat liiaksi jalkaa.

Melban kanssa olen eri mieltä tästä! Lenkkarit on pikemminkin liian pehmeät kengät ja ne _eivät tue jalkaa oikeista paikoista. Esim. kantakappi on ihan liian pehmeä lenkkareissa ja eiväthän lenkkarit muutenkaan ole kenellekään tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Jenkkilässä vieläkin monet käyttää jatkuvasti lenkkareita ja sen huomaa heidän virheellisestä askeltamisesta. Ja onhan meillä Suomessakin yksi pullajalkasukupolvi, kun lapset käytti jatkuvasti pelkkiä lenkkareita silloin kun tarralenkkarit tuli muotiin!

En ole kiinnittänyt huomiota lasten lenkkareiden pohjiin noin yleisesti, mutta ainakin nuo meidän pojan halpis-lenkkarit on ihan tasaiset sisäpohjasta. Niissä ei ole sellaista muotoilua, niinkuin aikuisten lenkkareissa aina on.

Vierailija
9/14 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2-vuotias poika ja hänelle ostin kevätkengiksi nahkaiset ensiaskelkengät. Olen järkeillyt asian niin, että sitten kun noilla kengillä on liian kuuma niin sitten onkin jo sandaalien vuoro.

2-vuotiaan jalka muovautuu vielä paljon kenkien mukaan ja siksipä sellaiseen jalkaan paras on tukeva ja hyvä kenkä. Lenkkarit, vaikka hyvät olisikin, eivät kyllä mielestäni tue tarpeeksi jalkaa.

Meillä siis näin.

Vierailija
10/14 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistäs ne pullajalat sitten tuli niille lenkkareita käyttäneille? Eikö pullajalat ole just sellaiset jalat, joissa jalkojen lihakset eivät ole kunnolla saaneet jumppaa?

Vierailija
11/14 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla (2v) on Kavatin kengät.

Vierailija
12/14 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2-vuotiaalla aktiivikäytössä monet kengät: kahdet tukevat nahkaiset ensiaskelkengät, hyvin jalkaa tukevat nahkaiset lenkkarityyppiset kengät (sellaisiakin siis on) sekä Adidaksen tukevat varsilenkkarit. Näitä käytetään vaihdellen kelin ja tarpeen mukaan pihalla ja kaupassa. Uskoakseni lapsen jalka saa tarpeeksi harjoitusta ja tukea.

Pisti silmääni jonkun aiemman kirjoitus siitä, että hymyilee, kun lapsella on Reimatec kauppatakkina. Miksei saisi olla? Meillä on pojalla Legon takki varsinaisena siistimpänä kauppatakkina, mutta joskus mennään kyllä ihan vaikka Prismaan Reimatecin takki päällä ja lenkkarit jalassa eikä mieleeni ole kyllä tullut, että sille pitäisi jonkun hymyillä. Mitä vikaa Reimatecin takissa on, kai sitä saa kaupassakin käyttää...?

Vierailija
13/14 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jalalle olekaan hyväksi liian tukeva kenkä.

Pehmeä ja kevyt nahkakenkä on varmaan käytössä mukavin, on se sitten minkä mallinen tahansa (lenkkarin tai kävelykengän).

Vierailija
14/14 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt käytössä pihalla Eccon varrelliset kengät ja Adidaksen lenkkarit. Kesäksi varattu vielä erilaisia sandaaleja.