Onko kellään alle 60-vuotiaalta löytynyt kaihi?
Minulta löytyi 57 v.
Milläköhän vauhdilla tämä etenee?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Olisit kysynyt lekurilta.
Kysyin ja hän sanoi, ettei voi tietää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on likinäköä -7, suunnilleen. Alkava kaihi alle 50v. Ei kuulemmas tarvetta operoida, katsotaan kyn alkaa hsitata itseä. Kaihia tavataan jopa alle kouluiläisiltä. Liittyy voimalkaaseen likinäköön vahvasti.
Likinäköä minulla on ollut koko elämän noin - 2.
Teillä kaikilla muilla on sairauksia, kortisonia tai sukurasitetta. Minulla ei ole ainuttakaa riskitekijää. En ole ikinä edes tupakoinut, mikä on yksi riskiä nostava.
Ap
Minulta leikattiin toisesta silmästä harmaakaihi 49-vuotiaana ja toisesta, kun olin 55 v. Molempiin kehittyi ns. jälkikaihi, mitkä operoitiin sitten samalla kertaa. Jälkikaihi tulee noin 10 %:lle leikatuista.
Jos kaihi kehittyy jo nuorena, yksi syy voi olla esim. jos lapsena on hypännyt/pudonnut jostain korkealta, että on saanut kunnon tärähdyksen eikä tarkoita sitä, että olisi satuttanut päänsä, vaan muuten saanut kunnon tärskyn. Näin kertoi silmälääkäri minulle asiasta.
Kaihi kehittyy kaikille, jos elonpäiviä riittää. Kenelle aiemmin, kenelle myöhemmin.
Itellä leikattiin vasen silmä jo 17-vuotiaana. Aina kaihi ei oo iästä johtuvaa. Mulla se oli vuosia kestäneestä kortisoni tippojen käytöstä.