Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipas vaikea englannin yo tänään

Vierailija
16.03.2026 |

Käykää kokeilemassa vaikka kuuntelut, ymmärrättekö esimerkiksi 4. tehtävän irkkuaksenttia

https://yle.fi/plus/abitreenit/2026/kevat/englanti_pitka/index.html

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YO-koe on jo pitkään ollut yksi maailman vaikeimmista enkunkokeista, sitä itseasiassa eivät kaikki natiiviopiskelijat osanneet tehdä kiitettävästi, kun kokeiltiin. Suomalaiset lukiolaiset on enkussa ihan tajuttoman hyviä ja pitää olla yli kaiken tason, että sieltä laudaturin saa. 

Itse olin valtakunnallisesti kymmenen parhaan joukossa, kun tein englannin yo-kokeen aikoinaan. 

Vierailija
22/29 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain hyvän arvosanan, mutta puhumisessa olenkin sitten tosi kömpelö!

Yliajattelee vain jotenkin, kaikki tieto häviää päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YO-koe on jo pitkään ollut yksi maailman vaikeimmista enkunkokeista, sitä itseasiassa eivät kaikki natiiviopiskelijat osanneet tehdä kiitettävästi, kun kokeiltiin. Suomalaiset lukiolaiset on enkussa ihan tajuttoman hyviä ja pitää olla yli kaiken tason, että sieltä laudaturin saa. 

Itse olin valtakunnallisesti kymmenen parhaan joukossa, kun tein englannin yo-kokeen aikoinaan. 

Vau!

Minulla jäi muutaman pisteen päästä ällästä, että enpä ihan yltänyt ylhäälle asti.

Vierailija
24/29 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää en kyllä uskaltaisi tehdä 😅

Vierailija
25/29 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käynyt kuuntelemassa,  mutta mielestäni on pöljää, että pitäisi kouluenglannilla osata irkkuenglantia. Riittäisi Brittienkku, jenkkienkku ja vaikka aussienkku. Ei suomenkielenkoekaan ole Turun tai Rauman murteella. Niitä ymnärrä suomalaisetkaan.

Kannattaisiko nyt kuitekin edes yhdyssanat opetella? "Suomenkielenkoekaan". Siis mitä hittoa???

Vierailija
26/29 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkän englannin ope puhui paljon kertauskurssilla, kuinka kokeessa sitten selviää sadon kerma, yms muita letkautuksia. Joka päivä tätä samaa. Joten tämä oli kiva kuulla. Ehkä osaankin jotain sittenkin.

Vierailija
27/29 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo koe ja huh, miten ihana irkkuaksentti! :D

Vierailija
28/29 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi kokeen helppo olla. Englannin kielessä on hyvinkin mutkikkaita lauserakenteita ja pitkässä aineessa käy hyvin selville kuka todella osaa kieltä, mutta irlantilaista aksentteja sun muuta ei tarvi kenenkään osata, eikä se mittaa englannin kielitaitoa.

Kompakysymykset ovat myös ihan älyttömiä ja muistan kun oma lukion englanninopettajani kertoi, että muutamaan kysymykseen sopisi hyvin vastaukseksi pari eri vaihtoehtoa, ja opettajatkin arvuuttelivat näitä.

Joutuvatkohan yliopistossa työskentelevät välillä tarkastelemaan joitain lauserakenteita? Kääntäjät myös?

Tai joutuvatko tarkastelemaan tiettyjä idiomeja? Partikkelit menee helposti sekaisin, "Put your back to it" vai "Put your back into it"

Vierailija
29/29 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tuo vaikea, mulla ainakin meni ekalla kuuntelukerralla ohi mistä siinä puhuttiin. Saako nykyään äänitteitä kuunnella useamman kerran? 

Mulla meni kuuntelut aina ennen yo-kokeita  hylätyiksi, kokeessa sitten vähän tsemppasin. Englantia osasin kyllä, muttei ollut keskittymiskykyä kuunnella :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi