Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin alkaa lenkkeilemään/juoksemaan. Pohjakunto on pyöreä 0. Vinkkejä?

Vierailija
16.03.2026 |

Juu eli tällainen suunnitelma olisi. Miten kannattaa asiassa edetä?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin ostat kunnolliset lenkkarit. Alat kävellä esimerkiksi 10 min päivässä, voit pitää pari lepopäivää viikossa. 

Sitten nostat tuota kävelyä aikaa. 

Pikkuhiljaa siirryt juoksuun. 

Mä kävelen joka päivä töihin noin 2,5km suuntaansa eikä se tunnu pahalta rastilta. Ap

Vierailija
22/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on aloittaa pienestä ja lisätä vähitellen harjoitusmääriä.

Viikossa tai kuukaudessakaan kuntoa ei voi nostaa mahdottoman paljoa, mutta kroppansa voi kyllä hajottaa. Sitten olet huonommassa jamassa kuin aloittaessasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet + 40 älä juokse. Lonkkia ja polvia saa hyllystä, mutta nilkkoja ei. Aloita kävely askel kerrallaan ensin 15min ja sitten lisäät pikkuhiljaa toiset 15min, jne. ja kun tämä on suht tasapainosta osta kävelysauvat. Ja seniorina sinun ei tarvitse jaksaa juosta maratonia vaan nousemaan ihan vaan sängystä lisää lihaskuntoa ja tämä on vastaavasti asia joka pitää aloittaa viimeistään nelikymppisenä. 

Monipuolinen liikunta. Kestävyys-, lihaskunto- ja liikkuvuusharjoittelua, mikä kehittää kehoa tasaisesti, ehkäisee vammoja ja parantaa terveyttä. Se sisältää sydäntä vahvistavaa sykkeen nostoa (uinti, juoksu), lihaksia kuormittavaa voimaharjoittelua (punttisali, kehonpaino) sekä palauttavaa liikettä (venyttely, jooga). Arjen hyötyliikunta on myös tärkeä osa kokonaisuutta.

-fyssäri

Vierailija
24/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin ostat kunnolliset lenkkarit. Alat kävellä esimerkiksi 10 min päivässä, voit pitää pari lepopäivää viikossa. 

Mä kävelen joka päivä töihin noin 2,5km suuntaansa eikä se tunnu pahalta rastilta. Ap

Et sä täysin rapakunnossa sitten ole. Päivittäin tulee jo 5 km kävelyä, mikä on enemmän kuin monella, joka kulkee töihin autolla.

Vierailija
25/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeitä olisi ensin saada sitä mahdollista ylipainoa pois ruokavaliolla. Lepo olisi myös hyvä saada ensin tasapainoon ja sitten vasta lisätä sitä liikuntaa pienin askelin. 

Vierailija
26/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeilyn aloittaminen nollasta - juoksuohjelma aloittelijalle:

https://www.juoksuklubi.fi/blog/juoksun-aloittaminen-nollasta

Vierailija
27/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun talvisin aina reilusti vähemmän. Kun aloitan keväisin teholiikunnan, liikun ensin kaksi viikkoa vain joka toinen päivä. Tuossa ajassa tunnen, että alan sietää taas treeniä paremmin. Sitten voin aloittaa päivittäisen, kovatehoisemman liikunnan.

Suosittelen siis alkuun vain joka toinen päivä liikkumista: jos ei tule vaikutuksia yöuniin tai ärtyisyyteen, päästä peto irti ja liiku niin paljon kuin jaksat ja haluat!

Vierailija
28/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä täysin rapakunnossa sitten ole. Päivittäin tulee jo 5 km kävelyä, mikä on enemmän kuin monella, joka kulkee töihin autolla.

No en koe että olisin ollenkaan ns hyväkuntoinen. Vapaapäivinä ei tule liikuttua juurikaan. Paitsi kesällä se pyöräily. Talvet on aina olleet rankkoja, pimeys ja kylmyys ei ole mun juttu. Ap

Vierailija
29/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeitä olisi ensin saada sitä mahdollista ylipainoa pois ruokavaliolla. Lepo olisi myös hyvä saada ensin tasapainoon ja sitten vasta lisätä sitä liikuntaa pienin askelin. 

En ole ylipainoinen. Ap

Vierailija
30/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on noin vuosi takana rapakunnosta kuntoon projektia. Kiloja on tähän mennessä tippunut noin 40 ja alkuun meno oli kyllä lähinnä sitä, että pääsi lyllertämään liikkeelle lyhyitä matkoja. Nyt alkaa matka taittumaan jo suhteellisen kevyesti ja olen opettelemassa hölkkäilemään, kun kunto ja kroppa alkaa olla siinä vaiheessa, että se on jo mahdollista. Vielä pitäisi muutama kilo saada karistettua, mutta pikkuhiljaa. Alkuun kävelyä, kävelyä ja kävelyä. Lyhyitä 1-2 km matkoja useamman kerran päivässä. Sitten pidempää ja kovempaa,  nyt kilsan kävelee noin 9 minuuttiin ja tahti ei hiivu edes ylämäessä peruslenkki on nykyään noin 7-10 km. Hölkkävauhtia noin 6-7 min/km olen lähinnä mennyt vasta juoksumatolla, koska se on polville ja nivelille kevyempää vaimennuksen vuoksi. Kävelylenkeillä teen välillä pieniä hölkkäpyrähdyksiä, tavoitteena syksyyn mennessä pystyä hölkkäämään 3-5 kilometriä maastossa.  Kunnolliset lenkkikengät kannattaa myös hankkia käyttötarkoituksen mukaisesti ja ennen kaikkea mikä omaan askeleeseen ja mahdollisiin pronaatioihin sopii. Olen jo tästä nykyisestä suorituksesta todella ylpeä ja koen onnistuneeni, mutta ei tämä tähän jää jos vaan kroppa kestää juoksentelut. 

Vierailija
31/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilaista hidasjuoksua jossei ole mikään kiire minnekään.

Vierailija
32/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on jo hyvä pohja. Voit vaikka lisätä kotimatkalla vauhtia ja matkaa kävellen, niin tulee helposti lisää liikuntaa päivään. 

Vierailija
33/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin et kyllä ole ihan 0-kunnossa. Voi kyllä lisätä lyhyitä ja hitaita juoksupätkiä ohjelmaasi. Kävelyä sinällään tulee jo aika paljon työmatkoilla, joten joku muu liikunta vapaa-aikaan tuo monipuolisuutta. Eli vaikka se pyöräily tai kevyt hölkkä (alkuun kävely- ja hölkkäpätkiä vuorotellen, että paikat tottuu). 

Vierailija
34/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pohjakuntosi ei ole pyöreä nolla.

Vierailija
36/36 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä kaikille! Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan