Opettajan mielestä syy lapseni kiusaamiseen on meidän vanhempien.
Ja lapsen itsensä. 5. luokkalaista lastani kiusataan koulussa ihan kunnolla. Nälvitään kömpelyydestä, musiikin harrastamisesta ja tenniksen pelaamisesta. Tyttäreni suljetaan luokan toimintojen ulkopuolelle niin tunneilla kuin välitunnillakin ja ulkovaatteet ja kengät löytyvät metsästä melko usein jopa koulupäivän aikana ( n. 100 metriä matkaa ).
Opettajan mielestä syy tähän kaikkeen on meidän tyttö ja koko perhe. Me vanhemmat olemme kuulemma valintamme tehneet kun emme päästä tyttöä kaupungille perjantai-iltaisin ja viikonloppuina yksin. Muut eivät siis osaa puhua tyttäremme kanssa mistään, joten on luonnollista, että hän joutuu kiusatuksi. Meidän vika siis. Kaiken tämän kertoi vanhempain vartissa, kun kiusaaminen tuli puheeksi. Hän ei kuulemma aio mitään tehdä meidän luomalle tilanteelle.
Mitä tässä voi tehdä? Me emme voi todistaa, että opettaja sanoi noin, koska suullisestihan ne vartit käydään. Kyllä opettajan silti tulee kiusaaminen koulussa lopettaa, vaikkei muuta tekisikään. Nykyiselläänhän hän jopa mahdollistaa kiusaamisen myös oppitunneilla.
Kommentit (55)
olen opettaja itsekin ja kyllä nykyään pidetään itsestäänselvyytenä, että koulukiusaamiseen suhtaudutaan vakavasti ja sitä ei siedetä. Tietysti yksittäisillä opettajilla voi olla ongelmia asiaan puuttumisessa.
Minäkin suosittelen ottamaan maanantaina yhteys rehtoriin. Kerro ap kiusaamisesta yksityiskohtaisesti. Ota yhteys myös kuraattoriin. Mikäli edelleenkään asiaan ei puuta, selvitä muut alueen koulut ja niiden strategiat koulukiusaamisen suhteen. Alakouluissa nämä hommat pitäsivät olla jo hanskassa tänä päivänä.
Eikö se nyt ole ihan se ja sama uskooko se rehtori teitä vai ei. Tärkeintä kai nyt on hoitaa se kiusaamisasia kuntoo eikä saada opettajaa edesvastuuseen puheistaan? Vähän outo asenne sulla.
Me olimme taannoin ihan samanlaisessa tilanteessa kuin ap lapsensa kanssa. Opettajan mukaan vika oli lapsessamme, joka on lievästi liikuntavammainen. Rehtori asettui opettajan puolelle. Kuraattori ei suostunut tapaamaan, koska oli kuulemma tärkeämpiäkin asioita. Itse otin yhteyttä opetushallitukseen asti, mutta jos koulun henkilökunta (siis opettaja, rehtori, kuraattori) eivät ole kanssasi samoilla linjoilla, on kovin vaikea saada mitään parannusta lapsellesi aikaiseksi. Kun ei siellä koulussa voi itse päivystää koko ajan.
Lopulta Invalidiliiton Ruskeasuon koulu kävi koulussa puhumassa ja näki tilanteen koko karmeuden :'( He olivat lapsen vuoksi valmiit ottamaan tytön heti sieltä pois omiin tiloihinsa loppuvuodeksi.
Me teimme radikaalin ratkaisun. Tyttäremme vaihtoi koulua ja kertasi kyseisen luokan kokonaisuudessaan.
Kovasti voimia ap:lle.
ennen kuin opettajan esimiehelle eli reksille on kerrottu. Ei hän voi jokaisen opettajansa jokaista lausetta ja mielenjuolahdusta tietää ja puuttua niihin, jos hänelle ei kerrota.
mutta rehtori on opettajan esimies ja hänen kauttaan on helpoin ja asianmukaisin toimia, jos rehtori on ok. Ja sitä ei tiedä ennen kuin kysyy.
heidän pitäisi osata, joten se on ammattitaidottomuutta, mutta se ei ole välttämättä inhottavan luonteen tulos vaan kyvyttömyyttä.
En ole ope, mutta olen työskennellyt näiden asioiden parissa työelämässä, eikä kiusaamisasiat ole mikään helppo kenttä. Ei mahdotonkaan. Mutta vaativa.
Opettaja kertoi syyn miksi lasta kiusataan ja sanoi ettei hänellä ole keinoja millä kiusaamista estää kun syy on tuo. Ja sinä käänsit asian vähän pahemmaksi joko tietoisesti tai tiedostamatta.
Täytyynee laittaa sähköpostia lapseni opettajalle ja tarkentaa, että miten etenemme asiassa ja ymmärsimmekö oikein. Mutta kyllä se opettaja sanoi ihan oikeasti, että ei hän aio mitään meidän itsemme luomalle tilanteelle tehdä. Tämä oli siis vastauksena kysymykseemme siitä, mitä olisi tehtävissä sille, että lapsemme ulkovaatteet kävelevät itsekseen ulos metsään ( kun kukaan niitä ei kuulemma sinne vie ). Asiallisia olimme kautta koko keskustelun. Ap
ja hyvin ASIALLISESTI kertoa faktat eli luetella kaikki ne kiusaamiset, joiden kohteeksi lapsi on oman kertomuksensa johdosta joutunut ja kysyä sitten vain, että mihin toimenpiteisiin opettaja ja koko koulu ryhtyvät, että kiusaaminen loppuu.
Ja viesti cc:nä (kopion) rehtorille ja kunnan/kaupungin opetuslautakunnan puheenjohtajalle.
Ja sitten vaan odottelet kirjallisia vastauksia omaan viestiisi.
Mutta muista pysyä asiallisena, kiusaamisen SYILLÄ ei ole mitään väliä, väliä on vain sillä että se kertakaikkiaan lopetetaan kokonaan. Eli syihin ei kannata puuttua omassa viestissäsi mitenkään, pelkät faktat ja kysymys siitä, mihin toimenpiteisiin koulun aikuiset ryhtyvät.
puuttua kun pelkäävät leimautuvansa valittajiksi ja pelkäävät, että joutuvat itse silmätikuiksi. Säälittävää.
ja vielä juttuvinkki lehteen, niin johan tulee myönteistä julkisuuttakin opinahjolle.
Olen joutunut turvautumaan em. tahoihin kouluongelmien ratkaisun etsinnässä. Koulun vaihtokaan kun ei meillä tullut kyseeseen.
Ja kyllä tepsi. Ammattitaidottomat ja asennevammaiset opettajat ovat todella hankalia yhteistyökumppaneita.
Tai sitten vanhemmissa on todella paljon vikaa. Jos opettaja muka kannustaa muita kiusaamaan lasta tunnilla, niin äiti ei kirjoittele täällä vaan tekee asialle jotain muuta.
väärinkäsityksestä. Noissa varteissa etenkin ikävissä asioissa vanhemmat ovat helposti puolustuskannalla, mikä saattaa muuttaa opettajan huonosti valitut sanat todella huonoiksi. Varmistaisin tämän käymällä uudestaan ja kysymällä ihan suoraan. Mutta kamalaa, jos opettaja oli tosissaan. Silloin tosiaan heti yhteys rehtoriin (ennen kuin mitään muita kanteluita lähdet suunnittelemaan).
ope
Ehkä opettaja tarkoitti, että tytön pitäisi viettää enemmän aikaa ikäistensä seurassa?
Tiedän, että moni kiusaaminen pahenee, jos lapsi ottaa huumorinkin nokkiinsa (ei yhtään siedä, että hänelle nauretaan edes leikillään).
Mun on niin vaikea uskoa, että tavalliset lapset, tavallisista perheistä ois niin kamalia, että heittelisivät viidennellä luokalla jonkun vaatteita lähimetsään kenenkään puuttumatta!
Jos opettajan asnne oikeasti on tuollainen, ei kannata edes ruveta taistelemaan sillä ette tule voittamaan yhtään mitään. Sori, kokemusta on.
Tai sitten vanhemmissa on todella paljon vikaa. Jos opettaja muka kannustaa muita kiusaamaan lasta tunnilla, niin äiti ei kirjoittele täällä vaan tekee asialle jotain muuta.
Jos olisit fiksu, antaisit asiassaan neuvottomalle äidille joitain vinkkejä mitä kautta kannattaisi asiaa lähteä purkamaan.
Jos lapsen ulkovaatteet eksyvät lähimetsään kesken koulupäivän, on opettajalta törkeää käytöstä olla puuttumatta siihen. Kenenkään omaisuus ei katoa, häviä, siirry tai liiku itsestään ilman omistajansa lupaa, ei koulussakaan. Siihen on aina puututtava eikä todellakaan ole vanhempien luoma tilanne eikä lapsen erikoisuus, jos jotkut lapset vievät vaatteita kiusaamistarkoituksessa ulos metsään. On aivan turha spekuloida, mitä ope tarkoitti sanoillaan tai onko ap outo vanhempi tai onko lapsi jotenkin erikoinen. Kenenkään vaatteisiin ei kosketa. Jokaisen aikuisen on tuollaiseen puututtava. Vaatteiden vieminen ulos on pelkkää ja puhdasta kiusaamista, jolla ei ole mitään parempaa tai kasvattavaa tai kehittävää funktiota. Opettaja, joka ei suostu siihen puuttumaan, on todellinen luuseri ja kiusaaja itse.
Ap on varmasti näiden vuosien aikana reagoinut (ja olisi kyllä kiva tietää, miten homma eteni/päättyi), mutta minä olisin ilmoittanut niin opettajalle kuin rehtorille lyhyellä sähköpostilla tekeväni asiasta rikosilmoituksen. Koulun velvollisuus on selvittää, miten ne vaatteet liikkuvat kesken koulupäivän ja koulun tehtävä on taata, että lapsella on turvallinen olo koulussa. JOs opettaja ei edes yritä täyttää velvollisuuttaan vaan syyllistää vanhempia törkeästä kiusaamisesta, on opettaja paitsi ammattitaidoton myös kiusaaja ja hänestä pitää nostaa rikossyyte. Jos vaatteita on jo useamman kerran hävinnyt metsään, on mielenkiintoista tietää, mitä opettaja ja rehtori kertovat poliisikuulusteluissa tehneensä asialle.
Ap, jos vielä hengailet täällä, kerro, miten juttu päättyi.
Mun vanhempani ovat rasisteja, erityisesti isä haukkumassa jatkuvasti kaikkia erilaisia milloin miksikin.
Itse olen hyvin suvaitsevainen, olen aina ollut. Enkä todellakaan kiusannut ketään erilaisuuden vuoksi edes lapsena. Eli kyllä ympäristöllä on myös hyvin suuri merkitys siihen, millaiseksi lapset kasvavat. Jos koulussa puututaan kaikkeen kiusaamiseen tiukasti HETI, sellaista ei pääse syntymään.
Itse muistan, kuinka yläasteella yhtä poikaa kiusattiin ihan hurjasti. Yksi isompi, ihan tuntematon poika meni lopulta väliin ja otti tämän kiusatun "suojelukseensa". Voi kun tuollaisia isompia olisi enemmän. Ehkä sellaisia voisi koulun suosituista, vanhimmista oppilaista oikein kouluttaa? Kun kerran erityisesti yläkoulussa opettajat tuntuvat olevan keinottomia kiusaamisen suhteen?
Ja mitä omista kouluajoista muistan, näitä opettajia on niin erilaisia. Niitä, joita kiinnosti mihinkään puuttua ja joilla oli edes auktoriteettia, oli ehkä 5 %. 15 % ei olis voinut vähempää kiinnostaa vaikka auktoriteettia oliskin ollut, loput olivat sellaisia nyhertäjiä joista ei olis muuta apua ollut kuin vähän pään silitystä.
heidän pitäisi osata, joten se on ammattitaidottomuutta, mutta se ei ole välttämättä inhottavan luonteen tulos vaan kyvyttömyyttä.
En ole ope, mutta olen työskennellyt näiden asioiden parissa työelämässä, eikä kiusaamisasiat ole mikään helppo kenttä. Ei mahdotonkaan. Mutta vaativa.
ranskalais-suomalaista koulua, joissa opettajista noin 4/5 ala-asteella on ranskalaisia, ja siellä ei todellakaan valinnut mikään kiusaamisen nollatoleranssi!
Olisin todella kiinnostunut kuulemaan lisää, jos kyseessä on Helsingin ranskalais-suomalainen koulu, olemme nimittäin harkitsemassa tyttäremme laittamista sinne. Mulla on ollut illuusio sen koulun hyvyydestä...
Tilanne oli tuo kuvailemani ja vitsit oli millä vanhemmilla vähissä. Olen ollut melko maltillinen vanhempainvartissa sekä täällä tilannetta kuvaillessani. Olen myös välttänyt sotkemasta mukaan omia tuntojani tai tuntemuksiani siitä, miten vartti meni ( toki nehän väkisin näkyvät ). Pyrin pysymään siinä, mitä on sanottu, mutta mikään ei varmaan peitä pahaa mieltäni asian tiimoilta. Tulen maanantaina jatkamaan niin, että otan yhteyttä rehtoriin jos olen jo saanut opettajan vastausviestin ( opettajalle jo sähköpostin kirjoitin ). Rehtoriin olen kiusaamisen tiimoilta yhteydessä joka tapauksessa ainakin tiedottamisen kannalta, opettajan vastineesta riippuu sitten millä tavoin muuten alan asiaamme eteenpäin viemään.
Ap
Ota yhteyttä rehtoriin, ja sitten siitä eteenpäin, jos ei auta.
Laita opettajalle sähköpostia vaikka heti, niin saat asian pois mielestäsi. Kysyt suoraan, että mitä hän tarkalleen ottaen tarkoitti sanomalla: "...". Sitten kysyt, miten tilanteessa opettajan mielestä tulisi toimia ja mitä hän aikoo tehdä tilanteelle. Säilytä koko viestikeskustelu, sitten sulla on todistusaineistoa jos menet rehtorin/kuraattorin puheille.
Tuo jonkun ehdotus lääninkantelusta ei ole mahdollinen suoraan, koska kunnallisvalitus oikean menettelytavan mukaan etenee portaittain, opettaja, rehtori, koulutoimenjohtaja, opetuslautakunta ja sitten vasta lääni. Meillä esim koulutoimenjohtaja ei tee asialle mitään, jos rehtorille (ja opettajalle) ei ole annettu mahdollisuutta vastata ja hoitaa tilannetta itse.