Laittoman irtisanomisen sopiminen ilman oikeuskäsittelyä. Kokemuksia?
En ole liitossa, joten en voi mennä oikeuteen häviämisen pelossa. Eli omilla rahoilla pitäisi palkata lakimies.. päästäänkö noissa yleensä sopuun että työnantaja maksaa korvauksia? Mietin onko tappelun arvoista?
Kommentit (30)
Työnantaja tietää että et lähde käräjöimään koska et kuulu Liittoon.
Siksi Irtisanoikin juuri sinut.
Minulle kävi aikanaan samoin. Liiton toimitsija soitti työnantajalle ja vaati maksamaan tietyn summan tai laittaa asian Työtuomioistuimeen.
Rahat tuli aika nopeasti Tilille ja Työnantaja vältti Oikeudenkäynnin.
Vauvapalsta on ihan Ok Ammattiliitto....Voi teitä Loisia...
Puolisolla oli vst tilanne. Vaati 3 v paökan. Asiaa auttoi se, että serkkuni puoliso on juristi. Konjakkipullon maksoi, soitti mieheni esimiehelle ja kertoi mitä on edessä.
Vaikka kuuluisi liittoonkin niin apua ei saa. Juuri tilanne se että monta kysymystä laittanut. Ihme jaarittelua takaisin. Annan olla. Eroan liitosta kohta.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla varma, että on laiton irtisanominen.
Luottamusmiehen mukaan tehty yrityksen käytänteiden vastaiseti. Eli jotain väärää tuossa on.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja tietää että et lähde käräjöimään koska et kuulu Liittoon.
Siksi Irtisanoikin juuri sinut.
Sekin voi olla.. ap
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi aikanaan samoin. Liiton toimitsija soitti työnantajalle ja vaati maksamaan tietyn summan tai laittaa asian Työtuomioistuimeen.
Rahat tuli aika nopeasti Tilille ja Työnantaja vältti Oikeudenkäynnin.
Aivan, mutta sinulla liitto takana, eli siinä pieni ero. Itse olen vain ytkssä, josta saa vain neuvoja. Täytyy kysyä sieltä, mitä mieltä ovat. Ap
Jos irtisanominen on oikeasti laiton, saat korvauksia. Mulle on oman tilanteen yhteydessä kerrottu, että korvaukset vaihtelee yleensä 6-18kk palkan välillä, joskus tosi törkeissä tapauksissa voi saada enemmän. Tämä oli ennen lakimuutosta. Mutta ei ne siis ihan hirveän hyviä korvauksia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuuluisi liittoonkin niin apua ei saa. Juuri tilanne se että monta kysymystä laittanut. Ihme jaarittelua takaisin. Annan olla. Eroan liitosta kohta.
Oikeasti? Onpa kurja tilanne, toivottavasti selviää parhain päin.
Vierailija kirjoitti:
Jos irtisanominen on oikeasti laiton, saat korvauksia. Mulle on oman tilanteen yhteydessä kerrottu, että korvaukset vaihtelee yleensä 6-18kk palkan välillä, joskus tosi törkeissä tapauksissa voi saada enemmän. Tämä oli ennen lakimuutosta. Mutta ei ne siis ihan hirveän hyviä korvauksia ole.
Kaikki tietysti kotiinpäin, kun tässä työllisyystilanteessa vaikea löytää uutta työtä.
YTK antaa myös oikeudellista apua eli jos on laiton irtisanominen niin yhteys YTK
Tuossa hanki asiantuntijan apua: Työnantajan pitää uskoa että se laiton irtisanominen menee oikeuteen jos hän ei suostu sun kanssasi sopimukseen, ja käytännössä keino millä työnantaja uskoo sen on että sulla on asiantuntija auttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamusmiehen mukaan tehty yrityksen käytänteiden vastaiseti. Eli jotain väärää tuossa on.
Käytänne ei siinä paljoa paina, luottamusmiehet puhuu mitä sattuu riippuen tapauksesta, eivätkä edes tiedä kaikkea. Pitää olla selvästi lainvastainen jotta saisi sopimuksella korvauksen.
Joo ihmiset, kuulukaa liittoihin. Se jäsenmaksu on lopulta pieni summa siihen nähden mitä sillä tarvittaessa saa. Kuulun muihinkin yhdistyksiin ja liittoihin, joista ei ole koskaan saanut verovähennystä, joten kokkareiden yritys saada minut luopumaan liiton mahdollisesta oikeusavusta ym. poistamalla verovähennys, ei onnistunut.
Olen näitä nähnyt työni puolesta ja niissä pääsääntö on ollut, että työnantaja olisi sopinut, mutta entinen työntekijä ei ole tyytynyt tarjottuun sovintoon, ja on sitten yleensä hävinnyt oikeudessa. Poikkeuksiakin toki on, mutta tämä on ollut yleisin kuvio, mitä päässyt seuraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytänne ei siinä paljoa paina, luottamusmiehet puhuu mitä sattuu riippuen tapauksesta, eivätkä edes tiedä kaikkea. Pitää olla selvästi lainvastainen jotta saisi sopimuksella korvauksen.
Jep, tätä täytyy vielä tarkistella ytklta että mitä ovat mieltä.ap
Vierailija kirjoitti:
Olen näitä nähnyt työni puolesta ja niissä pääsääntö on ollut, että työnantaja olisi sopinut, mutta entinen työntekijä ei ole tyytynyt tarjottuun sovintoon, ja on sitten yleensä hävinnyt oikeudessa. Poikkeuksiakin toki on, mutta tämä on ollut yleisin kuvio, mitä päässyt seuraamaan.
Höpö höpö, eihän se tuolla kaavalla mene, mutta sitä ei yleensä hyödytä viedä tuomioistuimeen koska korvaus ei yhtään sen kummoisempi kuin työnantajan tekemä sovintotarjous, pääsääntö taitaa olla puolen vuoden palkkaa vastaava korvaus.
Ja semmoisista mitkä ei menestyisi oikeudessa niin työnantajat tarjoa mitään, on niillä pätevät lakimiehet ja liitot apuna. Tämä on täysin kaluttua pässinlihaa kautta linjan, mitä uutta ei ole, eikä työnantajan maine kärsi vaikka joutuisi korvaamaan. Ei ole suuri kustannuserä kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen saanut vastaavassa tilanteessa liitosta todella hyvät lakimiehen neuvot, ja työnantaja maksoi korvaukset ilman käräjiä.