Jos olisit työnantaja niin miten pyrkisit löytämään itsellesi uuden työntekijän? Mikä olisi paras menetelmä?
Laittaisitko ilmoituksen esim. työkkärin sivuille? Vai yrittäisitkö suhteiden ja verkostojen kautta löytää jonkun? Tai palkkaisitko rekryfirman etsimään?
Mikä olisi halvin, helpoin ja riskittömin tapa?
Ainakin jos ilmoituksen laittaa niin vaarana on, että hakemuksia tulee ihan tolkuttomasti.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkostojen kautta löytynyt kokenut henkilö, jonka ainakin joku tuntee, on todennäköisesti paljon riskittömämpi valinta kuin tuntematon henkilö, jolla voi olla hyvä CV ja joka osaa haastattelussa näyttää hyvältä.
Kaikki työttömät käy nykyään nämä työkkärin hakemuksen ja cv:n viilauskurssit ja preppaa työhaastatteluun, joten tosiaan sen hakemuksen ja cv:n perusteella ei voi päätellä yhtään mitään kun kaikki osataan kaunistella vahvuuksiksi ja heikkoudet pimittää. Mutta niinpä sitä sanotaankin että pitää vaan osata markkinoida itsensä parhaana tekijänä, vaikkei katetta olisikaan, kunhan vaan saa töitä.
T ihan vtun asiakaspalveluhenkinen (meni läpi sekin valhe)
Me eläkeikää lähestyvätkin joudutaan noille hakukursseille. Minulla reilu vuosi eläkkeeseen, kuka palkkaa vaikka CV olisi viimeisen päälle?
Jos olisi järkeä vaativa työ, niin ehdottomasti joku matikkatehtävä työhaastatteluun ratkaistavaksi.
Täähän pitäisi saada johtotehtäviin lakisääteiseksi, niin ei olisi näitä tolloja joka toisessa paikassa, voisi johtaa jopa suomi nousuun ilmiöön.
Olin työnantaja 15 vuotta. Laitoin lehtiin ilmoituksia ja sain aina työntekijät. En palkannut alle 25 vuotiaita. Kyllä työntekijän pitää tietää haluaako työn ja jaksaako käydä töissä se on tärkein kriteeri. Monet eivät osanneet vastata sellaiseen kysymykseen että mitä tekee seuraavan 2-3 vuoden aikana. Jos ei tiedä niin en palkannut.
En olisi työnantaja vaikka miten paljon maksettaisiin.
Halpa, helppo ja riskitön yrittäjä xD Noilla seteillä suosittelen menemään itse jonnekin kurssille mitä yrittäminen on.
Vierailija kirjoitti:
Olin työnantaja 15 vuotta. Laitoin lehtiin ilmoituksia ja sain aina työntekijät. En palkannut alle 25 vuotiaita. Kyllä työntekijän pitää tietää haluaako työn ja jaksaako käydä töissä se on tärkein kriteeri. Monet eivät osanneet vastata sellaiseen kysymykseen että mitä tekee seuraavan 2-3 vuoden aikana. Jos ei tiedä niin en palkannut.
Mistä muuten varmistit, että haastatellun tieto siitä, mistä tekee seuraavan 2-3 vuoden aikana piti paikkansa? Oliko sinulla kristallipallo? Vai annoitko potkut, jos haastateltu vastasi, että käy kerran vuodessa lomalla Mallorcalla, mutta sitten jo tokana vuonna kävikin Agios Nikolaoksessa.
Olen itse yrittäjä, enkä lähtisi hakemaan työntekijää TE-palveluiden kautta, koska sieltä tulee helposti liikaa hakemuksia, joista iso osa ei ole relevantteja. Panostan mieluummin kohdennettuun hakuun ja käytän LinkedIniä, omia verkostoja ja laitan ilmoituksen alan omiin ryhmiin, missä oikea kohderyhmä on jo valmiiksi. Lisäksi julkaisen haun yrityksen nettisivuilla ja somessa, koska niiden kautta tavoittaa ihmiset, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita yrityksestä.
Minä laittasin haku ilmoitukseen, että tulee henkilökohtaisesti tuomaan cv:n ja samalla haastattelu. Tietysti eka sopii ajan soittamalla.
Ärsyttää tommoset kaiken maailman linkediinit ja videot.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yrittäjä, enkä lähtisi hakemaan työntekijää TE-palveluiden kautta, koska sieltä tulee helposti liikaa hakemuksia, joista iso osa ei ole relevantteja. Panostan mieluummin kohdennettuun hakuun ja käytän LinkedIniä, omia verkostoja ja laitan ilmoituksen alan omiin ryhmiin, missä oikea kohderyhmä on jo valmiiksi. Lisäksi julkaisen haun yrityksen nettisivuilla ja somessa, koska niiden kautta tavoittaa ihmiset, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita yrityksestä.
Keiden luulet etsivän töitä Linkedinistä? Nimenomaan työkkärin asiakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin ensin nykyisiltä työntekijöiltä ja tutuilta onko heillä suositella ketään. Jos ei ole tai ei löydy sopivaa, niin kääntyisin rekryfirman puoleen.
Näin meidän pienehkössä firmassa toimitaan. Kun alkaa tulla rekrytarvetta, kysellään ensin olemassa olevien työntekijöiden verkostot, onko ketään potentiaalista siellä. Vasta sitten julkinen haku, jos verkostoista ei löydy ketään.
Näin meilläkin tehtiin kun tarvittiin uusi työkaveri. Eikä tämä suhteilla palkkaaminen tarkoita, että kenenkään olisi tarvinnut nuolla kenenkään takamusta. Ihan vaan kartoitetaan täyspäisiä ja reippaita ihmisiä. Voi olla entinen kollega, opiskelukaveri tai muun yhteistyön kautta tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keiden luulet etsivän töitä Linkedinistä? Nimenomaan työkkärin asiakkaat.
LinkedInissä on paljon myös passiivisia työnhakijoita ja alan ammattilaisia, jotka eivät ole TE-palveluiden kautta liikkeellä. Monet ovat jo töissä, mutta avoimia kiinnostaville mahdollisuuksille, eikä heitä tavoita perinteisten työnhakukanavien kautta samalla tavalla. LinkedInissä pystyy myös itse kohdentamaan hakua aika tarkasti ja voi etsiä tietyn taustan, kokemuksen ja osaamisen omaavia henkilöitä ja katsoa konkreettisesti mitä he ovat tehneet, eikä tarvitse käydä läpi suurta määrää hakemuksia, joista iso osa ei osu tarpeeseen.
Olen 63-vuotias ja joudun hakemaan 4 paikkaa/kk. Anteeksi työnantajat, hävettää kun joutuu hakemaan paikkoja, joihin en varmasti ole se paras vaihtoehto, mutta kun velvoite on täytettävä.
Noin 30 hakemusta olen jo tehnyt, joista vain yhteen mielestäni olisin voinut päästä edes haastatteluun, se oli määräaikainen työ, olisi päättynyt ennen eläkeikää.
Puskaradiolla omien duunarien kautta. Aina.
- yrittäjä
Pikku pomona ollessa viime vuosituhannen puolella päällikkö pyysi mukaan uuden työnhakijan haastatteluun. Seuraamaan sivusta ja sen jälkeen antamaan mielipiteeni hakijasta.
Olin jo pitempään tehnyt uusien työntekijöiden perehdyttämisestä oman työn ohella.
Sanoin heti kun työnhakija oli lähtenyt, älä palkkaa, ei kannata!
Palkkasi kuitenkin. Ensimäisenä työpäivänä ei kaveria työpaikalla näkynyt. Toisena päivänä oli kuulema käynyt kääntymässä ja sen jälkeen katosi lopullisesti!
Aika paljon tuli soittoja työnantajilta jotka kyselivät minkälainen työntekijä oli meillä joka haki töitä uudesta paikasta. Enhän voinut lööperiä puhua mikäli työntekijä oli töiden suhteen vahdittava jotta työt sujuivat.
Onneksi näitä oli ainoastaan ihan muutama! Isommalle osalle sain antaa kiitettävät lausunnot työn teosta!
Aikanaan oli yksi tapaus kun määräaikaisen työntekijän työsuhdetta ei jatkettu ja haki toisesta yrityksestä töitä.
Kun tunsin tuon yrityksen toimarin hyvin edellisestä työpaikastani missä olimme molemmat hommissa, niin pyörähdin vapaa päivänäni tervehtimässä toimaria ja kysyin joko palkkasit tuon hakijan?
Kun antoi kieltävän vastauksen niin sanoin, palkkaa vaan, et varmasti kadu!
Soitti siltä istumalta ja pyysi paikalle tekemään työsopimuksen. Itseäni vähän hymyilitti kun istuin siinä vastapäätä.
Seuraavana päivänä kun menin töihin niin tämä nuori nainen tuli puhtia täynnä luokseni ilmoittamaan, Tiedätkö mitä, se toimitusjohtaja soitti eilen ja pyysi paikalle tekemään työsopimusta!
Koetin pitää siinä ilmeeni pokkana. En ole vielä tähän päivään mennessä sanonut miten sai työpaikkansa silloin.
No tämähän riippuu suoraan siitä, millaiseen asemaan ollaan palkkaamassa eli miten iso riski on kyseessä.
Menisin eduskuntatalon lehtereille täysistunnon aikana megafonilla huutamaan, että 1€/tunti töitä tarjolla ja luvassa parempi ura.
Vierailija kirjoitti:
Suorahaku headhuntterin kautta. En halua satoja pilipali-feikkihakemuksia ammattityöttömiltä.
Mielenkiinnosta, jos tuo työnhakupakko poistuisi ja vain oikeasti töihin haluavat alkaisivat hakea niin uskaltaisitko siltikään laittaa paikkaa yleiseksi? Sillä miksi työhaluttomat enää laittaisvat hupihakemuksia silloin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä itse tiedät mitä teet seuraavan 2-3 vuoden aikana? Tekoälymaailmassa sitä ei tiedä enää kukaan.
Halvin, helpoin ja riskittömin :'D Hahahah
No halvimman saat työkkärin kautta mutta yleensä halpuuttajilla on omat ongelmansa, jotka voivat kostautua myöhemmin
Jos itse palkkaisin niin vain tuttavaverkostosta tai sitten miettisin muita ratkaisuja. Tuntemattoman integrointi on aina ongelma ja usein sisäänajossakin kestää kuukausia, vuosia. Pitäisi olla takuu siitä että tuo työ on wörttiä. Parempi mitoittaa yritystoimensa niin, että ei tarvitse ottaa tällaisia riskejä