Kerään huonoja "ystäviä" ympärilleni - mistä voisin löytää aitoa ystävyyttä?
Taustallani on useita hylkäämiskokemuksia lapsena ja nuorena. Noudatan selvästi kaavaa yhä aikuisena, että etsin ympärilleni kiintymyssuhteeltaan etäisiä, kylmiä ja ailahtelevia ystäviä. Alkuun he vaikuttavat mukavilta, eloisilta ja ystävällisiltä, mutta ystävyyden edetessä näenkin todellisuuden. Näitä ystäviä ei kiinnosta tasavertaisuus, vaan minä olen heille se tuki ja kuuntelija. Minulta otetaan ilomielin apua vastaan ja pyydetään sitä. Minulle nuristaan elämän kurjuudesta (eikä asioille tehdä mitään itse) ja minä lohdutan. Sitten kun elämässä ystävillä alkaa pyyhkiä paremmin tai minussa ei ole enää mitään, mistä hyötyä, haihtuvat nämä ystävät kuin pieru Saharaan. Samoin on käynyt, jos olen itse ollut tarvitseva ja vuorostani olisin tarvinnut kuuntelijaa tai apua. Jään aina ihmettelemään, että mitä hittoa juuri tapahtui, kun nämä ystävät katoavat elämästäni.
Ongelma on minussa, kun lähtökohtaisesti kerään ympärilleni ihmisiä, jotka vain yrittävät hyötyä minusta tavalla tai toisella. Ja kun löydän noita huonoja ystäviä ympärilleni, siedän ikävää käytöstä ystävyyden vuoksi. Mistä löytäisin aitoja ystäviä, jotka haluavat olla tasavertaisia ja aidosti haluavat myös minulle hyvää?
Kommentit (5)
Työpaikalta, harrastuksista?
Joku viisas on tainnut sanoa, ettei ihmisellä lopulta voi olla kuin kourallinen aitoja ystäviä. Nuorempana ajattelin toisin, mutta vanhemmiten olen todennut että tosi on. Aito ystävyys on todella harvinaista, eikä minulla laajasta tuttavapiiristä huolimatta ole kuin muutama oikea, aito ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalta, harrastuksista?
Joku viisas on tainnut sanoa, ettei ihmisellä lopulta voi olla kuin kourallinen aitoja ystäviä. Nuorempana ajattelin toisin, mutta vanhemmiten olen todennut että tosi on. Aito ystävyys on todella harvinaista, eikä minulla laajasta tuttavapiiristä huolimatta ole kuin muutama oikea, aito ystävä.
Mistä olet saanut nämä ystäväsi?
Harrastan vain ns. yksilölajeja, joten ei ole harrastusporukkaa. Työpaikalla ei valitettavasti ole samanhenkisiä ihmisiä, joita tutustuminen kiinnostaisi.
Ap
testaa melko varhain, miten ko. ihminen suhtautuu, jos et autakaan jossain tilanteessa. jos suhtautuu vihamielisesti, voit vetää johtopäätöksen, että hän haluaisi vain hyötyä sinusta.
Moskeijasta.