Nykynuoret on kyllä tosi fiksuja
Olen näin 40 vuotiaana yliopisto-opiskelijana todennut kuinka nykyparikymppiset on aivan älyttömän fiksuja, valveutuneita, avoimia, mukavia, ihania ja muutenkin tosi hyvin perillä kaikesta. Itse en esim. oo kokenut mitään ikäsyrjintää vaan mut on otettu kaikkeen mukaan.
He ovat myös meidän ikäluokkaa fiksumpia. Eivät tupakoi ja dokaa niin kuin itse muistan ainakin parikymppisenä juoneeni ihan sikana. Onneksi lopetin sen sitten seinään.
Toivon heille kaikkea hyvää, harmi vaan, kun maailman tilanne on mikä on ja kilpailu on kova. Meillä oli paljon helpompi päästä kouluihin kuin näiden nykyparikymppisten.
Kommentit (23)
Itselläni on täysin päinvastaiset kokemukset.
Muuten saatan olla kanssasi jopa osittain samaa mieltä, mutta millä perustelet että isomman ikäluokan oli helpompi päästä kouluun kuin pienemmän? Opiskelupaikkojen määrä kun ei ole samassa suhteessa pienentynyt kuin ikäluokat.
Sama kokemus meillä töissä. Fiksuja nuoria.
Nykynuoriso on huomattavasti ahdasmielisempää ja suvaitsematonta.
Varmasti on ahdasmielisempää jossain duunarialoilla, mutta korkeakoulussa olen tavannut pelkästään ystävällisiä ja avoimia. Ainakin mitä yliopistoon pääsyä olen kuullut, niin todistuksella on päässyt sisään vain jos on ollut L tai E ja tämä muualle kuin Helsinkiin tai Aaltoon. Mulla itsellä on B ja A todistus täynnä. Pari C ja yksi M (sekin oli muutaman vuoden jälkeen kun uusin). Enkä ole päässyt todistuksella.
AP
Osa on, osa ei.
Mulla oli joskus työkaverina nuori jäbä, teki amiskaan työharjoittelua (IT-ala). Todella fiksu kaveri ja "palvelualtis" (aspa-työtä, osittain). Haki moneen paikkaan, ei vaan natsannut. Sattumalta nähtiin myöhemmin baarissa, niin hän vähän niinkuin kysyi minun mielipidettä: Kannattaisiko lukea vielä amiskasta 3. tutkinto? Vastasin siihen, et jos et ole kahdella tutkinnolla onnistunut saamaan työpaikkaa, niin tuskinpa se 3.kaan auttaa. Tähtää ylemmäksi, "Tekuun" (puhekielen sanonta, AMK tietysti); ota selvää "rahoituksesta". - Rumasti sanottu? Ehkä oli, mutta taas pari vuotta koulutusta, mikä ei vie välttämättä yhtään eteenpäin.
Sitten on taas niitä "minunko se tämä pittää tehhä?" -tyyppejä.
Niin ovat :) Muutamia poikkeusryhmiäkin toki on. Kuten kokoomus- ja persunuoret. Mutta saattaahan niistä vielä ihmisiä kehittyä. Rukoilkaamme.
Ainakin nyky nuoret ovat tajunneet että pirkka palkalla ei töihin kannata mennä.
Älykkyysosamäärä on kääntynyt tosiasiassa laskuun Suomessa jo aikoja sitten. Tämä tarkoittaa sitä, että nuoret ovat tyhmempiä kuin edelliset sukupolvet.
PISA-tulokset kertovat, että nuorten oppimiskyvyt ovat heikentyneet selvästi. Älykkyys on siis laskusuunnassa Suomessa.
Neljä vuotta sitten kun työpaille tuli uusia kesätyöntekijöitä niin työkaveri sai opettaa yhdelle 20v kesätyöntekijälle turvakenkien nauhojen solmimisen ja kaksi vuotta sitten kesätyöntekijät joiden ikä oli väh. 18v olivat tämän kuluvan vuosikymmen ensimmänen porukka joille oli puhelin kasvanut käteen kiinni se oli harvinaista jos heistä joku pystyi työpäivän aikana olemaan puhelimesta erossa väh. 2h.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen havainnut heidän olevan lähinnä toivottomia tunareita, joista suurimmalla osalla ei ole eväitä oikeaan maailmaan. Uusavutonta ja kädetöntä sakkia, joka sulaa heti ensimmäisestä vastoinkäymisestä.
Ap on nainen
Tämän kirjoittaja taas ei ole yhtään mitään...
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Älykkyysosamäärä on kääntynyt tosiasiassa laskuun Suomessa jo aikoja sitten. Tämä tarkoittaa sitä, että nuoret ovat tyhmempiä kuin edelliset sukupolvet.
Mitenhän tämä on mitattu?
Mulla taas aivan päinvastainen kokemus vähän vanhempana opiskelijana yliopistossa. Niin monella jotain mt- tai nepsyoireilua, että tuskin tulevat olemaan kovin montaa vuotta työelämässä, jos ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Pisa-tuloksillla
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Neljä vuotta sitten kun työpaille tuli uusia kesätyöntekijöitä niin työkaveri sai opettaa yhdelle 20v kesätyöntekijälle turvakenkien nauhojen solmimisen ja kaksi vuotta sitten kesätyöntekijät joiden ikä oli väh. 18v olivat tämän kuluvan vuosikymmen ensimmänen porukka joille oli puhelin kasvanut käteen kiinni se oli harvinaista jos heistä joku pystyi työpäivän aikana olemaan puhelimesta erossa väh. 2h.
Jos teillä töissä tarvitaan turvakenkiä, voi siitä jo päätellä, että hakijapoolinne koostui kognitiivisesti vähemmän kyvykkäästä aineksesta.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Pisa-tuloksillla
Oppimiskyky korreloi erittäin voimakkaasti positiivisesti älykkyysosamäärän kanssa.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Pisa-tuloksillla
Pisa-tulokset eivät mittaa älykkyyttä ja se on muutenkin huono mittari. Testattavilla ei ole minkäänlaista motivaatiota suoriutua kunnolla.
Itse olen havainnut heidän olevan lähinnä toivottomia tunareita, joista suurimmalla osalla ei ole eväitä oikeaan maailmaan. Uusavutonta ja kädetöntä sakkia, joka sulaa heti ensimmäisestä vastoinkäymisestä.
Ap on nainen