Muistatko vielä kenelle lähetit ensimmäisen sähköpostiviestisi?
Kommentit (21)
-92 sain sähköpostin, en muista mitä sillä ensimmäiseksi tein.
1995 ja meidän www-lehden päätoimittajalle. Samana iltana opettelin html-koodausta nettiin.
Olisko ollut 1993, lukiossa kuitenkin muistaakseni kolmannella luokalla. En muista kenelle, mutta arvatenkin jollekin luokkakaverille jonkun "terve, mitä kuuluu?" -testiviestin.
Varmaan jotain töiden puitteissa, olin Nokialla duunissa eikä varmaan kellään muulla tutulla/kaverilla ollut käytettävissä säpoa.
Firman sisäistä sähköpostia mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Vuotta en muista mutta kauan siitä on!
En muista, mutta muistan ensimmäisen koneen ja ensimmäisen nettihaun, se oli seksi.
En muista vuotta. Töissä , " softa" oli Telebox joten hyvin kauan sitten
Olin vuonna 1994 yliopistovaihdossa ulkomailla ja kirjoitin sieltä ensimmäisen sähköpostin yhdelle opiskelukaveritytölle Suomeen. Kirjoittelimme vaihdon ajan tiiviisti sähköpostilla joka oli kätevää koska maiden välillä oli iso aikaero. Seurustelimme sitten hetken kun palasin Suomeen mutta ei siitä sitten sen kummempaa lopulta tullut. Mutta nuo sähköpostit muistan kyllä varmaan lopun elämääni.
Terveiset vielä Mialle jos tunnistat itsesi tästä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotain töiden puitteissa, olin Nokialla duunissa eikä varmaan kellään muulla tutulla/kaverilla ollut käytettävissä säpoa.
Olin myös Nokialla töissä 👍
Jotain työhön liittyvää se oli, en muista vuotta enkä kenelle maili lähti. Tod.näk. esimiehelle vastasin.
Muistan hyvin. Lähetin sen itselleni, toiseen koneeseen ja katsoin meneekö perille. Tämä tietysti siksi, että minä olin se joka niitä koneita, niiden käyttistä, ohjelmistoja asensin ja konffasin. Tylsää, mutta näin se nyt vain on. Muutaman kerran piti korjailla asetuksia, ennen kuin toimi niin kuin piti. Vuosi oli -85 ja Huhtikuun alkupuolta. Sen jälkeen kun sain postijärjestelmän (sendmail) sisäisesti toimimaan konffasin sitten sen UUCP:n kautta Nokialla ollutta konetta vasten ja testasin meneekö sinne omalle tunnukselle ja vasta sitten aloin kokeilla muille. Muistan kyllä kollegan kenelle lähetin postia siellä ensimmäisenä, mutta jätän mainitsematta nyt täällä. Kokeillessa käytini vain hyvin yksinkertaista /bin/mail Unix ohjelmaa, mutta sitten kun posti kulki, niin hain verkosta Elm nimisen postiohjelman lähdekoodin, jossa oli asiallisempi käyttöliittymä, joitakin sen lisäksi tarvitsemia kirjastopaketteja, konffaisin, käänsin ja sitten asensin sen (Elm) ohjelman niin, että sitä saattoi käyttää muutkin samojen koneiden käyttäjät kun vain minä.
Tämä tarina ajalta joskus kauan sitten vain siksi, että teillä jotka käytätte muiden ylläpitämiä järjestelmiä olisi edes hieman näkyvyyttä siihen, ettei kaikki välttämättä koe asioita ja käytä niitä järjestelmiä aivan kuten te sitten niitä valmiita palveluita aloittaessanne käyttämään teette.
Kaverille, joka opetti käyttämään sitä järkyttävän vaikeaa sähköpostia, en edes muista mikä se oli nimeltään, joku usalainen sen kautta toimi joku chat tyyppinen reaaliaikainen keskustelukin, vuosituhannen alussa
-94 yliopistossa, kaverille lähetin, hän opiskeli samassa yliopistossa. Harvalla oli sähköposti käytössä tuohon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin. Lähetin sen itselleni, toiseen koneeseen ja katsoin meneekö perille. Tämä tietysti siksi, että minä olin se joka niitä koneita, niiden käyttistä, ohjelmistoja asensin ja konffasin. Tylsää, mutta näin se nyt vain on. Muutaman kerran piti korjailla asetuksia, ennen kuin toimi niin kuin piti. Vuosi oli -85 ja Huhtikuun alkupuolta. Sen jälkeen kun sain postijärjestelmän (sendmail) sisäisesti toimimaan konffasin sitten sen UUCP:n kautta Nokialla ollutta konetta vasten ja testasin meneekö sinne omalle tunnukselle ja vasta sitten aloin kokeilla muille. Muistan kyllä kollegan kenelle lähetin postia siellä ensimmäisenä, mutta jätän mainitsematta nyt täällä. Kokeillessa käytini vain hyvin yksinkertaista /bin/mail Unix ohjelmaa, mutta sitten kun posti kulki, niin hain verkosta Elm nimisen postiohjelman lähdekoodin, jossa oli asiallisempi käyttöliittymä, joitakin sen lisäksi tarvitsemia kirjastopaketteja, konffaisin, käänsin ja sitten asensin sen (Elm) ohjelman niin, että sitä saattoi käyttää muutkin samojen koneiden käyttäjät kun vain minä.
Tämä tarina ajalta joskus kauan sitten vain siksi, että teillä jotka käytätte muiden ylläpitämiä järjestelmiä olisi edes hieman näkyvyyttä siihen, ettei kaikki välttämättä koe asioita ja käytä niitä järjestelmiä aivan kuten te sitten niitä valmiita palveluita aloittaessanne käyttämään teette.
Eiku joo, Elm julkaistiinkin vasta -86 Marraskuussa. Nyt kun mietin, niin se mitä hain verkosta oli varmaan mailx (/usr/bin/mailx) jossa oli edes vähän parempi käyttöliittymä kun /bin/mail vakio-ohjelmassa. Eli käytimmekin aluksi mailx:ää ja vasta sitten myöhemmin hain sen Elm'in joka oli paljon parempi kun mikään aiemmista.
Mutta aluksi se sähköpostin lähettäminen ja vastaanottaminen oli aika harvakseen muutama lyhyt viesti työpäivässä ja pitkään enemmänkinn vielä vain kokeilua osin huvin vuoksi ja osin sen testaamista mihin sitä voisi käyttää. Vasta sitten kun yhteydet parani ja oikeastaan kun usenet-news tuli alkoi myös siellä tavattujen ihmisten posteja lukiessa törmätä mielenkiintoisiin hankkeisiin, asioihin sekä ihmisiin niin sitten alkoi vähitellen myös sähköpostille tulla käyttöä aiheista joista ei halunnut julkisessa news palvelussa keskustella.
Oisko ollut koulukavarille joskus ysärillä?
Digital Equipment Corporationin ALL-IN-1 toimistoautomaatiojärjestelmällä lähetin ensikertaa sähköpostia työkaverilleni keväällä 1987
Muistan vain, että ekan sähköpostiosoitteen sain yliopistolta vuonna 1994. Ja muistan, kuinka tappvaa se oli soittaa modeemilla yhteys, jotta sai kirjoitettua jotain.
Varmaan joskus vuonna -95. Olin Mikrobitin tilaaja ja tilaajat sai oman sähköpostin BBS-järjestelmän kautta. Näin ollen vaikka mulla ei ollutkaan pääsyt vielä Internettiin, niin mulla oli silti jo oma sähköpostiosoite. Eihän se käytössä sinänsä ollut, kun ei kellään muulla ollut moista.
En ole vielä lähettänyt, mutta kerron sitten kun joskus lähetän.
Itselleni, kun halusin testata miten se toimii. Vuotta en muista tarkkaan, mutta oli 1980 -luvulla.