Broileri kokee tutkimusten mukaan jatkuvaa kipua koko elämänsä ajan
Broilerin tarina -tietokirjan tekijöiden Tiina Ollilan ja Helinä Äärin mukaan broilerin lyhyt elämä on täynnä kipua, joka aiheutuu erityisesti jalostuksesta.
Broilerin elämä kestää vain viisi viikkoa ja lihaksi kasvatettava broileri on jalostettu niin äärimmäisen sairaaksi, että tutkimusten mukaan se kokee jatkuvaa kipua koko hereilläoloaikansa, koko elämänsä ajan, tutkijana ja tietokirjailijana toimiva Ääri sanoo.
Ongelmana on, että broileri on jalostettu kasvamaan mahdollisimman nopeasti, jotta kasvatusaika olisi mahdollisimman lyhyt.
Liian nopea kasvu aiheuttaa broilereille muun muassa luustohäiriöitä, sydänsairauksia ja sisäelinsairauksia.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaisten-suosikkiruoka-kasvaa-l…
Kai se on vähennettävä broilerin syöntiä. On tämä kurjaa ettei eläimiä voida kohdella hyvin. Lihaakaan ei saisi syödä kuin ihan vähän, kala taas on kallista, ainakin hyvänmakuinen kala, kuten lohi. Tofu maistuu pahalle. :(
Kommentit (23)
No mitä muuta ajattelit? Broilerit on jalostettu maksimaalista kasvua ajatellen mistään muusta välittämättä.
Kaupassa ei ole vaihtoehtoa aina tai tiskillä. Kuiva lihasbroileri tuntuu olevan ainoa. Kipua ei kukaan halua syödä linnussa.
ihan järjetöntä, viisi viikkoa elää jotta saa jonkun suikalepakkauksen sieltä kaupasta. ja eihän nämä munia tuottavat kanatkaan kauan elä, sitä ennen ovat repineet perseensä monta kertaa, jotta saat sen omegamunasi. tehotuotantoa tämä on ja siinä eläin kärsii aina.
"kala taas on kallista, ainakin hyvänmakuinen kala, kuten lohi."
no katoppa vähän, luulet vähemmän! Siellä on vaik kuin monta osaa...En ole sintin sinttiä ostanut vuosikausiin!
https://areena.yle.fi/1-50979212
Suomen myydyin kala on kuolemansairas. Yli 50 miljoonaa Norjassa kasvatettua lohta kuolee joka vuosi stressiin ja sydänsairauksiin. MOT selvitti, millaisissa oloissa suomalaisten suosikkiruoka kasvaa.
Mutta jos broileria haastattelee, niin sillä ei ole valittamista, kun se ei tiedä paremmasta. Ihan kuin muslimi-naiset.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos broileria haastattelee, niin sillä ei ole valittamista, kun se ei tiedä paremmasta. Ihan kuin muslimi-naiset.
Mä yritin joskus haastatella broileria, mutta se vaan kaakatti...
Ei voisi vähempää kiinnostaa kärsiikö.
Vierailija kirjoitti:
"kala taas on kallista, ainakin hyvänmakuinen kala, kuten lohi."
no katoppa vähän, luulet vähemmän! Siellä on vaik kuin monta osaa...En ole sintin sinttiä ostanut vuosikausiin!
https://areena.yle.fi/1-50979212
Suomen myydyin kala on kuolemansairas. Yli 50 miljoonaa Norjassa kasvatettua lohta kuolee joka vuosi stressiin ja sydänsairauksiin. MOT selvitti, millaisissa oloissa suomalaisten suosikkiruoka kasvaa.
Jaa, että kalaakaan ei saisi enää syödä. Pitäisi elää tofulla ja palkokasveilla. No on ne ainakin terveellisiä.
Ap
Mun elämä kestää keskimäärin 80 vuotta. Kärsimys on sen kanan elämän tarkoitus jotta me ihmiset voitaisiin syödä terveellisesti.
Ketä kiinnostaa jonkun 5 viikkoa elävän kanan luusto ja sisäelinsairaudet?
Siinäpä oikein sumutustutkimusta. Kyseiset poliittisen agendan omaavat "tutkiskelijat" ovat ilmeisesti olleet aiemmissa elämissään broilereita että voivat näin vahvasti määritellä tämä "totuuden".
Lihaa ei ole pakko syödä, nykyään kasvisruokavalikoima on erittäin laaja ja monipuolinen. Itse jätin lihan syönnin 10 vuotta sitten ja olen tyytyväinen. Valinnan kautta siis vähemmän kärsimystä eläimille.
En itse osta enää ollenkaan mitään muuta kananmunaa kuin ULKO, tai LUOMU kanalan. Muut on huonoja esim. "vapaan" kanna munat EI ole vapaita. Ja ällää ostako ISOJA munia, muistelen ettei nekään ole eettisiä, ei kana luonnollisesti isoja munia muni, ne tuottaa kipua kanalle. Ja kana pakotetaan munimaan joka päivä munan, vaikkei luonnossa niin tee.
Olen kauan epäillyt ettei myöskään suomessa tuotettu kalanjalostamissa elänyt lohi voi olla kovin eettistä. Olen nähnyt videoita yms niiden elämästä, myös mitä tuotantotyöntekijät joutuisi työssään tekemään. EI kuulosta oikealta. Kalan pitää saada elää elämänsä jossain luonnollisessa joessa, järvessä tai meressä, ei missään kaameessa pilkkopimeässä AHTAASSA tankissa, jossa lilluu kuolleita kaloja, vieri vieressä. KAMALAA!
Nuo tulisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Lihaa ei ole pakko syödä, nykyään kasvisruokavalikoima on erittäin laaja ja monipuolinen. Itse jätin lihan syönnin 10 vuotta sitten ja olen tyytyväinen. Valinnan kautta siis vähemmän kärsimystä eläimille.
itse valitettavasti tarvitsen lihaa ja proteiinia. Lihaa siksi koska kärsin levottomat jalat-oireyhtymästä. Huomaan heti jos jätän lihan syömättä ,se pahenee. Siitä saa kuitenkin rautaa joka on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mun elämä kestää keskimäärin 80 vuotta. Kärsimys on sen kanan elämän tarkoitus jotta me ihmiset voitaisiin syödä terveellisesti.
ei ole. Voit syödä paljon terveellisemmin ilman lihaa
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa ei ole vaihtoehtoa aina tai tiskillä. Kuiva lihasbroileri tuntuu olevan ainoa. Kipua ei kukaan halua syödä linnussa.
Kalkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko myös poliittisia broilereita?
Miksi luulet että nuo on niin vakuuttuneita että nuo ansaitsee sen 10-20 tonnin kuukausipalkkansa näennäisen tyhjästä puuhastelusta, doh?
Broilerin elämä on kärsimystä, myös ja varsinkin poliittisen. On niin kovaa kun kaikki ei ole aatteessa mukana ja jotkut kehtaa väittää vastaankin, nih.
Koskeeko myös poliittisia broilereita?