Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela jyrähtää lääkäreille opioidien määräämisestä, miksi siis Suomessa ei ole mahdollista käyttää kannabista opioidien tilalla?

Vierailija
12.03.2026 |

Opioidiongelmasta vouhkataan, mutta korvaavaa tuotetta eli kannabista ei saa käyttää. Kannabis ei aiheuta fyysistä riippuvuutta, joten se on turvallinen kipulääke sekä lihasrlaksantti. Meneekö lääkeyhtiöiden tuotot ihmisten terveyden edelle?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006124267.html

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimustiedon mukaan kannabis ei ole hyvä kipulääke eikä varsinkaan opioidien veroinen, vaikka joku siitä kivunlievitystä saisi. Kannabis myös aiheuttaa riippuvuutta joillekin ihmisille ja riski kannabispsykoosiin kasvaa, etenkin jos on altis psykoosisairauksille. Lihasrelaksantteja on saatavilla, jos tarvetta on. Kyse ei ole lääkeyhtiöiden tuotoista, koska jos kannabista saisi lääkkeellisenä valmisteena, niin lääkeyhtiöt senkin valmistaisivat ja saisivat siitä rahat. 

Vierailija
82/84 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hermosärkyyn on on aina toiminut kannabis paremmin kuin yksikään lääke. Ja useita eri nappeja on 30 vuoden aikana kokeiltuna. Enää en lääkäriin mene vaan hoidan "lääkitykseni" itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hermosärkyyn on on aina toiminut kannabis paremmin kuin yksikään lääke. Ja useita eri nappeja on 30 vuoden aikana kokeiltuna. Enää en lääkäriin mene vaan hoidan "lääkitykseni" itse. 

Suomalaisten lääkärien asenne kannabikseen on sellainen että kukaan ei kerro niille kannabiksen käytöstään. 

Vierailija
84/84 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannabiksen lääkekäytön ongelma on se että sitä käytetään päihteenä. Opioidit ajatellaan lääkkeenä, kun tietääkseni missään päin maailmaa ei myydä opioideja viihdekäyttöön. Kannabista myydään.

Kaikilla kolmiolääkkeillä on se ongelma että niitä käytetään myös päihteinä. Kannabis on jo monessa maassa sallittu tai laillinen päihde. Enemmän se kannabis on päihde kuin alkoholi jolla on kolme kovan huumeen ominaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme