Kela jyrähtää lääkäreille opioidien määräämisestä, miksi siis Suomessa ei ole mahdollista käyttää kannabista opioidien tilalla?
Opioidiongelmasta vouhkataan, mutta korvaavaa tuotetta eli kannabista ei saa käyttää. Kannabis ei aiheuta fyysistä riippuvuutta, joten se on turvallinen kipulääke sekä lihasrlaksantti. Meneekö lääkeyhtiöiden tuotot ihmisten terveyden edelle?
Kommentit (43)
Vaikutusmekanismi on täysin eri. Kannabis ei välttämättä helpota kipua lainkaan kuten opioidit.
N58
Ei kannata kertoa kenellekkään käyttävänsä kannabista kipulääkkeenä. Edes lääkärille.
"Terveyden"? Tyypit narkkaavat reseptilääkkeillä verovaroin ja puhuvat terveydestä? :)
Jouduin käyttämään vaikeaan nivelrikkoon opioideja kivunlievitykseen ja jäin niihin koukkuun. Kesti kauan päästä eroon. Nykyään käytän puutarhani tuotoksia paremmalla kivunlievityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutusmekanismi on täysin eri. Kannabis ei välttämättä helpota kipua lainkaan kuten opioidit.
N58
Jos potilas saa korvattua opioidit kannabiksella eli hän mielestään saa apua niistä, niin miksi tätä ei sallita? En näe tähän mitään muuta syytä kuin lääkeyhtiöiden lobbauksen. kannabiksen haittavaikutukset ovat minimaaliset opiaatteihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
"Terveyden"? Tyypit narkkaavat reseptilääkkeillä verovaroin ja puhuvat terveydestä? :)
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006247162.html
Väärinkäsityksiä opioideihin liittyvistä riskeistä esiintyy Simojoen mukaan kuitenkin myös Suomessa.
- Olen urani aikana huomannut, että kipulääkeriippuvuus tulee monelle potilaalle yllätyksenä vuosien käytön jälkeen. Resepti on saatu alun perin asianmukaisin perustein, mutta lääkitys on jäänyt päälle. Kun järjestelmässä on tungosta, kukaan ei ole katsonut potilaan perään. Tällä välin potilas on huomannut, että opioideilla on paljonkin esimerkiksi ahdistusta helpottavia vaikutuksia.
Simojoki kertoo oksikodonin eheyttävän käyttäjänsä sisäistä maailmaa. Vähitellen lääkkeestä tulee arjen rutiinien työkalu, johon turvaudutaan milloin milläkin verukkeella. Simojoen mukaan itsepetos on addikteille yleistä.
- Ajatellaan, että ongelmat tulevat sille naapurin Pekalle, mutta eivät minulle. Todellisuus iskee vasten kasvoja viimeistään, kun potilas yrittää lopettaa, Simojoki sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Kansa ei ostaisi enää kalliita kipulääkkeitä, vaan kasvattaisi né itse. Siksi on kielletty.
Tilannehan on se, että lääkärit eivät enää määränneet vanhoja toimivia täsmälääkkeitä esim. ahdistukseen, vaan pysyvää psykoosilääkitystä tarjottiin tilalle. Lääkärit ovat suorastaan ajaneet potilaitaan (entisiä) katukauppiaiden asiakkaiksi tai harrastamaan itse puutarhatoimintaa. Tunnen monia!
Vierailija kirjoitti:
Jouduin käyttämään vaikeaan nivelrikkoon opioideja kivunlievitykseen ja jäin niihin koukkuun. Kesti kauan päästä eroon. Nykyään käytän puutarhani tuotoksia paremmalla kivunlievityksellä.
Opioidit tehoavat huonosti kroonisiin kipuihin. Siitä oli prisma ohjelma jossa kerrottiin kuin on määrätty vain vahvempia opioideja kun miedommat eivät tehoa. Lopulta ne vahvatkaan opioidit eivät auta kipuun ja siinä vaiheessa on usein kehittynyt riippuvuus. Kannabis tehoaa kroonisiin kipuihin paremmin mutta sitä saa huonommin. Sekin on erikoista kuinka kannabiksen kohdalla huudetaan huume mutta opioidin kohdalla sitä ei huudeta vaikka se on kova huume.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kertoa kenellekkään käyttävänsä kannabista kipulääkkeenä. Edes lääkärille.
nykyisin jos saa labraan lähetteen niin ottavat myös kemikaalit ym. Kävin hakemassa virtsapurkin ja ennen oli aina vain yksi putki, nyt niitä on neljä. Googlasin putkien värikoodit, oli kemikaalit muita en muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansa ei ostaisi enää kalliita kipulääkkeitä, vaan kasvattaisi né itse. Siksi on kielletty.
Lääkeyhtiöiden vastustuksen ymmärtää kun menettävät isot rahat jos lääkettä voi kasvattaa itse.
Ja sen takia lääkeyhtiöt vastustavatkin sitä ja edelleen puhuvat miten opioidit ovat oikein hyvä ja turvallinen lääke.
Räsänen, Kd, keskusta ja ylipäätään melkein kaikki menneisyydessä laahustavat politikot vastustaa koska HUUME!
Kun eduskunta keskusteli kannabiksesta niin siinä kuuli kuinka pihalla ne ovat asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos erehdyt kertomaan lääkärille kannabiksen käytön niin et saa enää mitään kolmiolääkkeitä. Lisäksi kaikki vaivasi johtuvat sen jälkeen siitä kannabiksen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkeyhtiöiden vastustuksen ymmärtää kun menettävät isot rahat jos lääkettä voi kasvattaa itse.
Ottavat vastuun vain niistä itse tuottamistaan, mutta kenelle menet sitten valittamaan kannabiksen sivuvaikutuksista, sille lääkärille joka ollut tietoinen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkekannab. eroaa hallusinogeenisista versioista.
Lääkekannabis ei eroa päihteenä käytettävästä kannabiksesta.
Hallusinogeeni kannabis ei ole.
Tai miksi potilas ei vain kokeile kuvitella, että mitään kipua ei ole olemassa? Eihän lääkärikään sitä potilaan kipua tunne, joten ei sitä silloin voi olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen takia lääkeyhtiöt vastustavatkin sitä ja edelleen puhuvat miten opioidit ovat oikein hyvä ja turvallinen lääke.
Missä lääkeyhtiöt vastustaa lääkekannabista? Mä luulen, että tässä haukutaan nyt väärää puuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lääkeyhtiöt vastustaa lääkekannabista? Mä luulen, että tässä haukutaan nyt väärää puuta.
Yhdysvalloissa lääkeyhtiöt antoivat rahaa laillistamisen vastustamiseen. Kannabis kun auttaa stressiin, ahdistukseen ja unettomuuteen. Sen lisäksi että se auttaa moniin kipuihin. Laske itse kuinka paljon rahaa siinä menettää kun kaikkiin noihin vaivoihin ei syödä enää niin paljon lääkefirmojen lääkkeitä. Toinen mikä vastusti laillistamista oli alkoholiteollisuus. Se on myös niiltä pois kun kannabista saa laillisesti. Rahalla on suuri merkitys siinä kun kannabiksen laillistamista vastustetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabis on turvallisempi lääke kuin opioidit. Siitä kun ei voi ottaa hengenvaarallista annosta eikä se aiheuta fyysistä riippuvuutta. Ainoa syy miksi lääkekannabista ei saa on takapajuinen asenne.
Kyllä, kannabikseen voi tulla riippuvuus.
Vaikka toisin usein väitetään, kannabis aiheuttaa sekä psyykkistä että fyysistä riippuvuutta, ja sen pitkäaikainen käyttö voi johtaa ongelmiin.
Tässä keskeiset asiat kannabisriippuvuudesta:
Vieroitusoireet: Fyysinen riippuvuus ilmenee vieroitusoireina, kun käyttö lopetetaan. Niitä ovat esimerkiksi unettomuus, levottomuus, ärtyneisyys, hikoilu, vapina ja vatsavaivat. Oireet alkavat yleensä 12 vuorokautta käytön lopettamisen jälkeen.
Psyykkinen riippuvuus: Käyttäjä voi tuntea tarvitsevansa ainetta selviytyäkseen arjesta, rentoutuakseen tai tunteiden säätelyyn.
Käytön haitat: Kannabis ei ole haitaton aine. Se voi aiheuttaa riippuvuuden lisäksi muistihäiriöitä, motivaation puutetta, kognitiivisten toimintojen heikentymistä ja joillekin jopa psykooseja.
Toleranssi: Kannabiksen pitkäaikaiskäytössä aivojen kannabinoidireseptorit tottuvat aineeseen, jolloin sama vaikutus vaatii suurempia määriä
Kehtaatkin valehdella. Olet aivopesty. Ensimmäinen kannabispiikki tappaa vai mitä?
Tuo on koirien puhetta. Ja kannabiksella aloittavia koiria tarvitaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä lobbasivat miljoonilla vuosien ajan kun yrittivät estää laillistumisen, nyt yrittävät vielä samaa Euroopasa ja täällä Suomessa.
Koska siitte ei pääse lääkeyhtiöiden lobbarit ja sijoittajat tienaamaan eikö sitä saa myytä kalliilla ihmisille kun ihmest kasvattaisi sitä itse
Lääkeyhtiöt lobbaa.