Kysymyksiä punktiosta
Kuinka kauan teillä on mennyt ja miten sen kulku menee? Kauanko kestää toipua että pääsee lähtemään? Pitäisikö varata eväät mukaan?
Entä mitä mieltä olette, kannattaako lähteä junalla matkaan? Vai voiko paluumatka olla tuskaa, siirtyminen bussiin, edelleen junaan ja junamatka, onko hullu ajatus?
Kuinka tärkeää on, että mies on paikalla punktiossa ja sen jälkeen? Kuinka kipeä sitä on vai pärjääkö yksin, jos mies tulee vain sitten hakemaan?
Olisin kiitollinen kaikista kokemuksista! Yritin Haulla etsiä, mutta en oikein löytänyt tarkempia selostuksia punktiosta.
Kommentit (9)
Meidän piti punktio-aamuna mennä klinikalle kahdeksaksi ja punktio oli vasta 9.30. Mies antoi näytteen heti ja minulta otettiin verta. Tunti siis jäi turhaa aikaa siihen väliin..
Sitten minun piti mennä vaihtamaan toimenpidepaita päälle ja siirtyä toimenpidepöydälle. Emätin pestiin ja käteen laitettiin tippa. Tässä vaiheessa sai mies tulla mukaan huoneeseen. Tipasta tulevat lääkkeet tekivät minusta kovin sekaisen hetkeksi enkä tuntenut punktion aikana juuri mitään. Lopuksi laitettiin suppo ja kärrättiin " heräämöön" , jossa sain makoilla rauhassa, mies istui vieressä. Lepäilin reilun tunnin tokkuraa pois. Sain vielä tablettina särkylääkettä, kun kipu rupesi yltymään ja sitten saimme tarjottimella kahvia ja pientä syötävää :) Kun olo oli omasta mielestä hyvä, sain pukeutua ja lähteä lääkärin luo kuulemaan punktion tulosta/allekirjoittamaan sopimukset.
Sitten miehen kanssa kotiin, taisimme käydä syömässäkin jossain siinä vaiheessa. Junalla oltiin mekin liikkeellä ja ihan hyvin meni matkat. Meillä junamatkat kesti noin tunnin suuntaansa. Hyvää asentoa sai kyllä junassa hieman hakea, varsinkin ruuhka-aikaan junan ollessa täysi, mutta tuskimpa autossakaan kovin mukavaksi oloaan tuossa tilassa saa. Kaupungilla välimatkat käveltiin vaan kovin hitaasti omien tuntemusten mukaan, mutta eipä tuo varmaan ketään haitannut, paitsi kiireisiä hesalaisia :D
Tuntuu vaihtelevan paikoittain kun lukee noita vastauksia.
Sain itse käydä vessassa laittamassa supon. Tippa laitettiin käteen. Odottelua. Itse toimenpide meni suht nopeasti. Ei sattunut, jotain tuntemuksia vain.
Mies kävi antamassa oman näytteensä kun tultiin, mutta oli mukana toimenpiteessä (halusi tulla, annoin itse päättää). Saatiin lähteä heti kun tuli virtsaa, se kai on joku merkki että kroppa toimii. Siihen meni noin 1,5 tuntia. En voinut pahoin tms. Kotona illalla oli väsynyt olo, mutta seuraavana päivänä jo normaali. Viikkoon ei saa harrastaa liikuntaa tai edes käyttää pölynimuria. Munasarjat ovat turvonneet ja voivat jotenkin " mennä kippuraan" jos kovasti vääntää ja kääntää kroppaa.
Tsemppiä!
Meillä mies toimitti kotona purkitetun siemennesteen labraan siinä samalla kuin tultiin saikulle. Menin yksin toimenpiteeseen ihan omissa vaatteissani. Tekivät normaali pesun sisältä ja kämmeneen laittoivat lääkitysruiskun, josta antoivat annoksen kipulääkettä/rauhoittavaa. Ei mitään suppoa?!? Sitten aloittivat toimenpiteen ja mikäli minä tunsin kipua, niin laitettiin lisää ruiskusta kipulääkettä/rauhoittavaa. Ei ollut mitenkään vaikea toimenpide ja tajunta oli hyvä koko ajan. Juteltiin lääkärin kanssa koko toimenpiteen ajan. Siinä toimenpidepöydällä puettiin housut takaisin jalkaan. :) Eivät laskeneet seisomaan ja siitä siirryttiin sitten sänkyyn makailemaan.
Suosittelen eväitä. Meillä niitä ei automaattisesti tarjottu, mutta olo on sellainen, että kannattaa ottaa syömistä. Särkylääkettä sai tablettina, kun alkoi kipuja ilmaantua ja normaalisti 2 tunnin odottelun jälkeen sai lähteä.
Minä jouduin odottelemaan kauemmin, kuin jostakin syystä tuli joka kerta pahoinvointi, kun nousin jaloilleni. Pitkällään oli hyvä ja vessassakin pystyin käymään normaalisti, mutta jos pidempään oli pystyssä, niin tuli huono olo. Tästä syystä jouduin olemaan 4 h ja lähetinkin miehen kotiin välissä ja soitin sitten hakemaan. Suosittelisin joka tapauksessa saattajaa.
(Mulla voimakkaat kivut estivät kävelemisen jo 2 päivää ennen punktiota, kun munasarjat turposivat liikaa, joten tästä varmaan johtui se huono olo punktion jälkeenkin)
Tsemppiä! Hyvin kaikki varmasti menee :) Minulle ei ainaskaan jäänyt mitään kammoa, kun olin niin hyvissä käsissä :)
Tuisku
Kiitos teille kaikille tosi paljon vastauksista, nyt olen jo paljon viisaampi huomista punktiota varten! :-))))
Kirjoittelen tähän vielä oman punktio-kokemukseni, jos vaikka joku muukin ensikertalainen haluaa lueskella näitä.
Olin punktiossa siis Husissa ja punktio aika oli 9:30. Olin ensimmäinen päivän viidestä punktioitavasta. Ilmoittauduin klo 8:20. Sain vaihtovaatteet ja rauhoittavan tabletin ja annoin esitäytetyn lomakkeen. Odottelua oli vielä reilut puoli tuntia ja mies kävi tässä välissä hoitamassa oman osuutensa.
Punktioon haettaessa piti vielä käydä pissalla ja sitten siirryttiin läheiseen toimenpidehuoneeseen. Katetri laitettiin käteen, mikä ei onnistunut ekalla yrityksellä. Käteen tuli kiva patti joka on vieläkin vähän turvoksissa ja kipeä 2 päivän jälkeen. Hoitaja pyysi sitten lääkäriä laittamaan uuden yrityksen ja se meni helposti. Tekniikkalaji¿
Sitten laitettiin jotain lääkkeitä suoneen ja varoittivat että voi vähän päässä pyöriä, mutta ei kyllä tuntunut mitään! (Ihmettelin sitä vähän jälkikäteenkin, kun tuntui että osa muista punktioitavista oli aika tokkuraisia?) Sitten alkoikin jo punktio, ensin jotain huuhteluja ja sitten jo pistettiin. Teki kyllä aika kipeää ja hiukan piti voihkia. Ekaa puolta punktioidessa piti vielä hoitajan painaa alavatsaa ja sepäs sattui. Toisen puolen punktiointi menikin sitten helpommin, olisikohan jo lääkkeetkin vaikuttaneet enemmän? Aikaa ei siinä mennyt kuin noin 10 minuttia. Sitten siirryin pöydältä sänkyyn ja rullailtiin takaisin huoneeseen.
Katetrista laitettiin nestettä tippumaan pussillinen. Vatsa oli tosi kipeä ja sain paratabsia pari. Puolen tunnin päästä, kun kipu ei yhtään hellittänyt vaan pikemmin paheni, sain vielä Panacodin. Sen jälkeen alkoi pikku hiljaa hellittää. Sitten olo alkoikin aika vauhdilla kohentua ja sain syötävääkin. Eli Husissa oli varattu kaikille punktioitaville pikkutarjotin välipalaa: pari leipää, mehua, jugurtti ja kahvia sai itse (miehet) keittää.
Aika pitkään sain sitten odotella, että kaikki muutkin punktioitiin, sillä lääkäri tuli punktioiden + ruokatauon (?) jälkeen tapaamaan meitä peräjälkeen. Siinä vaiheessa sain kuulla montako munasolua löytyi. Sitten vielä odottelua, että hoitaja kiersi ja toi jotain papereita ja kertoi alustavasti jatkosta ja antoi pari kipulääkettä (paratabs) kotimatkaa varten. Lähtemään pääsin about 13:40.
Kotimatka junalla sujui yllättävän hyvin ja toipuminen on sujunut mukavasti. Toisena päivänä punktion jälkeen ei ole juurikaan mitään särkyjä, mutta liikkua täytyy vielä aika rauhallisesti. Ei äkkinäisiä liikkeitä. Nyt sitten jännitän enää päästäänkö siirtoon vai ei!
Olen menossa kohta Felicitakseen punktioon - mikäköhän lienee käytäntö siellä? Vai oliko joku em. tarinoista ko. klinikalta?
Minun kertomus oli felicitakselta tänä keväänä :)
Minun kertomus oli felicitakselta tänä keväänä :)
Mä olen ollut kolme kertaa punktiossa. Meillä ainakin klinikan ohjeet on, että eväät pitää olla mukana. Jossain tietty voi olla valmiinakin. Aamiaista ei saa puudutuksen vuoksi syödä, joten uskoisin että on iha n normaali käytäntö että klinikalta ei saa lähteä ennen kuin ruoka on pysynyt sisällä.
Meillä on homma mennyt niin, että 30 minuuttia ennen operaatiota pitää mennä. Siinä tehdään ensin valmistelut, tippa käteen, suppo peräsuoleen jne. Mulla on omista sairauksistani johtuen myös antibioottilääkitys tippaan. Sitten just ennen operaatiota tulee yleensä lisää kipulääkettä. Valmisteluvaiheen aikana mies antaa spermanäytteen. Punktio kestää kaikkinensa vain 10-15 minuuttia.
Mua on yleensä heti punktion jälkeen heikottanut ja mulle on annettanut tipassa nestettä. Mutta tämä ei ole normi, mä olen vain hermoheikko ja vähäverinen ;-)
Heti sen jälkeen olen yleensä makaillut hetken ja juonut. Jos neste pysyy sisällä niin, ehkä noin 20-30 minuutin kuluttua komennetaan syömään. Siinä vaiheessa ainakin meidän klinikalla tehdään ne pakastesopimukset valmiiksi. Sitten kun on syönyt ja ruoka pysyy sisällä, niin saa lähteä. Verenpainettakin mittaillaan kai ennen ja jälkeen.
Aikaa kaikkinensa menee noin 2,5-3,5 tuntia.
Juna matkustamistapana sinänsä ei ole varmaan kovin tuskallista, mutta istuminen on mulla ainakin ollut. Riippuu varmaan ihan matkasta. Jos on tiedossa useita tunteja, niin mä kyllä harkitsisin että jäisi yöksi jos se muuten on mahdollista.
Mulla on vatsa yleensä ollut aika turvoksissa. Meidän klinikalta on tullut kyllä aika tiukat ohjeet, että auto on ajettava ihan oven eteen eikä punktiopäivänä yhtään turhaa askelta. Nyt tämän viimeisimmän jälkeen mä kyllä voin ainakin sen verran hyvin, että käveltiin yhdessä parkkitaloon muutama sata metriä. Aikaisemmilla kerroilla taas auto oli hyvä olla holilla.
Meidän klinikalla on sellainen käytäntö, että miestä tarvitaan koko punktioajan, koska on riski että voi joutua antamaan uuden siemennäytteen. Kotona ei saa olla yksin punktiopäivää niiden puudutuslääkkeiden ja mahdollisten verenvuotojen vuoksi, mutta siihen ei tietty miestä tarvita vaan kuka tahansa aikuinen käy.