MIksi mediassa sivuutetaan se tosiasia, että ihmisten vihaamiseen löytyy loogiset perustelut?
Ajatelkaa, mitä kaikkea pahaa ihmiset tekevät toisilleen, eläimille, kasveille, koko ympäristölleen.
Päättäjämme keskittyvät tyttöystäväasioihin ja aselakeihin. Kukaan ei tosissaan edes yritä hillitä menoa, vaikka tällä tyylillä maapallomme ajautuu elinkelvottomaksi.
Ei ole ihme, jos jokin porukka päätyy aatteeseen, jossa vihataan ihmiskuntaa. Sehän on aika rehellinen ja aito reaktio.
Miksi tästä ei kirjoiteta. Vai onko poliittisesti epäkorrektia vihata ihmiskuntaa - onko se puheenaiheenakin kielletty.
Ja ei, en itse todellakaan kuulu ihmisvihayhteisöihin enkä hyväksy viime aikojen kouluterroria. Siitä ei tässä viestissä ole kysymys.
Kommentit (14)
tämä on asia mitä mä en ymmärrä!
Mun sydämeni halkeaa tällaisten kamalien tapahtumien keskellä, mutta toisaaltaan itse mietin useinkin samaa, että aika pahoja me ihmiset ollaan.
tämä on asia mitä mä en ymmärrä!
Mun sydämeni halkeaa tällaisten kamalien tapahtumien keskellä, mutta toisaaltaan itse mietin useinkin samaa, että aika pahoja me ihmiset ollaan.
Jos nämä ihmiskunnan vihaajat ystävällisesti aloittaisivat sen listimisen itsestänsä. Olisi taas ihmiskunta piirun verran parempi :(
seuranneesta traagisesta lopputuloksesta.
Se olisi sama kuin vihaisi eläinkuntaa, koska jotkut käärmeet puree.
Eihän mikään ajatussuuntaus tarjoa vastausta kaikkiin elämän kysymyksiin, vaikka suuntaus itse niin väittäisi.
Median pitäisi kuitenkin antaa mahdollisuus yhteiskunnalliselle keskustelulle tästä uudestä ja tyrmistävästä näkökulmasta. Vaikenemisella tuskin asia paranee.
Tässä on selkeästi yhteiskunnallinenkin puolensa, eivät kaikki viharyhmien ihmiset ole mielenterveysongelmaisia.
Sodista on Suomessa kauan. Aseiden ja tappamisen kauheus on jäänyt edesmenneiden iso- ja isoisovanhempien kokemukseksi. Toisin sanoen perheissä ei enää ole ampumis- ja räjähdetietoutta ja arkiymmärrystä asiasta.
JOnkun viime sodat käyneen veteraanin silmissä tällainen Saari ei ole paljonkaan arvoinen noin "suomalaisena miehenä". Kun nämä veteraanit vielä elivät perheissämme, oli aivan selvää, ettei aseiden kanssa pelleilty. Oli aivan liian kipeä aihe mellehtimiseen. Mutta kuten sanoin, aihepiiri on unohdettu.
Sitäpaitsi sosialistilissa 60- ja 70-luvuillahan veteraanit eivät olleet edes ihmisiä eivätkä heidän näkemyksensä kuuntelemisen arvoisia. Ehkä arvokasta tietoa valui näin myös hukkaan perheiden yhteisestä ymmärryksestä.
mielenterveydestä kannattaa olla huolissaan.
Mistä olet päätellyt että on ok kuulua viharyhmään?
Tottakai vihasta voi puhua ja saa puhua ja joskus täytyy puhua, mutta ei sitä tarvitse oikeuttaa jos siitä puhuu.
kirjoittaja tunnisti tällaiset tunteet itsestään.
Väittäisin, että viharyhmien suuntainen ajattelu on paljon yleisempää, kuin yleensä ajatellaan.
Varmastikaan suuri osa ihmisistä ei ole valmis äärimmäisiin tekoihin, päin vastoin. Mutta tunnot ovat monelle tuttuja.
..tekee jotain asian hyväksi, ei raukkamaisesti liisti lähimmäisiään. Minusta nuo koulusurmaajat ovat raukkamaisia p-housuja. Helppoako se on lähteä ammuskelemaan täysin puolustuskyvyttömiä ihmisiä, näillä kun ei löydy sitä itseään/älliä tehdä mitään asioiden korjaamiseksi.
..tekee jotain asian hyväksi, ei raukkamaisesti liisti lähimmäisiään. Minusta nuo koulusurmaajat ovat raukkamaisia p-housuja. Helppoako se on lähteä ammuskelemaan täysin puolustuskyvyttömiä ihmisiä, näillä kun ei löydy sitä itseään/älliä tehdä mitään asioiden korjaamiseksi.
ja *kuulua viharyhmään* , mistä jälkimmäistä ap myös puolusti.
Vihan tunteiden tunnistaminen voi olla oikein tervettä sinänsä. On eri asia jäädä vihansa vangiksi ja tehdä siitä kokonaisvaltainen maailmankatsomus.
Kuka tunteitaan mitenkin käsittelee?
Eikä ap puolustanut kuulumista, vaan sanoi, että ajatuksessa on ymmärrettävä logiikka.
ihmiset tekevät pahaa toisilleen, niin mikä tekee sellaisesta ihmisestä yhtään paremman, jos hän itse syyllistyy siihen mitä itse vihaa?
ja minä sanon että olen eri mieltä: viharyhmään kuuluminen on minusta merkki sellaisesta asosiaalisuudesta ja empatiakyvyn ongelmista, että se herättää vakavia kysymyksiä henkilön mielenterveyden tilasta.
Ja vaarallista. Vaikka toki itsekin synkimpinä hetkinäni pidän ihmiskuntaa aika syvältä olevana.
Itse olen kristitty, joten tiettyä toivoa tuo usko asiaan.