Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtaisitko pienipalkkaisempaan työhön?

Vierailija
11.03.2026 |

Eli lähtisitkö vapaaehtoisesti pienipalkkaisempaan työhön? Itselläni tilanne että en viihdy nykyisessä työssäni enkä ole viihtynyt oikeastaan koskaan. Nyt olen saanut uuden työpaikan ja lähtisin mielelläni. Ongelma on kuitenkin palkka joka on bruttona lähemmäs 400 euroa pienempi kuin tällä hetkellä. Sanoisin että 200 euron laskun vielä sietäisin mutta tämä alkaa olla kipukynnyksen alapuolella. Ja olen siis tällä hetkellä käytännössä juurikin mediaanituloinen, eli ei puhuta siitä että 8000 euron palkka laskisi 7600 euroon. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se semmoinen työ on mihin voi tosta vaan vaihtaa kun Suomen työttömyysprosentti huitelee yli 10 tälläkin hetkellä?

Vierailija
2/12 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut.

Mutta kukaan ei voi tehdä päätöksiä puolestasi, koska vain itse tiedät miten raha vaikuttaa koko kuviossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkos 400 euroa bruttona tekee eroa nettopalkkaan? Jotain 300? Eläkkeeseen se toki vaikuttaa ihan koko summan edestä. Toisessa vaakakupissa puntaroit tuota ja toisessa sitten, että paljonko uusi työ parantaa elämänlaatuasi. Kumpi painaa enemmän?

Vierailija
4/12 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vaihtaisi, koska olen jo unelmatyössäni, jossa yhdistyy mukava työ ja hyvä palkka. Jos näistä pitäisi valita, niin pistäisin painoarvoa mukavalle työlle, mikäli sillä palkalla silti eläisi. Yrittäisin vaikkapa keksiä jonkun toisen tavan paikata pudotusta.

Vierailija
5/12 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos 400 euroa bruttona tekee eroa nettopalkkaan? Jotain 300? Eläkkeeseen se toki vaikuttaa ihan koko summan edestä. Toisessa vaakakupissa puntaroit tuota ja toisessa sitten, että paljonko uusi työ parantaa elämänlaatuasi. Kumpi painaa enemmän?

250 euroa suunnilleen vaikuttaisi. Toki en voi etukäteen tietää, voi olla että vaihtaminen muutenkin olisi harha-askel, mutta toiveena olisi että elämänlaatu paranisi.

Vierailija
6/12 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se semmoinen työ on mihin voi tosta vaan vaihtaa kun Suomen työttömyysprosentti huitelee yli 10 tälläkin hetkellä?

Suomen työttömyydessä tuntuu olevan sellainen piirre että ne jo työssä olevat jotka hakevat uutta työtä saavat sen suhteellisen helposti, mutta sitten ne keillä ei syystä tai toisesta ole työpaikkaa ollenkaan eivät tunnu saavan töitä millään.

Vierailija
7/12 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se olisi mukava työ niin minä vaihtaisin. Työ vaikuttaa kuitenkin todella paljon elämään. Ei ole hyötyä saada joku satanen enemmän, jos joutuu tekemään ikävää työtä eikä niistä rahoista edes jaksa nauttia.

Vierailija
8/12 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin jos se raha riittäisi peruselämiseen.

Vierailija
9/12 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

250 euroa suunnilleen vaikuttaisi. Toki en voi etukäteen tietää, voi olla että vaihtaminen muutenkin olisi harha-askel, mutta toiveena olisi että elämänlaatu paranisi.

Pystyitkö nyt tulemaan toimeen 250 euroa pienemmillä tuloilla? Kokeile laittaa 250 euroa säästöön ja katso mitä tapahtuu, vai huomaako sitä edes. 

Vierailija
10/12 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen työttömyydessä tuntuu olevan sellainen piirre että ne jo työssä olevat jotka hakevat uutta työtä saavat sen suhteellisen helposti, mutta sitten ne keillä ei syystä tai toisesta ole työpaikkaa ollenkaan eivät tunnu saavan töitä millään.

Tiedän ihmisiä joilla on CV täynnä vuoden työsuhteita ja ovat oma-aloitteisesti lähteneet vakityöstä uuteen. Ja saavat aina uuden paikan. Helpompi saada työpaikka kun takana ei ole kahden vuoden työttömyyttä. 

Vierailija
11/12 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka palkka nyt putoaisi, usein se voi uusissa kuvioissa taas nousta nopeastikin yli entisen tason. Ainakin oman kokemuksen mukaan näin se on aina mennyt.

Vierailija
12/12 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ihmisiä joilla on CV täynnä vuoden työsuhteita ja ovat oma-aloitteisesti lähteneet vakityöstä uuteen. Ja saavat aina uuden paikan. Helpompi saada työpaikka kun takana ei ole kahden vuoden työttömyyttä. 

Itse en palkkaa tälläisiä henkilöitä. Vuodessa kokeneempi yksilö juuri ja juuri alkaa vasta nostaa oman palkkansa näissä hommissa (finanssialan analytiikkatehtävät). Jos olisi riski, että henkilö on tuollainen tuuliviiri, olisi se liian suuri riski hukkaan heitetystä vaivasta.

Todella vähän tällaisia kandeja kyllä on edes tullut vastaan. Yleensä aika pitkäjänteistä porukkaa jo ihan perusluonteen puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän