Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette kotihoidontuella ja teillä on useampi lapsi! Miten te pärjäätte? Kun niin

Vierailija
04.05.2007 |

moni toitottaa, että pärjää oikein hyvin. Monet tuttu tuntuvat matkustelevan yms entiseen malliin, vaikka nainen on kotona. Ihmetyttää, että miten helvetissä sitä pärjää? Kyllähän sitä pärjää, jos on 1 lapsi, mutta jos on useampia suita ruokittavana? Mun kotihoidontuki ei riitä edes meidän perheen ruokiin lähellekään. Aika iso palkka saa miehellä olla, jos sillä maksaa kaikki asuntokulut, autokulut, juoksevat menot yms...

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en tunne ketään, jolla on noin paljon lapsia, että hoitovapaalla voisi olla 15 vuotta.

Vierailija:

meidän ystäväpiirissä monellakin se tarkoittaisi 15 vuoden ajanjaksoa.

Vierailija
42/49 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahden hengen netto n. 2000e/kk. Ostamme vain ruokaa ja pesuaineita, sekä lapsille vaatteita. Ei siis tupakkaa, olutta, vaippoja, herkkuja, kirjoja, lehtiä, meikkejä, tms. Vakuutusmaksuihin ym. asumisen kuluihin menee myös rahaa. Eipä tässä kotona ollessa juuri mitään erityistä tarvitsekaan, ei olisikaan aikaa ylellisyyksistä nauttiakaan, sen verran kiireisinä lapset pitävät kotiäidin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekonomit, lääkärit, juristit, firmojen johtajat yms. saavat kyllä reilusti yli 2,5 tonnia kuussa.

Vierailija:

Keskipalkka on noin 2500 kuukaudessa.

Vierailija
44/49 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotihoidontuella ja lapsia on 4, jotka ovat 2-12 vuotiaita.

Olen ollut kotona jo useita vuosia ja mies on käynyt työssä.

Mies saa käteen 1400 euroa kuukaudessa ja minun tuloni ovat n. 800 eur. ( lapsilisät ja kotihoidontuki ) .

Mitään tukia emme asumiseen tietenkään saa, asumme omakotitalossa aika ahtaasti ( alle 100 neliötä ). Lainaa lyhennämme 450 eur. Öljyä maksamme 150 eur/ kk. ja sähköstä maksamme 70 eur, /kk sekä vesilasku on n.30 eur / kk.

Noiden jälkeen rahaa on siis n. 1500 eur, joista kauppaan viemme jokakuukausi n. 700 eur, autoon menee 100 eur. +vakuutukset.

Lisäksi on kotivakuutus ja lapsivakuutus.

Ne rahat mitkä tuon jälkeen vielä jää, menee vaatteisiin, harrastuksiin ja puhelinlaskuihin, sekä tietenkin lääkkeisiin ja muuhun arkielämän välttämättömiin menoihin ( esim. jos kodinkone rikkoutuu tms. )

Tästä jokainen voi laskea, vaikka laskinkin jo aika valmiiksi ;) ettei todellakaan jää yhtään ylimääräistä säästöön!

Ei ole vara käydä ulkomailla, ei ole vara käydä edes kotimaanmatkoilla kuin ehkä kerran vuodessa joku minireissu.

Rahanmeno ei ainakaan pienene lasten kasvaessa, ovat jo nyt kovia syömään :) mutta en ole kovin huolissani tilanteesta, kyllä asioilla on taipumus järjestyä.

Enkä varmaan vanhana kadu sitä etten hoitanut omia lapsiani itse.

Vierailija
45/49 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo koulutettujen keskipalkka todella on tuon 2500 euron luokkaa. Jos jollain myyjällä (kyllä, heilläkin on usein koulutus!) on palkka 1200-1300e, niin saapi siinä lääkäri tienatakin 5000-6000e että keskiarvoon päästään. Eiköhän noita hyväpalkkaisia ole suhteessa kuitenkin aika vähän huonosti palkattuihin nähden.

Vierailija
46/49 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kome lasta: murrosikäinen, 3 v ja 1 v. On kaksi autoa, joista toista lyhennetään vielä, okt lainanlyhennykset 500 e/kk.

Jos menisin töihin saisin palkkaa n. 1100 e/kk käteen, josta vähennettäisiin kahden lapsen hoitomaksut 380 e/kk. Työnteosta jäisi siis 720 e/kk.

Kotihoidontukeni on se perusosa, hoitolisää ei tule sillä miehen tulot ylittävät juuri ja juuri rajan. Käteen jää n. 320 e/kk. Jos siis kävisin työssä, jäisi kuussa 400 e enemmän rahaa käteen kuin nyt kotihoidontuella.

Mutta olemme todenneet, että myös kulut kasvaisivat ja elämänlaatu kärsisi töihinlähdön myötä. Mun vaatevarasto pitäisi uusia, ruokaan menisi enemmän sillä työpaikkaruokailu maksaa eikä kotona jaksaisi tehdä ruokaa yhtä lailla kuin nyt. Meilläkin kestovaipat, joista maksellaan enää pesukustannuksia eli ei juuri mitään - niitä ei tulisi käytettyä jos lähtisin töihin. Lisäksi jouduttaisiin miettimään ankarasti että kumpi kulloinkin jää hoitamaan sairasta/sairaita lapsi kotiin; nuorimmainen on infektioherkkä ja sairastellut kotihoidossakin PALJON.

Tingitään mistä voidaan: mun vaatteista, aikuisten huveista, matkoista. Jatketaan niin kauan kun tuntuu hyvältä näin.

Vierailija
47/49 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopiston tutkijat, kirjastonhoitajat, opettajat, yliopiston opettajat...Kuule kyllä niitä riittää.

Vierailija
48/49 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen palkasta jää verojen jälkeen 1400e ja asutaan pk-seudulla omakotitalossa. Nyt kun olen hoitovapaalla ei ole muuta vaihtoehtoa kun maksaa lainasta pelkkiä korkoja. Itse saan kotihoidontuen ja lapsilisät kahdesta lapsesta. Meillä on myös kaksi autoa josta toisesta on myös lainaa. Eli ei kyllä näillä tuloilla matkustella eikä osteta mitään ylimääräistä! Kumma juttu kun kaikki täällä odottavat että miesten palkat ovat automaattisesti ainakin 3000e nettona....?

Vierailija
49/49 |
04.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies keski/pienituloinen, 2 alle 5-vuotiasta lasta. Ennen hoitovapaata saatiin opintolainat maksettua pois sekä kulutusluottoja pois. Autolaina on.

Pienet asumiskulut, pieni vesi- ja sähkölasku.

ei matkustella kotimaata kauemmaksi, teen itse ruokaa, tingitään omista vaatteista, harvoin syödään ulkona tai käydään baarissa, ei polteta tupakkaa.

isovanhemmat ostavat lapsille paljon vaatetta mm. kengät ja haalarit, tuovat välillä ruokakasiin tullessaan, ja antavat rahaa. Huom! ei pyydetä itse mitään.

Välillä teen satunnaisia keikkatöitä.

aikansa kutakin, pienet lapset eivät kuluta niin älyttömästi kuin teinit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi