Te, jotka olette kotihoidontuella ja teillä on useampi lapsi! Miten te pärjäätte? Kun niin
moni toitottaa, että pärjää oikein hyvin. Monet tuttu tuntuvat matkustelevan yms entiseen malliin, vaikka nainen on kotona. Ihmetyttää, että miten helvetissä sitä pärjää? Kyllähän sitä pärjää, jos on 1 lapsi, mutta jos on useampia suita ruokittavana? Mun kotihoidontuki ei riitä edes meidän perheen ruokiin lähellekään. Aika iso palkka saa miehellä olla, jos sillä maksaa kaikki asuntokulut, autokulut, juoksevat menot yms...
Kommentit (49)
Meidän nettotulot noin 2800¿ (sis. lapsilisät). Okt:n lainaa lyhennetään 800¿/kk. Olemme eläkesäästäjiä, joten sinne menee kuussa muistaakseni 50¿/nenä.
Laskin, että pakollisten menojen jälkeen meille jää ruokaan ym noin 1500¿ joten miksei pärjättäisi :) Meillä ei ole kalliita harrastuksia (ei ole koskaan ollut) ja matkustelut ovat rajoittuneet kotimaan sisälle. Mistään olennaisesta ei ole tarvinnut tinkiä.
Lapset 6v, 4v ja 1½v.
Lasten ulkovaatteisiin satsataan, mutta eihän niitä haalareita tarvitse joka kuukausi ostaa. Itsellemme ostamme samoin laadukasta, mutta melko harvoin. Ja kuten mainitsin, ei todellakaan saada mitään tukea isovanhemmilta.
Kestovaipoista olen maksanut jotakin 300 mk vuonna 2000, jolloin ostin harsot ja flanellit ja Bumpyn kuoria. Niiden lisäksi olen ostanut sitten muutamat kuoret tässä vuosien varrella. Kuoret maksavat n. 12 e/kpl. Aika iso ero siinä tulee verrattaessa kertiksiin.
juuri tuo ennakoiminen on tärkeää: lehtitilaukset minimiin, puhelinlaskua pienemmäksi, asuntolainaa vähän,autoilu minimiin, toinen auto pois, jos ei välttämätön jne.
Lapsille ostan paljon vaatetta kirppikseltä, osa saadaan käytettynä. isovanhemmilta emme saa rahallista apua, lahjoja kyllä juhlapäivinä, eli synttärit tms.
Taidan tietää tuon perheen... Asuvatko pk-seudulla ja perheessä on 3 lasta, joista pienen vasta vauva?
Meillä 4 alle kouluikäistä. Täällä ei saa kuntalisää. Mies tienaa nettona n.2000-2200e. Lainanlyhennys 560e/kk. asuntolainaa hiukan alle 100 000e
Vierailija:
Perheessämme on kolme lasta ja keskituloinen (?) mies (tulot 1800 e/netto). Asuntolainaa n. 100 000 e ja lyhennetään sitä n. 650 e kuukaudessa.Itse ihmettelnkin päin vastoin, että miten ihmiset saavat rahansa tuhlattua, kun meillä ei tosiaan ole ikinä tuntunut olevan tiukkaa.
Taitaa olla kyseessä joku, jonka taidot taloudenhallinnassa ovat heikonlaiset. Jotenkin vielä ymmärrän sen, että ollaan kateellisia suurituloisille, joiden ei tarvitse miettiä joka killinkiä, mutta miten kukaan voi olla katkera pienituloisille, jotka onnistuvat pärjäämään tuloillaan?
mutta kun meillä on jo isompia lapsia, yläaste- ja lukioikäisiä, niin se on sitten ihan eri juttu. Sen ikäiset lapset syövät ja kuluttavat aika lailla, ja harrastuksiinkin uppoaa kouluikäisellä jo isoja summia. Tottakai se on valintakysymys, eihän lasten ole pakko harrastaakaan, mutta meillä on valittu niin, että lapset saavat harrastaa sitä, mitä haluavat, ja niitä ei kodinhoitotuella kustanneta. Jokainen tekee ratkaisunsa sen mukaan, mitä haluaa. Me esim. haluttiin ostaa asunto, tuttavaperhe taas taas teki sen ratkaisun, että käyttivät kaikki kodinhoitotukiajat, ja eivät sitten koskaan tule ostamaan asuntoa, vaan valitisivat vuokra-asumisen.
Emme matkustele ulkomaille, mutta kotimaassa kylläkin jonkin verran. Synttärilahjoiksi lapsille toivon isovanhemmilta esim. kenkiä. Saan Kelan rahan lisäksi kuntalisän kolmesta lapsesta ja tietty lapsilisät. Maksan lainanlyhennyksen ja mies loput. Äitiyslomilla olen säästänyt niin, että hoitovapaalla ollessani voi käyttää 200 euroa ylimääräistä. Voisimme kiristää vielä nyörejä, jos säästäisimme ruuasta ja lasten vaatteista. Omat vaatteet ovatkin kuluneita. Lainanlyhennys erä on pienempi kuin töissä ollessani. Mieheni tekee 85% päivää eli hänen tulot on pienet. Menen mieheni loman ajaksi töihin ja luultavasti rupean tekemään keikkaa kerran kuussa syksystä lähtien. Kaiken mahdollisen myyn kirpparilla. Hoitovapaalle jäädessä PITÄÄ ottaa huomioon että jostain täytyy luopua tai olla ilman.
Olen kyllä tottunut siihen, että kulutustottumuksiamme epäillään. Aikoinaan lainaa hakiessa pankissakaan eivät suostuneet uskomaan, että menomme olivat ne mitkä ilmoitimme. Väkisin lisäsivät satasen tai pari joka kohtaan, vaikka kuinka todistelimme, että olemme oikeasti pitäneet kirjaa menoista ja ne olivat todelliset.
Kai pitäisi olla vaan tyytyväinen, kun on onnistunut elämään näin pienillä tuloilla ilman valittamisen aihetta.
meillä on kaksi työssäkäyvää, ahdas asunto, ei autoa ja muutenkin kaikki menot aina täysin minimissä. Rahat ei riitä alkuunkaan, aina mennään miinuksella. Mitenkähän tässä vielä kotihoidontuelle alkaisi.
Vierailija:
mä luen aina ihmetellen näitä keskusteluja siitä, miten pitää ennakoida, luopua vaikka toisesta autosta eikä ostaa liian hulppeaa asuntoa
meillä on kaksi työssäkäyvää, ahdas asunto, ei autoa ja muutenkin kaikki menot aina täysin minimissä. Rahat ei riitä alkuunkaan, aina mennään miinuksella. Mitenkähän tässä vielä kotihoidontuelle alkaisi.
Kuulostaa uskomattomalta, että kaksi työssäkäyvää ei selviä normaaleista menoista menemättä minukselle.
Ihan hyvin on pärjätty. Minä olen siis kotihoidon tuella ja mies työssä. Nettotulot ovat yhteensä noin 3400 euroa (sis. lapsilisät). Pari kertaa vuodessa matkustamme ulkomaille ja asuntolainaa olemme lyhentäneet ihan normaalisti.
Meillä on kaksi lasta, 1,5- ja 3,5-vuotiaat.
Minusta lasten kotona hoitaminen ei voi olla kiinni rahasta. Kyse on ihan muista arvoista...
monta lasta ja kahdet pienet tulot. Kyllä ne rahat siihen saa kulumaan, vaikka kuinka pihistelisi. 36
varmasti oli, ihan hyvin onnistuit! Tuolla rahallahan tosiaan pärjää suurinpiirtein koko suku.
6000 e/kk. Jos ei sillä yksi perhe tule muutamaa vuotta toimeen, niin syytä saa etsiä peilistä. Matkusteluun yms. on kyllä varaa.
meidän ystäväpiirissä monellakin se tarkoittaisi 15 vuoden ajanjaksoa.
Keskipalkka on noin 2500 kuukaudessa.
Entä vaatteet? Nykyään liki jokaisella lapsella on liki 100 euron haalaritkin päällä. Kai vaatteisiin ja kenkiinkin menee rahaa? Entä omat vaatteenne, kampaajat yms?
Mun eräskin ystävä aina selittää, miten hyvin pärjää. Kai sitä pärjää, kun heidän äitinsä ostaa kaikki lasten vaatteet ja kustansi perheen lomamatkalle yms. Lisäksi osti uuden tila-autonkin perheelle yms. Eli vaikka eivät olekaan kuulemma saaneet perintöjä yms, ni onhan tuokin aikamoista saada tuollaisia avustuksia, vaikka se ei perintöä olisikaan. Heidän äitinsä kuulemma osti kaikille lapsille kevätkengät ja sandaalit, ulkoiluasut, farkut, T-paitoja yms. Sen lisäksi oli maksanu lasten parturikäynnit ja ystäväni kampaajareissun. Tämän lisäksi ystäväni äiti oli viime viikolla vielä antanut ystävälleni itselleen 300 euroa omiin vaatteisiin syntymäpäivälahjaksi. Tuli hoitamaan lapsia ja sanoi, että nyt lähdet ostoksille ja ostat vain itsellesi. Ai niin. Tän lisäksi äiti on tilannut perheeseen lehtiä yms ja maksaa ne tilaukset yms.